22 June, 2008

يومٌ أخر ولا على البال .. الجزء الثالث والأخير









الحكمة الأولى : مثلما توجد أحلام اليقظة ، توجد أيضا كوابيس اليقظة
.....................................................

ايه دااااااااااااااااااااااااااااااااااااا .. دا أنت نهارك أسود

قالها بصوت أحسست معه وأن هيكلى العظمى قد غادر جسمى هاربا
أراه يقترب منى وفى عينيه نظرة غاضبة .. يقف بجوارى ويضع يده علي كتفى .. مستحيل أن تكون هذه يداً .. بل هى خف جمل .. حينما وضعها على كتفى وكأن جبل أستخدم من كتفى عكاظا ليتكأ عليه

أنت شارب ياض ولا متعاطى حاجة ؟؟

اجاهد فى رفع رأسى لأنظر الى هذا العملاق وأقول
لا ياباشا أنا والله مابتاع الحاجات دى خالص

طيب طلع رخصك ياض

رخص أيه ياباشا .. دى عجلة .. وأنت شايفنى يعنى راكب حصان

نزل بضربة من يده على كتفى احسست معاها وكأن عظام كتفى قد طحنت
اممممممم .. شكل أمك داعية عليك .. أنت بتستظرف ياخفيف ، يعني الحيصنة هيا اللى ليها رخص .. لما اقولك رخصك يعنى بطاقتك ياخفيف

ااااااااااااااااااااااه .. هذا ماكان يقلقنى
أخرجت له كارنيه الجامعة وقولت
معلش ياباشا اصل بطاقتى سبتها عند الراجل اللى أجرت منه العجلة

ابتسم ابتسامة خبيثة تدل على أنه قد وجد مبررا قويا ليتفشى فى ، رغم أنى اعلم أنهم لا ينتظرون مبررات
وكمان ماشى من غير بطاقة

ووجه كلامه لأحد العساكر بجواره
خده ياعسكرى ركبه الميكروباص مع العيال دى .. وحرز العجلة دى

لييييييييييه ياباشا تخدنى ليه وتحرزها ليه .. انت شايفها عجلة من الشيطان

مش باقولك ظريف ومستخف دمك

ورفع يده وبدا واضحا ان هدفها هذه المرة هو قفايا
وظلت تقترب وتقترب وتقترب
أىىىىىىىى

وفجأة وقد فوقت من هذا الكابوس وكأننا ضربت حقا لأجد ان الجميع مشغول مع الفتيان ويفتشونهم ولم يلحظ احد وجودى بالمرة حتى اننا اشك انهم اصيبوا بالصم لأنهم لم يسمعوا تلك الصدمة العنيفة
أخرجت الدراجة وأكملت مسيرتى وأنا أحمد الله الذى نجانى من هذا المأزق
ولم ارتاح الا حينما خرجت من هذا الشارع

بعد ذلك كان الطريق هادئا فى الشوارع التى تليه إلى الطريق العمومى .. وكان يتحتم علي أن اقود دراجتى بجوار السيارات المسرعة .. لذلك اخترت اقصى اليمين من الطريق .. كانت اصوات السيارات المسرعة المارة إلى جوارى تكاد تسقطنى من فوق الدراجة .. كنت اسير على سرعة أقل من المتوسطة .. فهذا الطريق لا يقبل المرح .. والخطأ فيه بفورة كما يقولون .. فجأة لاحظت بأننى أقود بصعوبة ومشقة كبيرة جدا وكأن هناك ماهو عالق ويمنع العجلات من التحرك .. نظرت فلم اجد شيئا

القيادة اصبحت تتطلب جهدا كبيرا وطاقة عالية ... ما السر ؟؟
وحينما دققت فى الطريق رأيت أنه مرتفع قليلا ارتفاعا غير ملحوظ ولكن تدركه حينما تكون مكانى
لم أعد اسوق دراجة .. بل اصبحت سلحفاه
لهاث وعرق يتصبب من كل جزء من جسمى نتيجة هذا المجهود

الحكمة الثانية : لا تفكر فى أن تقف فى وجه ثورة تريد حياتك .. فقط فر من أمامها حتى تهدى .. هذا أن هدأت..................................................................

كنت قد وصلت إلى الشركة ولكن هناك مشكلة
اننا كما قولت كنت اقصى يمين الطريق .. ولكن الشركة على يسار الطريق المعاكس
ولعل المشكلة تكمن فى أنه لا توجد فتحات فى الرصيف الفاصل بين الطريقين
وأنا لن اسير حتي أخر الشارع الطويل حتى اجد فتحة وألف منها .. فالتعب كان قد نال منى غير ان الارتفاع يزداد اكثر فى بقية الشارع .. هذا غير اننى لا أعلم اساسا أين هى هذه الفتحة

هنا قررت ان اصل بدراجتى الى يسار الطريق ومن ثم ارتفع بها على الرصيف ثم انزل منه واعبر الطريق المعاكس الى الشركة الفاتحة ذراعيها لأستقبالى

ولكن ليييييييييت الجانب العملى تم بسهولة الجانب النظرى

وجاءت لحظة تطبيق الفكرة
انتظر فرصة مناسبة حتى اعبر يسار الطريق ... ولكن السيارات كلها مسرعة وكأنها فى سباق
كل هذا وأنا فوق الدراجة ولكنها متوقفة لحين اختيار اللحظة المناسبة للعبور
كل هذا وأنا مازلت منتظر على جانب الطريق
الدقيقة تسحب خلفها دقيقة ولا شئ يتبدل
عشر دقائق تمر ولا ينقطع هذا السيل من السيارات المسرعة

حتي رأيتها من بعيد

من بعيد رأيت مسافة طويلة فاصلة بين سيارة وبين التى تليها واخترت هذا التوقيت لعبور الطريق
تأهبت واحكمت يدى على مقابض الدراجة .. أخذت وضع الاستعداد ووضعت قدمى على البدال وانتظرت إشارة الانطلاق

وأخيرا مرت السيارة المسرعة واصبح الطريق خاليا امامى والسيارة التى تليها مازالت بعيدة نسبيا .. ذلك البعد الذى اقصده ما هو الا خمس ثوان حتى تصل السيارة لى
انطلقت لأعبر الطريق نظرت إلى السيارة وجدتها تنهش المسافة الفاصلة بنهم .. توترت وانتابنى الخوف اكثر حينما لاحظت أن الأنسة التى تقود السيارة تبدو عليها وأنها لن تتخلى عن سرعتها ولن تتردد لحظة فى دهسى
ولكنها فهمت مقصدى وفهمت ان هدفى ان ارتفع فوق الرصيف

ورغم فهمها الا انها لم تخفض من سرعتها .. لا أعلم لماذا لم تخفض من سرعتها رغم أن السيارة التى خلفها ليست ملاصقة لها تماما وهناك مسافة فاصلة تمنحها الفرصة فى خفض سرعتها .. ولكنها أصرت
كل هذا التفكير فى جزء من الثانية وانا منطلق بالدراجة الى الرصيف
زاد من توترى انها ومن بعيد تطلق الة التنبية تكرارا

بيييييب ...بيييييييييييييييييييييييب .. بييييييييييييييييييييييييييييب

وحينما وصلت للرصيف لم ينقص غير خطوة ان أرتفع بها فوق الرصيف
وجمعت قوتى ورفعت مقابض الدراجة بقوة كى ترتفع لأعلى

ولكن .. ليت التطبيق فى سهولة التخطيط
دائما تجد .. لكن .. مقترنة بمثل هذه المواقف .. لا أعلم لماذا

ولكن خانتنى قوتى ولم ترتفع الدراجة فوق الرصيف
ولم يعد هناك وقت لمحاولة أخرى ففى هذه اللحظة وصلت السيارة

وفى هذه اللحظة سمعت المنطقة بأكملها صوت صرير عجلات السيارة نتيجة الفرملة التي احدثتها كى تتفادى صدمى
وأبُشر ان من كان نائما ولم يستمع إلى هذه الصرير العالى فأنه استيقظ على صوت اصتدام السيارة الثانية بمؤخرة السيارة التى وقفت امامه فجأة
وان كان نومه من النوع الثقيل .. فلابد انه استيقظ على صوت اصتدام السيارة الثالثة بمؤخرة الثانية التى وقفت امامها فجأة هيا الأخرى

وان لم يكن .. فاصتدام الرابعة بمؤخرة الثالثة كفيلا بأن يوقظه

وأن لم يستيقظ فهو فى حاجة إلى كفن .. وواحد حانوتى محترم لأنه فارق الحياة
كان الأمر اشبه باحجار لعبة الدومنه حينما ترس الأحجار وراء بعضها البعض وتأتى لتسقط الأولى فترى الجميع يسقط بشكل متسلسل

ورغم أنى المتسبب الأول فى هذه الكارثة الا أن الجميع ليسوا فى حاجة لمعرفة المتسبب الأول فالكل خرج من سيارته يسب ويلعن من خلفه .. ومن خلفه يسب ويلعن كل من أمامه .. كان مشهدا هزليا بحق

أما أنا فقد قررت الفرار من أمام هذه الثورة قبل أن يقرروا النيل منى عبرت الرصيف .. وعبرت الطريق المعاكس الذى كان هادئا ووقفت امام الشركة .. وركنت الدراجة ونظرت نظرة اخيرة علي الشارع الذى تحول إلى قطعة من الجحيم واستدرت صاعدا إلي الشركة

دخلت على موظف خدمة العملاء وأنا غارق فى عرقى ومستغرق فى اللهاث .. نظر الى وأنا هالك ومجهد تماما
وكأنه يقول من أتى بسيزيف إلي هنا
سيزيف صاحب الأسطورة اليونانية والذى حكمت عليه الألهة بالشقاء والعذاب فظل يدفع صخرة ثقيلة إلي اعلى الجبل وحينما يصل إلي قمته تتدحرج الصخرة إلي اسفل الجبل .. فينزل ليدفعها مرة اخرى لأعلي وهكذا
وأنا بالفعل كان التعب قد نال منى
المهم .. دفعت اشتراك النت .. وغادرت الشركة وأخذت دراجتى فى طريق العودة


الحكمة الثالثة : لكى تعرف مدى سرعتك الحقيقة ، فجرب ان تقود دراجة فى طريق هابط دون فرامل
................................................................


نظرت نظرة سريعة على ما أحدثته في الطريق المعاكس ، فوجدت أنه ولله الحمد قد عادت الأمور مستقرة وكأنهم قد قنعوا بما حدث لهم
اما بالنسبة لى فكانت ثمة مشكلة كبيرة

فالطريق الذى عنيت من ارتفاعه فى المجئ .. اصبح الأن هابط وقد انعكس الموقف في الرجوع .. وكانت الدراجة فى اقصى سرعتها حتى وانا متوقف عن التبديل .. أتخذت اقصى يمين الطريق .. لم تنفع الفرامل الكلاسيكية لوقف الدراجة فى هذا الطريق الهابط فحذائى قد تآكل أثر الاحتكاك العنيف

بعد ذلك لما يحدث شيئا هاما فى طريق العودة سوى اصتدامى بثلاث أو اربع سيارات لا اذكر العدد تحديدا .. وسوى دخولى فى اربع أو خمس محلات لا اذكر العدد ايضا


الحكمة الرابعة : تجنب قيادة الدراجات دون فرامل ، والا ستتعرض لفقدان ذاكرتك
..........................................................

اقتربت من محل تأجير الدراجات وقبل ان اصل اليه .. رن موبيلى في جيبى .. وقفت لأرى من يرن .. وجدته محمود
صديقى الذى كنت معه من ساعة
تعجبت وسألت نفسى ماذا يريد .. لقد كنت معه من ساعة فلماذا يرن .. فهو لا يرن الا لو كان هناك شيئا
دخلت على محل تأجير الدراجات ورردت له الدراجة وأخذت بطاقتى
ابتسم لى الرجل صاحب المحل وقال

أيه رأيك .. بذمتك مش عجلة فلة
فلة مين يابا .. قول صبار قول تين شوكي
ليه بس دا انا مديك احسن عجلة عندى
انت مش مديني احسن عجلة .. دا أنت مدينى زومبة .. ولو دا احسن عجلة عندك يبقى كبيرك بكره وهتقفل .. يالا ياعم روح ربنا يسامحك بقي في اللي عملته فيا

غادرت المحل وحمدت الله اننى قد تمالكت نفسى واننى نجحت فى السيطرة على اعصابى مع هذا الرجل بعد أن كنت قد نويت أن اتشاجر معه
دخلت شارعى ووقفت تحت منزل محمود وندهت عليه فخرج من الشباك مبتسما كعادته

ايه ياحودة انت رنيت عليا .. خير فى حاجة ؟
فى حاجة ايه يابني انت مش كنت قايلي ارن عليك بعد ساعة عشان افكرك انك تروح تتصور
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ظللت اضحك هكذا كالمجنون على ماوصلت اليه بسبب هذه الدراجة

ايه يابني ايه اللى بيضحكك كده .. انت مش فاكر ولا أيه .. جرالك ايه انت فقدت الذاكرة
معلش ياحودة انت عارف بقى الشيخوخة ومتاعبها


الحكمة الأخيرة : بعض المواقف قد تحول منك حكيما تطلق حكماتك يمينا ويسارا
.........................................................

ورغم حذرى فى ان اتعلم من كل شئ يحدث لى .. فقد قررت بعد
يومى الذى ولا على البال الأول أن احمل فى جيبى مايزيد عن حاجتى من النقود احتياطيا .. وظننت انه لن يتكرر يوما أخر يكن ولا على البال أيضا .. إلى أن جاء يوم العجلة .. أعلم اننا تعلمت من الدرس .. وسأفحص أى شئ قبل أن أخذه .. الا اننى أعلم أيضا أنه سيكون هناك جديد رغم هذا الحذر .. فيبدو أن هذه الأيام التى ولا على البال هى التى تطاردنى

وفى النهاية تركت محمود ومازلت اضحك على نفسى .. حتى وصلت إلى منزلنا الذى لا يحتونى غيره بعد كل يوم من الأيام التى ولا عالبال


تمت بحمد الله

36 comments:

Che Ahmad said...

اول تعليق علشان انا بنام دلوقتى وهعلق بكره على رواقه
بحجز بس :D

Unknown said...

يااااااااااا
كنت هلحق اول
تعليق
بس للاسف
حسيت بيك دلوقتي ياعبد الرحمن
هقرا وجاية

Unknown said...

هههههههههههههههههههههههه
بتشتغلنا وتحور علينا
واي ي ي ي
ها
ههههههههههههههه بجد كنت مصدقة في الاول
ان الباشا
ظبتك
تستاهل هههههههه
اعتقد مش هتركب عجل طول حياتك
تاني
ماني
وطبعا
بعد اللي حصل
لازمم
تفقد الذاكرة
حد يسوق عجلة في مصر ام الدنيا
تعالي عندنا اسكندرية وسوق زي ما انت عايزة
يلا تعيش وتاخد غيرها
وربنا يخليك بيتك
سلام

Anonymous said...

ابو صلاح ولا اقولك ابو الخوج احسن

اي يا عم الحج دة بوليس ونيابة ومحاكم وعجل انت كنت رايح تدفع ولا بتمثل فيلم

لا بس المرة دي عليت معاك قووووووووي

والاسلوب بقي اشد من المرات اللي فاتت

والقصة جامدة وواقعية مية في المية

تسلم ايدك يا حج واخيرا كتبت الجزء اللي كنت هاموت واقراه

وبعدين تاجر عجل لية ما عماد موجود ممكن حتي تروحوا مع بعض مع اني اشك انك لو رحت معاه هتدفع فلوس النت هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

طبعا انت فاهمني

Abeer said...

ياااااااااااااا
دا انا كنت فقدت الامل في حكاية العجلة
بس والله جامد مشهد الصدام انا تخيلت للحظة انه حقيقة
وبصراحة انا لو مكانك
كنت رميت العجلة عند الهبوط
تسبقني باة وانا احصلها براحتي

يلا خير خير
منتظرة بشغف مغامرتك مع العربية
:D

yas said...

ايه النشاط ده كله يااحمد ماشاء الله
مش عارفة انا اللى غبية ولا ايه انا مش فاهمة حكاية البوكس والظابط يعنى انت كنت بتتخيل ولا انت عرفت تهرب منهم
مع انه يوم صعب لكن يوم ظريف هتفتكره وتضحك على الاقل عشت مغامرة انا بحب المغامرات
يالا مستنيين الجديد

bota said...

السلام عليكم
انا فعلآ اترعبت وانت قاعد بتوصف اللي الظابط عمله
وفضلت حانقه على الظابط والبلد
وبعدين طلعت بتتخيل
وكنت عايزه اسألك سؤال بس بلاش بقى
ههههههههههههههه
ام هند الحمد لله انك روحت بيتكم بالسلامة بعد اليوم الصعيب ده

bota said...

يالهوي على الزوهايمور اللي عند الواحد
انا جايه اساسا اقلك ليك عندي تاج في المدونه
فاتفضل خده

sahr said...

بعد السلام
الحمد لله جت سليمة المرة دي خلي بالك المرة الجايا مش لازم تبقى سليمة
اللهم لا شماته مش عارفه انا ليه فرحانه فيك
مستنين ايام ولا عل البال قريبا جدا

abo salah said...

Che The Hermit

منور أول تعليق يا أبو حميد

وفى انتظارك يا باشا

وتصبح علي خير ان شاء الله

وتشرف فى اي وقت يا أحمد

abo salah said...

My Hope$

ولا يهمك يا منى

الجايات أكتر
ههههههههههههه

اديكي دوقتي من الكأس اللي داق منه عبد الرحمن
ههههههههههههه


في انتظارك يا مني

abo salah said...

My Hope$

لا ياستي ولا باشتغلكوا ولا حاجة
بس لزوم التشويق بس
هههههههههههه

وبعدين شكلك كان نفسك يبقي اللي عمله الباشا حقيقي
اممممم يعني كنتي هتفرحي فيا

لااااااااااا ايه هوه اللي مش اركب عجل تاني دا
انا ماباستسلمش بسهولة
يعني ممكن كمان يومين تلاتة زي دا اعتزل سواقة العجل
لأني هاكون اكيد مت يعني
هههههههههههههههه

ربنا يخليكي يامني

ومنوراني دايما

abo salah said...

عبد الرحمن أبو بكر

مين ياعم ابو الخوج دا ؟

نيابة مين ياعم ومحاكم ايه ... وانا قولتلك كنت باصور فيلم هي فوضي
هههههههههههههه

طيب ربنا يخليك يابوب
ورأيك انت عارف أنه يهمني دايما

لا ياعم مش عايز عماد كفاية عليا العجلة نفسها

منور ياعوبد

abo salah said...

Abeer

معلش ياعبير انا عارف اني اتأخرت في تكملتها جامد

مشهد الصدام دا بيفكرنى بفيلم اجنبي
هههههههههههههههههه

وعربية مين بس ياستي
طيب وفي العجلة ربنا ستر .. اما لو العربية فمفهاش هزار


وحمد الله علي سلامة الرجوع
ودايما بيسعدني وجودك

abo salah said...

yasmine

ياسمين مرة واحدة
والله لم شوفت تعليقك فرحت جدا

وعاش من شافك يابنتي

اهرب منهم ايه يا ياسمين .. وأنا بامثل فيلم تيتو
ههههههههههههههههههههههههههههههههه

والله ضحكتيني
وأنا لو هربت منهم هاهرب بعجلة .. ليه بقي علي اساسا اني مازنجر

لا انا كنت باتخيل يعني كنت باحلم احد احلام اليقظة ... وللدقة كوابيس اليقظة

في انتظارك دايما يا ياسمين

abo salah said...

bota

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

معلش يا بوتا
بس يعني انت مظلمتيش الظابط ولا البلد
ان كان اللي حصلي من الظابط تخيل
فاللي حصل لملايين غيري حقيقة

ايه كنتي عايزة تسألي ايه ؟
يابنتي براحتك أسالي اللي انتي عايزاه

الله يسلمك يا ستي

ومنورانى دايما

abo salah said...

bota

يااااااااا تاج حتة واحدة يابوتا

ماشي ياستي تسلم ايدك علي التاج
ونردهالك في الأفراح ان شاء الله

abo salah said...

sahr

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ماشي ياسهر
دا بدل ما تقوليلي حمد علي السلامة
او تجيبيلي سندوتشين مربي بالقشطة بعد الرحلة الشاقة دي
تروحي قايلالي انا فرحانة فيك ماشي

اه تلقيكي نفسك تحصلي ايام تاني ولا علي البال عشان تفرحي فيا
بس دا بعدك
ههههههههههههههههه

منورة ياسهر

Che Ahmad said...

تصدق بالله انا صدقت فعلا وقاعد متنح فى الشاشة علشان اشوف اللى جاي الاقيك بتشتغلني ( وش واحد بيشد فى شعره )

والحكم على فكرة جامدة جدا والله وكمان منظر العربيات وانت سبتهم ومشيت بحب انا اعمل فيها عبدو العبيط :D

وعلى فكرة انا كمان متأكد ان اليوم اللى ولا على البال الجاى هتكون متصور انك واخد احتياطاتك تمام ولكن هتقع مشكلة خارج إطار توقعاتك بردو :D

بجد بحب جدا طريقتك فى الكتابة جدا سلسه كدا والواحد ما بيزهقش

اقولك فى مدونة جديدة في سبيلها للافتتاح مسمينها فورمالين للشباب المطرقع بس ايه رأيك تشاركنا فيها
واهو مدونة هنيه تكفي مية :D

تحياتي ومستني ردك
تشي

الأستاذ said...

السلام عليكم
ياااااااااااااااااااااه
ياه يا أبو الصلح
بقالي كتير مجيتلكش والله ولا روحت لحد
ده أنا كنت مطحون يا أخي
ولسة لحد دلوقتي لحد يدوب بحاول أشم نفسي
بس انت إيه حكايتك مع العجل؟
إنت لازم تكتب أسطورة الدراجة أو مذكرات في أيام ولا على البال
المهم إن الكلام ده ميروحش لأنه مهم وبالذات ليك انت مجرب الشئ نفسه
ومبروك يا عمنا على الجايزة إنت وتشي
مع أطيب تمنياتي بجائزة حقيقة في المستوى الأدبي والصحفي إن شاء الله
تحياتي

البِـئرُ والظمّأْ said...

ههههههههه



ضحكتني بجد والله
اولا ال حمدلله على السلامه
ثانيا الف مبروك على انتهاء الامتحانات والقرف
والله افتكرت جرالك حاجه يا احمد من الغيبه دي




عجبني قوي مشهد ال4 عربيات اللي خبطو في بعض دول

و حاجه كده خطرت على بالي
اني اشوف منظرك بعد كل اللي حصل و بعد كل امجهود ده


يالله حمد الله على سلامتك
و في انتظار جديدك بقا
اديني انا اهو جيت و علقت
اقفل بقا التعليقات و نزل اللي بعده
ربنا معاك
سلام



زيزي

تــــ(حـنة)ــــر said...

ياااااااه اخيرا وصلت وعرفت اجى اصل الموصلات زحمة خالص
يلا اخد نفسي بقى
ها ... سلام عليكم يا أبو صلاح
كل دى غيبه
بس ايه الحكم دى كلها
بس جامده قوى
لأ والفكاهه عاليه على الأخر
سلام بقى

abo salah said...

Che The Hermit

ههههههههههه
معلش ياأبو حميد لزوم الحبكة الدرامية

ربنا يخليك يا أحمد علي رأيك
اه ما أنا كان لازم اعمل عبيط والأ مش هارجع البيت سليم

ياخوفي
من اليوم اللي جاي دا
عامة مهما كان صعوبته فربنا بيسترها دايما

بجد شهادتك وتشجيعك دا حاجات كبيرة بالنسبة لي

اكيد يشرفنى اني اشترك معاكم
وربنا يسهل وتوصل فورمالين بالسلامة لأرض الواقع التدويني

بس ابقي فكرني بيها تاني
لحسن الزهايمر عامل عمايله معايا اليومين دول

مدونتك التانية تنفيس دايما منورة بيك

abo salah said...

الأستاذ

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

لا مش مصدق عيني
الأستاذ مرة واحدة عندي هنا

يا هلا يا هلا
والله فكرتني بأيام زمان
قبل ماكل واحد فينا الدنيا ومشاكلها تلهيه ويغيب عن التدوين

يارب الأيام دي تعود من تاني أن شاء الله

يالا ياعم الحمد لله انك بدأت تشم نفسك عشان نشوفك كده وتعمر مدونتك من جديد

علي رأيك شكل أيامى اللى ولا عالبال دي هتكمل الف يوم ويوم علي غرار ألف ليلة وليلة


عودا حميدا أن شاء الله
وفي انتظار جديدك

abo salah said...

Meekness !!!


أيه يازيزي التأخير دا كله
دا البوست كان مستنيكي ومش عايز يتحرك قبل ما تجئ

الله يسلمك ياستي
والله يبارك فيكي
هوه فعلا والله العظيم انا مش جرالي حاجة واحدة في الغيبة دي

أنا جرالي حاجات كتيييييير .. حاجات مش عارف لما افتكرها افرح ولا ازعل .. وبجد مريت بمرحلة من أصعب مراحل حياتي وكان حالي لا يقل سوء عن كل دا

بس في الأول والأخر
الحمد لله في السراء والضراء

ياخبر دا كان منظري عامل زي عمال المناجم ومتهيالي لو كنتي شوفتيني فعلا كنتي قربتي مني وحطيتي في ايدي اتنين جنيه ومشيتي
هههههههههههههه

الله يسلمك يازيزي
ودايما منورة المدونة
وان شاء الله البوست الجديد هأنزله بكره

abo salah said...

تــــــــــ(حـنة)ـــــــر


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أيه ياتمر حنة دا انتي قايلة انك جاية من زمان يابنتي

ايه كنتي جايه علي جمل ولا أيه
هههههههههههههه

وبعدين انتي جاية تأخدي نفسك هنا
علي اساس ان هنا الريست هاوس يعني
ههههههه

عامة ياستي بيتك ومطرحك خدي نفسك براحتك

ربنا يكرمك علي كلامك الجميل دا
وأتمنى ان يكون البوست عجبك

يالا ماتتأخريش تانى بقي

زى الهوا said...

هههههههههه حاسة انى بتفرج على فيلم كوميدى ( وش مش بيتريق اطلاقا ) هه

dr.Roufy said...

هههههههههههههههههههه
أعتقد يا احمد
انك بقيت عندك فوبيا الدراجات
يااااااه
كانت وحشاني ايامك الى ولا على البال
:)
بس اهم حاجة انك دفعت الاشتراك يابني
كله يهوووون

اكيد مش محتاجة اقول لك ان اسلوبك رااااااااااائع وسلس جدا

مودتي

SunShine said...

hahahahahaha faze3a ya ahmed!!! nice ending !!!

welcome bk on the track ;)

ماتيجو تتسلو معايا said...

هههههههههههههههههههههههه تحف القصه بس انا كنت بحسب انك اضربت و الله عالعموم تعيش و تخد غيرها و الجيلت اكتر ههههههههه

ماتيجو تتسلو معايا said...

مع ان العجل جميل موت بس انت اكيد جالك عقده من العجل ده و ابقى خد تاكسى احسن و خلى الحساب عليا

abo salah said...

زى الهوا

والله عندك حق هوا ينفع فيلم كوميدى وأكشن ومأسوى كمان
هههههههههههههههه

بجد تشريفك لمدونتى المتواضعة فرحنى أوى
ويارب دايما

ومنورة علطول

abo salah said...

dr.Roufy

يااااااااا دكتورة روفى

بجد المدونة ملهاش حس من غيرك
وفعلا انا كنت مستنى تعليقك دا بفارغ الصبر
وربنا ما يحرمنا من تواجدك دا

دا أنا مش جالى فوبيا بس لا ومعاها كمان بارانويا وشوية شيزوفرينيا
بس شيزوفرينيا المرض مش مدونتك الجديدة
ههههههههههههههههههه

بجد رأيك دا وتشجعيك وملاحظاتك بتسعدنى اوي

منورة ياروفي

abo salah said...

SunShine

منورة بيتك التانى ياستى

والحمد لله أن البوست عجبك

بس أوعى تكونى فرحانة فيا
هههههههههههههه

abo salah said...

ماتيجو تتسلو معايا

الأخت عبير مرة واحدة

يا مرحبا يا مرحبا

شهادتك ياستي مصدر فخر

وشكلك كنتى نفسك اتضرب بجد ولا أيه

وكمان بتدعي عليا وتقولي الجايات اكتر
ماشي ياستي

abo salah said...

ماتيجو تتسلو معايا

لا ماهوا من حيث جميل فهوا جميل

بس رأيك دا هتغيريه فى ثوانى لو جربتى تسوقى واحدة من العجل الجميل من غير فرامل
دا اساسا لو اصبحتى فى حالة مزاجية تسمحلك بإبداء الأراء
هههههههههههههههههه


تاكسى ولا حسابك
مش عارف ليه شامم ريحة فشر
ههههههههههههه

منورة دايما يا عبير
ونورتى عالم التدوين