08 February, 2008

عدت بحمد الله

الخميس 7/2 الساعة 8 مساءا

هذا التاريخ اصبح من الأشياء التى لا تنسى وفى الثامنة مساءا تحديدا ، على الأقل بالنسبة لى وبالنسبة لـ 1500 طالب غيرى .. لأن هذا اليوم هو الذى شهد إنتهاء فترة التربية العسكرية بنجاح والحمد لله
اصبح من الأن يمكننى أن أعود انسانا طبيعيا .. انسانا ينام عدد ساعاته طبيعية ..انسانا يقوم بأعمال أخرى فى المنزل غير الأكل والنوم فقط .. انسانا يستطيع أن ينفض التراب من على الكمبيوتر الذى اصبح عشا للعناكب بعد غياب دام مايقرب من 3 أشهر متواصلة .. كان الشهر الأول منهم هو ماقبل الامتحانات .. ولأنى من النوعية التى لا تذاكر الا فى الأواخر فكان شهرا بمثابة محاولة انقاذ مايمكن انقاذه ، هذا بغير عملنا فى مشروع التخرج خلال هذا الشهر
أما الشهر الثانى فكان شهر الامتحانات .. والحمد لله مرت الامتحانات بسلام ، وما أن انتهت الامتحانات حتى بدأنا فى التنفيذ الفنى لمشروع التخرج حتى نلحق بموعد التسليم النهائي ووسط كل هذا ، كان علىَ أن اقضى فترة التربية العسكرية لأنها فرصتى الأخيرة ، 14 يوم لا يكفيهم 14 يوم لأحكى عنهم ، وبالرغم معاناتنا جميعا خلال الـ 14 يوما الا أننى لا ننكر اننا تعلمنا اشياء كثيرة .. ولعل معرفتى لأصدقاء جدد هى أجمل ما فى هذه الفترة



أنا ومجموعتى فى التربية العسكرية .. بذمتكم مش ننفع جنود فى الصاعقة


أوعى حد يفتكر أن الصورة دى على الحدود ولا حاجة .. لا دى جوه الجامعة برضه

--------------------------------------------------------------

أخيرا

وبعد كل دا رجعت لمدونتى ولكل اصدقائى المدونين اللى واحشونى بجد والله .. كلهم بلا استثناء واحشونى ومش هأقدر أقول أسمائهم لأنهم بقوا كتير بفضل الله تعالى .. ورجعت ولقيت اكتر حاجة فرحتنى .. لقيت ناس بتسأل عنى وبتسأل عن غيابى .. ناس بتسأل وهيا واثقة أنى جايز ما أكونش بأدخل البلوج من أساسه وبجد أنا بأشكر الناس دى شكر خاص جدا جدا .. وبأعتذر برضه جدا أنى ما لقتش فرصة اكتب فيها حتى سبب غيابى

وحتى الناس اللى ماسألتش عنى برضه بأشكرهم جدا لأنى بجد عاذرهم .. ولو كان عذرهم الوحيد أنى قصرت معاهم وماسألتش عنهم فدا يبقى عذر كافى جدا وعشان كده بأعتذرلهم عن تقصيرى الشديد دا

وعن خططى دلوقتى .. فأكيد أنا راجع وكلى شوق للكتابة وللتدوين وللتأليف ولكل حاجة بأحبها وانقطعت عنها الفترة اللى فاتت .. بس قبل أى حاجة لازم أخلص اللى عليا .. فقبل أى حاجة ان شاء الله هأزور كل حبايبى المدونين .. وهأرد على كل تعليقاتهم السابقة اللي ماردتش عليها .. وهأكمل الجزء الثالث والأخير من اليوم الثانى اللى ولا ع البال عشان يبقى بكده ابقى خلصت اللى عليا

وتحياتى ليكم كلكم

63 comments:

Unknown said...

اولا مبروك لرجعوك وحمدلله علي السلامة
فعلا غبت كتير بس اهي فترة وهتعدي
وتخلص كلية خاااالص وتفتكر الايام دي
وكويس اني اول حد
يهنيك
سلام

Che Ahmad said...

بص لقيتني فقدت التعليق الاول قلت الحق التاني وبعدين اقرا واخد راحتى واعلق

بجد مبروك الرجوع بالسلامة لارض التدوين التخيلية

تشي

abo salah said...

My Hope$

الله يبارك فيكى يامنى ويسلمك
وأشكرك على سؤالك عنى فى غيابى
وأكيد طبعا الأيام الحلوة ماتتنسيش زى ماالناس الحلوة مابتتنسيش
ومنورة أول تعليق ياستى ومنورة البلوج كله

abo salah said...

Che The Hermit

ياباشا انت سواء فى الأول ولا فى الأخر برضه منور والله
واقرا براحتك وانا مستنيك

الله يسلمك ومش عارف اشكرك ازاى على سؤالك عنى طوال الفترة اللى فاتت
بس بجد أجمل حاجة كسبتها من التدوين هيا معرفتى باصدقاء زيك

سهر said...

ياااااااه لسه عايش
حمد لله على السلامة بس كانت غيبة طويله اوي
الحمد لله انك رجعت بالسلامة
اكيد مشتاق لساندوتشات المربى بالقشطة تعالا المدونه التانية وانا اجيبلك ساندوتشات كتير
يلا مستنياك

abo salah said...

سهر

الله يسلمك يا سهر .. وربنا يخليكى على سؤالك عنى

بترشينى يعنى بالسندوتشات .. ماشى ياستى
والف مبروك على المدونة الجديدة
ومسافة السكة وأكون هناك

Abeer said...

لا لا لا
بجد مش مصدقة نفسي
منوووووووووووور اخيرا

عايزين بوست كل يوم تعويضا للغياب

وبجد الصور بتاعتكم بتديني امل في مصر وشباب مصر
صاعقة صاعقة يعني

:D

abo salah said...

Abeer

ربنا يخليكى بجد ياعبير
والله أنتى اللى منورة ياستى

وزى ماأنتى عايزة ياستى ان شاء الله بوست كل ساعة وكفاية انكم استحملتونا فى تقصيرى وغيابى دا وكنتوا لسه فاكرينى

فعلا شباب صاعقة وماتنسيش أن الجندى المصرى خير أجناد الأرض

منورة دايما

kafrawy said...

حمد الله على السلامة يا سيدى


اللى وراك دى جامعة حلوان تقريبا

البِـئرُ والظمّأْ said...

ييييييييييييييي



لازم تعرف انك لا وحشتنا
ولا كنا عايزينك تيجي اصلاااااااا
ولا مستنيين باقي ولا عا الباال
ولا كنا بنسال عليك خااااالص




و على فكره انا جيت هنا غلط اصلاااااااااا
هههههههههههههه



بجد حمدالله عا السلامه
عايزة عوده بجد بقا اوكي





زيزي

أشرف حمدي said...

مرحبا العودة
بس مانكرش اني مندهش من حلاقتك ليا
مش فيه مجلة يابني اسمها القرطاس محتاجة تتلف ؟
حلف القراطيس لوحدي يعني ولا ايه ؟

bota said...

السلام عليكم
حمدلله على سلامتك ويارب متغبش عن المدونه تاني
منتظرين جديدك ان شاء الله
ربنا يوفقك

dr.Roufy said...

عود احمد يا أحمد
بجد ليك وحشة يابو صلاح والله
نورت مدونتك..والمدونات المجاورة كمان

مستنية تدويناتك الجامدة بقى
:)

abo salah said...

kafrawy

الله يسلمك ياكفراوى

اه هيا فعلا جامعة حلوان بشحمها ولحمها وبارضها ورملها

abo salah said...

Meekness

ماشى ياست زيزى بقى كده
مش مشكلة انا ماوحشتكوش بس انتوا وحشتونى
شوفتى بقى

الله يسلمك يازيزى

abo salah said...

أشرف حمدي

واحشنى والله ياباشا

لا والله انا ماقدرش احلقلك خالص
عشان المقص بتاعى بايظ
ههههههههههههههههه

اديك بقى عرفت ظروفى
وعامة احنا جاهزين للف القراطيس

abo salah said...

bota

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الله يسلمك ياستى
وربنا يخليكى

وان شاء الله مااغبش تانى عشان كلكم بتوحشونى

abo salah said...

dr.Roufy

وأنتى والله يادكتورة روفى ليكى وحشة كبيرة أوي
وكلكم واحشنى اوي

وربنا يخليكى ياستى

عاشقة الوطن said...

السلام عليكم

ازيك ياأحمد

حمدلله على السلامة ونورت التدوين من تانى
وان شاء الله مستنين جديدك وربنا يوفقك ان شاء الله

تحياتى

ahmed mefrh said...

السلام عليكم
حمد الله ع السلامه يا سيدى
فكرتنى بالتربيه العسكريه بس انا اخذتها فى عز الشمس فى الصيف
تحياتى ابو مفراح

الأستاذ said...

طب كويس حمداً لله على سلامتك
ربنا يكرمك ويرزقك بأيام تانية أحسن منها إن شاء الله
ورجعت نورت التدوين تاني
مع أطيب تمنياتي بكل خير
تحياتي

mesh2dra said...

يا حمدا لله على السلامة:)))

كلمات تأتى وتختفى فجأة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخيرا رجعت
الحمد لله على سلامتك
مع ان غيبتك طولت لكن كنت بدخل المدونة كل فترة واشوفك رجعت ولا لسة
ياربت تكون بخير
والتربية العسكرية تكون عدت على خير
ومنتظرين البوست القادم على احر من الجمر
بجد المدونة كانت وحشة من غير شقاوة ابو صلاح واحترامه للمدونين الاخرين
مش هاطول عليك لكن فى البوست الجاى هاكتبلك صفحة
الحمد لله على سلامتك
ونشوفك على خير
تقبل احترامى

تــــ(حـنة)ــــر said...

عودا محمودا
شد حيلك بقى فاتك كتير
تحياتى

Bongo said...

حمد لله علي السلامه
دي اول زيارة ليا لمدونتك و منتظرة تدويناتك الجامدة

yas said...

يااااااااااه اخيرا رجعت انا كنت ففقدت الامل خلاص
وانت جامعتك مالها صحراء جرداء انا جامعتى بقي كلها لونها اخضر وانت لأ
حمدالله على السلامة

الخيط الرفيع said...

اخونا الكريم اهلا ومرحبا بيك في صفحتك
وشباكك اللي بنتظرك من خلاله دائما
اولا بشكرك علي كلامك عندي وعزائك اللطيف
وعلي فكرة انا رديت عليك وسيبتلك البوست في كومنت لاني كنت مسحته
وقولت من حقكك تشوفه
لان اصلا مش ظريف اني اكتب حاجة وأمسحها
بس كنت مضطرة


..........
ابقي طمني علي نتيجة المشروع

abo salah said...

عاشقة الوطن

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ازيك انتي ياعاشقة الوطن

الله يسلمك وربنا يخليكي يا ستي

تحياتي ليكي
ومنورة دايما

abo salah said...

ابو مفراح

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الله يسلمك ياباشا

ومنور البلوج دايما

لا كله الا الشمس
انا نفدت منها وخدتها تحت المطر

اتمنى دوام التواصل

abo salah said...

الأستاذ

صديقى العزيز

الله يسلمك ياأستاذ

ربنا يكرمك انت ياباشا ويباركلك دايما

وتحياتي لمشاعرك الجميلة دي

وكل سنة وأنت طيب ياباشا
وعقبال ماتشوف الأستاذ حفيدك

abo salah said...

mesh2dra

الله يسلمك ياستى

ومنورانى دايما

abo salah said...

كلمات تأتى وتختفى فجأة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الله يسلمك ياستى
ربنا يخليكى
وكلكم واحشنى والله
وما تتصوريش فرحتى اد ايه لما احس انا فى ناس افتقدونى في غيبتى

يا ستى انتى تطولى براحتك لأن دى مدونتك
وعامة هانتظر الصفحة اللي قولتى عليها

انتى اللي تتقبلى احترامى وشكرى كمان

abo salah said...

Tamr7na

أزيك ياتمر حنة

عارف انه فاتنى كتير

بس ادينى رجعت اهوه يا ستى بس اوعى انتى تزهقى مني بس

abo salah said...

Bongo

الله يسلمك يا ستى

منورة المدونة المتواضعة فى أول زيارة
واتمنى انها ما تكونش الاخيرة

عامة المدونة مدونتك تشرفى في اي وقت

abo salah said...

yasmine

أزيك يا ياسمين

لا ياستى خلى عندك أمل وخليكى متفاءلة دايما

ماشي ياستى جامعتك خضراء طيب ابقي شوفيني بشجرة بقي

ياستي خضراء ولا صفرا المهم نخلص علي خير

الله يسلمك ياستي
وابقي طمنيني عملتي ايه في امتحاناتك

abo salah said...

الخيط الرفيع

ياستى بتشكرينى علي ايه بس
هوه احنا غرب ... احنا خلاص في مابنا عشرة تدوينية من زمان

ربنا يخليكي انك كلفتي نفسك وكتبتيلي البوست مخصوص

مش هاقدر اقولك ماتزعليش ولا تحزنى .. لأن فراق الاحباب صعب
بس نسأل الله ان يرحمه ويرزقه فسيح جناته

Known as PHYSCO said...

أهم حاجة حدمدا ه على السلامة ... أنا افتكرتك هاجرت من المدونة و فتحت واحدة تانية ماحدش يعرف عنها حاجة :)

زى الهوا said...

الحمد لله على السلامة , الاغنية اللى حضرتك حاطتها دى جامدة جدا , باموت فيها بتفكرنى بصديقة ليا فى ثانوى , اول لما بتشتغل بترجعلى كل زكريات معاها , عموما الحمد لله على السلامة وفعلا شكل التربية العسكرية دى صعبة اوى .

إنسان || Human said...

عوداً حميداً ياأبوصلاح ...والله ربنا يكون في عونك على الأسبوعين اللذاذ دول ...في الجو الرائع ده ...كويس ان انت ماخدتهاش في الصيف ...ولا مش فارق كتير حر من برد

Unknown said...

مبروك يا أبو صلااح

وعودا حميدا

تحياتي

أشرف حمدي said...

تعالى المدونة شوف المهزلة اللي انا فيها
حيرفعوا عليا قضية تشهير وسب وقذف
عمرك شفت مسخرررررة أكتر من كده ؟؟؟

سهر said...

مش عاوزاك تزعل نفسك خالص
شوف انت بقى مكان تاني ابيع فيه ساندوتشات المربى بالقشطة

مواطن زهقان said...

الف الف مبروك على العودة يامحمد
يلا بقا يابطل ورينا الشغل اللى اتعودنا عليه

البِـئرُ والظمّأْ said...

اشك في موضوع العوده






ايون يعني فين كماله الموضوع
يالله مستنيه
زيزي

SunShine said...

ahmed!!! ezayak yabny we ezay 27walak...el natiga tel3et wala lesa??? ana elhamdolelah gebt gayed gedan fel 1st term 3o2balk keda enta we abdelrhman bel emtyaz isA =) teb2a ts2al ba2a

محمود الدوح said...

بجد مدونة تحفة

انا قريت يومك اللى ولا على البال الاول

بجد تحفة

انا همشى اروح على مدونة صاحبك الرسام
سلام

سارة درويش said...

ممكن اكون بعلق متأخر هو مش ممكن دا اكيييييييييد وبصراحة انا اول حاجة اقراها كانت موضوع رجوعك بس بجد منه ومن اسم المدونة حسيت بجد انك بتتنفس حب الناس ليك .. ربنا يديم اخوتك مع اخواتك المدونين وبرغم غلب التربية العسكرية وبرغم انى بنوتة بس بجد بحسدك انك دخلتها ، وماتقوليش اللى مايعرفش يقول عدس انا اخويا اخدها من كام سنة وكنت بشوفه وهو بيتعذب بس بجد بتبقى ايام حلوة .. منور مدونتك واستأذنك بقى هروح اتطفل على باقى تدويناتك

ملحوظة صوغننة : بصراحة ومن غير زعل .. انتوا ماتنفعوش صاعقة .. انتوا صوفيفين اووووووووى ههههههههههه

abo salah said...

بيقولوا سايكو

الله يسلمك
واشكرك علي اهتمامك الغالي دا
لا والله لسه ماهجرتش المدونة دي طالما فيها مياه ونور
ههههههههههه

abo salah said...

زى الهوا

الله يسلمك ياستي

ياستي الاغنية وصاحب الاغنية والمدونة اللي حاطة الاغنية كلهم تحت امرك

ربنا يخليكي ياستي
واتمني دوام التواصل

abo salah said...

Human

ربنا يخليك ياباشا

لا ياعم صيف ايه بس ؟
دا هيا في الشتا واتسلقنا علي نار هادية

مابالك بقا بالصيف

منور البلوج دايما

abo salah said...

fanan fa2eer

الله يبارك فيكي يافنانتنا

الله يسلمك

منوراني دايما

abo salah said...

أشرف حمدي

انت بتتكلم بجد ؟

ليييييييييييه يعني

معلش انا لسه شايف التعليقات دلوقتي
ومسافة السكة هاكون عندك

abo salah said...

سهر

تقصدي انك قفلتي المدونة الجديدة في وشي يعني عشان كده اروح ابيع في حتة تانية

طيب انتي مابتكتبيش في مدونتك القديمة حاجة .. وقافلة الجديدة .. طيب هنوصلك ازاي بعد كده

عامة
دي حرية شخصية

abo salah said...

مواطن زهقان

الله يبارك فيك يا أبو حميد

ايه ياعم انتي نسيتني ولا ايه ؟
لا لا نسيتني فعلا
بدليل انك قولتلي يامحمد وانا اسمى احمد

عامة مش هتفرق كتير

abo salah said...

Meekness

والله يازيزي انا كمان اشك في موضوع عودتي دي

لكن اللي مااشكش فيه ابدا
انك حد جميل
وكفاية سؤالك الدائم دا عني

abo salah said...

SunShine

ازيك انتي ياستي .. ليكي وحشة والله

الف الف مبروك ياستي وعقبال التخرج ان شاء الله بتقدير امتياز

انا نتيجتي لسه والله
واول ماهطلع هتعرفي ان شاء الله

abo salah said...

محمود الدوح

ربنا يعزك ياباشا

وشهادتك دي اعتز بيها

واتمني دوام التواصل

abo salah said...

S@rOra

ياستي متأخر ولا بدرى اهم حاجة انك نورتي مدونتي المتواضعة
وعامة دي مدونتك تيجي في اي وقت

سبحان الله رغم انها اول زيارة ليكي الا انك عرفتي اكتر حاجة انا باحبها وحريص عليها .. وهيا حب الناس

شكلك صحفية لماحة ... هههههههههههه

لا طبعا اكيد بتبقي فيها ذكريات حلوة وكفاية الصحبة الحلوة
وانا معاكي احنا ماننفعش جنود صاعقة خالص بشكلنا دا
احنا اخرنا جنود بلايستيشن

ههههههههههههه

ياستي ولا تطفل ولا حاجة دي مدونتك يعني برتعي فيها براحتك
ههههههههههه

واتمني دوام التواصل

sahr said...

لا انا اقصد ان المدونه الجديدة اتقفشت عشان ماتزعلش نفسك
مش عارفه بقى هيبقى فيه ساندوتشات مربى بالقشطة ولا لاء؟
انت اللي اختفيت فين

كلمات تأتى وتختفى فجأة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايه يا ابو صلاح
انت اختفيت تانى ولا ايه
المرة دى روحت فين
طيب اكتب وقول اى حاجة
لا انت كده شكلك تهت
نجيب منادى بقى وينادى على اللى تاه

يارب تكون بخير
وماتغيبش تانى
احن المرة اللى جاية رفد على طول
تقبل احترامى

abo salah said...

sahr

ايه يابنتي دا وهيا لحقت تطلع للنور عشان تتقفش

طيب وايه العمل ؟
هنوصلك ازاي دلوقتى

abo salah said...

كلمات تأتى وتختفى فجأة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ازيك انتي يامها

المرة دي انا ذات نفسى مش عارف انا روحت فين
ادعيلي والنبي ياستي أخرج من الحالة اللي انا فيها

وأنا اسف علي تقصيري
ومش عارف اشكرك ازاي علي اهتمامك الدائم الجميل دا

تحياتي

Moataz said...


سلام عليكم
المدونه اولا جامده ياباشا

وثانيا ياااااااااااه
فكرتنى بالعسكرية عملتها السنة دى فى الميد ترم ههههههههه كانت صعبه اوى ايامها بس والله كانت ايام حلوه وانا مع صحابى كل يوم

بس قولى انت عملتها امتا احسن تكون كنت معايا وانا معرفش هههههههههههه

سلام ياباشا
وبجد انا لسه داخل مدونتك اول مره بس انت انسان جميل :D