16 June, 2008

حوار يستحق التفكير

تحديث
نسيت أقول أن الموضوع دا واحد من موضوعاتى فى مجلة الحقنة
حينما ركبت المترو هذه المرة حالفنى الحظ فى أن أجد مقعد علي غير العادة .. جلست بجوار رجلين يبدو عليهما انهما في الثلاثينات من العمر كما يبدو انهما صديقان
ومن أحدي المحطات صعدت سيدة ذات ثياب بالية تحمل علي يديها طفل نائم .. وبمجرد صعودها ظلت تردد

ساعدوني الله يباركلكم .. انا ام لأربع اطفال أبوهم مات وسابهوملي .. منهم طفل مصاب بمرض خطير و بيحتاج حقنة كل اسبوع ب 300 جنيه .. ما عرفناش نحصل على علاج على نفقة الدولة .. ساعدونى ربنا يبعد عنكم

هنا بدأ رجل من الذين بجانبي يدخل يديه في جيبه .. الا أنه فؤجي بالأخر يسمك ذراعه فى أشارة منه أن لا يفعل
وهنا لن أنسي أن الاحظ تلك النظرة التي رمقتها السيدة لذلك الرجل .. وكأنها تتوعده لأنه سببا في قطع قوت يومها

وبعد أن مرت السيدة وحاظت بالفعل علي تعاطف حوالي 6 أفراد فعليا هبطت من تلك العربة للتى تليها

وهنا بدأ الحوار بينهما .. حوار لا أعتقد أن من انتبه له سيتخاذل عن متابعته للنهاية .. وحتي وأن كان سيضطر لترك محطته التى من المفترض أن يهبط فيها

أيه ياعم انت منعتني ادي للست حاجة لله ليه؟ .. مش حرام عليك
حرام عليا أيه يابنى .. شكلك كده علي نيتك
علي نيتي أيه بس .. ياعم أنت مش عايز تديها أنت حر .. ليه ضيعت عليا الثواب
ياعم الناس دى بتكسب اكتر منك اضعاف مضاعفة .. وكل دى اشتغالات والله
ياعم انا مالى أنا بأديها اللي في النصيب .. وثوابه عند الله .. وربنا يجازيها هيا بقى أن كانت بتمثل
ياعم والله بيكسبوا اكتر مننا .. مش مصدقني؟
أنا بأسمع كده يعني .. بس مش شايف أن دي مبالغة؟
مبالغة؟ .. طيب بقي طرطء ودانك أوى و اسمعني كويس
ارغي ياعم
عشان لما اقولك هما بيكسبوا كام في اليوم .. وماتقولش عليا أنا بأفشر عليك أو بأفتي .. هنحسبها واحدة واحدة .. وكمان هنحسبها بالمنيمام
احسب يا سيدى

هنا طبعا لا أخفى عليكم .. أن كل المتابعين للحوار وكأنهم يتابعون فيلما اجنبيا مثيرا يُعرض للمرة الاولي .. وأنا واحد منهم

بص ياعم لو افترضنا أن الواحد من دول هيطلع مثلا في عربية أغلبيتها عالم قساة القلب و عديمي الرحمة .. هيطلعله كام بالميت كده .. وخد بالك هما بيختاروا الاوقات اللي بتبقي فيها زحمة
هيطلعله كام ياسيدى ؟
بس هنقول أن من العربية كلها هيتعاطف معاها حوالي 5 أفراد .. وكل واحد يديها جنيه .. يبقي طلعت من العربية الواحدة بخمسة جنيه .. اضرب الخمسة جنيه دى في 8 عربيات للمترو الواحد هيبقي 40 جنيه .. وركز معايا لأن كل ده في مترو واحد .. مش هبالغ معاك اوى .. ونقول بالميت أن الست دى هتعمل الحكاية دي فى خمس متروهات بس .. لأن جايز يبقى عندها سبوبة تانية يعني بعد الضهر .. يبقي ايراد الست في اليوم الواحد 200 جنيه .. لو قلنا أن الست دى هتشتغل فى الشهر كله .. فى الشهر كله اسبوع وااااااااااحد بس .. اسبوع يتيم .. لانها جايز تقضي بقيت الشهر في مارينا وده حقها طبعا .. تخيل تعمل كام في الاسبوع ده
بلهفة واضحة وترقب ) كااااااااام ؟؟ )
تعمل 1400 جنيه .. 1400 جندى .. ما اعتقدش ان مرتبك علي مرتبي علي مرتب عم الحاج اللي ادامنا ده و مركز معانا اوي يعمل المبلغ ده .. وطبعا مرتبنا ده في الشهر مش في الاسبوع .. وكل ده كان
minimum
بس ياباشا .. يعني الست دى لو اشتغلت اسبوعين يبقي معاها 2800 جنيه .. ولو ضغطت علي نفسها و خلتهم تلت اسابيع يبقوا 4200 .. كل ده و برضه
minimum
بذهول شديد ) هااااااااااا ؟ )
بذمتك مش لازم تلاقي إقبال علي المهنة دى .. وكمان يتفننوا انهم يلاقوا طرق مختلفة .. زي انها تشيل عيل وتقول مش عارف عنده أيه ؟ .. او تطلع مظبطة الشحاتة علي الوضع سيلنت متتكلمش ولا كلمة ولكن تعدي عليك تديك ورقة كده صغيرة مكتوب فيها أنا احب أمي .. أنا أحب أبي .. والدرس بتاع ابتدائي اللي أنت عارفه ده .. وناقص كمان يكتبوا شرارة والسلسلة .. وهيا ورقة يتمية بيبدلوها مع بعض .. صدقت ياعم انهم أغني منك .. والله أنا ساعات بحس انهم تبع الحكومة .. الحكومة اللي حريفة انها تطلع القرش من جيبك بأي شكل

بالطبع لا أخفي عنكم .. أن الراجل اتصدم .. وكان ناقص تجيله نوبة صرع .. ويظهر أن الرقم الكبير ده عمله تربنة فى دماغه
ده غير أن كل المتابعين للحوار .. مبلمين وعيونهم هتقفز من محاجرها

أما أنا
فقد سرحت قليلااااااااااا
اً
-----------------------------------------------
الرسم الكاريكاتورى المرفق
بريشة أخى وصديقى الفنان : عبد الرحمن أبو بكر
طبعا أنا باعتذر لكل زملائى المدونين عن طول فترة غيابى وعن تقصيري وعن انقطاعي طول المدة دي وباعتذر كمان عن اني ماقولتش اي اسباب لانقطاعي الطويل دا .. بس الأكيد أنه كان في اسباب وكانت أقوي مني كمان .. بس أنا مش حابب اتكلم عن الأسباب دى دلوقتى .. وكفاية انى اقولكم ان كلكم وحشتونى واتمنى اننا نرجع نتواصل كلنا زى الأول .. لأنى مش بس كنت مفتقدكم انتوا شخصيا .. لا كمان كنت مفتقد التدوين اللي هوا اصبح جزء من حياتي

26 comments:

Unknown said...

ههههههههههههههههه
قاعد انت رامي ودنك
مع الناس
طب عارف انا لسة كنت متفرجة علي حلقة عن المترو في او تي في
عن الناس دي
كانو بيقولو
ان من القواعد اللي حطوها جديدة
ان ممنوع اي حد يدفع للناس دي فلوس
علشان بيزحمو المترو اولا
ثانيا بيفضلو زن زن علي الناس لما يطلعو عنهم
ثالثا
هما اغنية بما فية الكفاية مش مستنين الجنية اللي بتدهلهم
علشان كدا
محدش يدفع لهم
لانهم لازم يشتغلو علشان يكسبو لكن التسول دة شئ بشع وصورة غير مشرفة لبلدنا وفعلا
بيكسبو كتير قوييييييييييييييييييييي
الله يسهلو انا عايزة انزل بعد الضهر القط رزقي
يلا مبروك عودتك
الي عالم التدوين
ويارب يارب يارب
ما تبعد عنة تاني
سلام

عبد الرحمن أبو بكر said...

الي من يهمة الامر

في بيان هام اصدرة العبد لله اللي هو انا تم منح السيد ابو صلاح وشهرتة
بركات 2 وسام الصياعة الابدية

ودا يا سادة لان البوست دة بالذات
كنت انا وابو صلاح عاملين زي اللي مستنين برة غرفة العمليات مستين المولود

بوست لا صورة بوست لا صورة

زي ولد بنت كدة يعني

البوست دا يا سادة المفروض يدخل موسوعة جينس لاننا قاعديين بنزلة من 4اربع ساعات

وقد اسفر نزول البوست عن ضياع مروحة جهاز بركات 2 اللي هو ابو صلاح ابن الناظر ومقتل عشر جرحي واتنين متعوريين
ههههههههههههههههههههههههههه

خلص البيان

لا لسة عايز تقول عودا حميدا يا ابو صلاح لعالم التدوين وابوسك شهادتك يا شيخ بتاعة بركات 2 دي اللي فاضحنا بيها تنزل بقية البوست بتاع العجلة

اما بالنسبة للبوست فا انا مش عايز اتكلم عنه اسيبكوا تقروة مع نفسكوا لاني حافظة صم من كتر حبي فيه

ملحوظة : الي الاخت العزيزة منون صاحبة مدونة ماي هوبس اعمل فيكي اية انا كنت هابقي اول تعليق بس هنعمل اية تتعوض

والعاقبة عندكم في المسرات

Unknown said...

اناناناااااااااا
بعينك يا عبد الرحمن
انا لحقت اول كومنت باعجوبة
يلا
تتعوض
وبركات قصدي ابوصلاح هيكتب تاني كتير
لاتقلق
سلام

sahr said...

ياااااااااااااه
كل دا
اخيرا رجعت
ليك في ذمتي ساندوتش مربى بالقشطة حلاوة رجوعك

Che Ahmad said...

ابو صلاح
مشكلة والله احاديث المترو وما اكترها وابشعها فى نفس ذات الوقت

وحوار الشحاته دا فانا راسي عليه من زمان اصلي تخصص مترو وقطارات كمان ( حلوة قطارات دي )
تعرف فى القطر عاملين اتفاقيات كل قطر ما فيهوش اكتر من اتنين ومينفعش اتنين يقطعوا على بعض شكل عاملين نقابة من ورانا


مبروك رجعوك علينا
تحياتي يا جميل
تشي أحمد

البِـئرُ والظمّأْ said...

مبدئيا كده
الحوار فعلا صدمني انا كمان
بس فعلاااا ؟!!
والله ما عارفه



ثانيا الف حمد الله على السلامه يا احمد
و ةمستنيه جديدك بقا

حاجه اخيره
تحياتي لعبد الرحمن الموهوب





زيزي

abo salah said...

My Hope$

يامني دا من غير رمى ودن الموضوع نفسه شيق .. دا انا مش عايز اقولك ان العربية بتاعت المترو كلها مركزة وناقص انهم يطلعوا الألات الحاسبة عشان يحسبوها

دا أنا متهيالي لو الحوار طول شوية كان هيبقول في مزارات للراجل دا عشان يسمعوا منه

زعلتيني يامني يعني بجد حطوا قواعد ان ممنوع الدفع للناس دي
يااااااااااخسارة كده باظت السبوبة
ههههههههههههههههههه

منوراني دايما يامني ووحشتني تعليقاتك

abo salah said...

عبد الرحمن أبو بكر

دا انت كده بتذيع بيان في قناة الجزيرة
هههههههههههههه

بس ايه رأيك في العناء اللي احنا شوفناه عشان البوست اللي بقالي فيه اربع ساعات عشان ارفع صورة

وحشتني تعليقاتك والله يابوب
وخلاص البوست الجاية ان شاء الله هوه بتاع العجلة

ومنور دايما بيتك ومطرحك

abo salah said...

My Hope$

انتي وعبد الرحمن يامني منورين المدونة سواء تعليق اول ولا أخير

وتتعوض ان شاء الله

ويالا بقي انا عايز اشوف دم وامسكوا في خناق بعض

معلش اصلي باهدي النفوس
ههههههههههههههههههههههه

abo salah said...

sahr

ازيك يا سهر

وحشتني سندوتشاتك

ماشي ياستي وانا منتظر سندوتشاتك

ومنتظر اننا نعرف نوصلك انتي كمان

abo salah said...

Che The Hermit


دي حوارات المترو دي ينفع يتعملها مرجع

ههههههههههههه
حلوة حكاية الاتفاقيات دي
عشان مايقطعوش علي بعض

اصلك مش فاهم .. دي بقي اللي اسمها الاخلاقيات المهنية

الله يبارك فيك ياأبو حميد

ومنورني دايما

abo salah said...

Meekness !!!

لا ماهوه من حيث الصدمة
فهوه يصدم فعلا
دا ولا راتب وزير

الله يسلمك يازيزي وربنا مايحرمني من تواجدك الجميل دا

وتحياتك هتوصل لعبد الرحمن ياستي

منورة مدونتك التانية

Banota said...

على فكره انا كنت لسه زياره المدونه بتاعتك .. وشدنى أوى المشروع بتاعكوا ... بتاع مجلة حقنه .. ونفسى بجد أقراها .. وعلى فكره أنا كمان عملت مجله فى مشروع التخرج .. بس ماكنتش جامده كده وليها ضجه زى بتاعتكوا .. ربنا يوفقكوا

Abeer said...

ابو صلاح
عود احمد يا بطل
:)
بالنسبة للبوست فطبعا رائع
كالعادة
بالنسبة بأة للمترو فده عالم تااااااااني
لدرجة اني والله جاتلي فترة والفكرة سيطرت على دماغي اني اكتب قصة احداثها كلها بتدور في المترو
حاجة زي تاكسي كدا
بس والله كان قبل ما تاكسي ينزل

المهم بأة بالنسبة لاخوانا اصحاب المهنة فهم كتيييييير ويا ما صادفنا منهم مقالب وخدع
احكيلك موقف
واحد شيك كدا وابن حلال يوقفك في نص الشارع
انا اسف جدا انا من بلد مش عارف ايه وفلوسي ضاعت وانا ابن ناس وعايز بس 50 جنيه علشان التذكرة
بصراحة الراجل صعب عليا واتحرجت .. فوالدي قاله اوك
تعالى انا اقطعهالك
طبعا الراجل خدته الحمية ومشي
وحسينا بندم رهيييييب جدا
عدت الايام ودارت ولقينا نفس الاخ بيعامي من نفس الازمة

بحس ان دول اسوأ مليون مرة من اللي انت ذكرتهم على الاقل التانيين واضحين

ياااااااااااه ايه الرغي ده :D

yas said...

اولا وحشتنا بجد يااحمد
بس حمد الله على السلامة ومتغبش تانى كده
وبالنسبة للبوست الواحد بيبقي عارف فى قرارة نفسه انهم اغنى مننا وبعمل الحسابات دى فى دماغى بس فيهم ناس بتلزق فيك وفى ناس بتصعب عليك وفى ناس تقول اهوه ممكن دعوتهم تنفعك وبالذات طبعا فى الامتحانات
وتقريبا شكلى هشيل عيل من عيال اخويا وانزل الشارع اشحت عليه قريب
سلام

abo salah said...

Banota

منورة المدونة والله يابنوتة وعاش من شافك
وعايز اقولك ان المدونة من غيرك كأن فيها ضلع ناقص

وربنا يوفقكوا انتوا كمان والمشروع بتاعكم يأخد مركز حلو

وان شاء الله علي قد مااقدر هابقي انشر موضوعات من المجلة عشان الكل يشوفها

ونسيت اقول صحيح ان البوست دا موضوع من موضوعاتي في المجلة

منورة دايما يابنوتة

abo salah said...

Abeer

والله مش عارف اشكرك ازاي ياعبير علي تشجيعك والكلام الجميل دا

اه فعلا المترو دا ينفع يتكتب فيه روايات
وبعدين ياستي من غير ماتحلفي مصدقك ان الفكرة جتلك قبل تاكسي
بس يالا شدي حيلك واكتبلنا انتي مترو بقي

علي رأيك كويس ان دول واضحين

ياستي رغي ايه بس دي مدونتك وتتكلمي فيها من هنا لبكره
بس لبكره بس ام لو لبعده .. اممممم ... افكر شوية
ههههههههههه

بتسعدني زياراتك ياعبير

abo salah said...

yasmine

طبعا يا ياسمين انتي مش محتاجة اقولك ان انتي من اصحاب المدونة دي اللي ما تنفعش من غير وجودك فيها

وبجد وحشنا تواجدك ووحشتني تعليقاتك

وانتي شخصيا ليكي وحشة ااااااااااد كده

والله يسلمك يارب

وحلو مشروعك دا بتاع العيل بس ابقي خدينا معاكي

منورة يا ياسمين

sahr said...

ابو صلاح
ارحم ودانك شوية
حيرتني بالبوست بتاعك دا

abo salah said...

sahr

ليه بس ياست سهر

حيرتك بالبوست دا ليه بس

اوعى تكوني بتفكرى في المشروع دا
هههههههههههههه

عامة ياستي لو رجعتي تاني النهارده بالليل هتلاقي البوست الجديد
وعلي فكرة البوست الجديد اللي هوه الجزء الأخير من اليوم اللي ولا علي البال

يالا منتطرك ان شاء الله

تحياتي

sahr said...

تصدق فعلا مشروع كويس يأكل عيش اليومين دول

abo salah said...

sahr

هوه يأكل عيش بس ياسهر
دا أنتي علي نياتك خالص

دا يأكل عيش وفينو وسمك وحيتان وفراخ وبط و وز وكتاكيت وأسرة البرنامج كمان
هههههههههههههه

Banota said...

موضوع البوست بتاعك حلو .. عجبتنى أوى فكرة يوم ولا على البال اللى كل مره بتناقش فيها قضايا فى المجتمع بس بأسلوب حكايه وحوار .. فعلاً ظاهرة المتسوليين دى كترت بطريقه مستفزه جداً .. زأنت تناولت الموضوع بأسلوب شيق عجبنى الصراحه وشدنى .. عارف لو تخليها بقى عباره عن سلسله من القضايا فى المجتمع بس على شكل يوميات أشخاص حقيقيه (كقصه قصيره كده ) هتبقى حاجه جامده أوى

تحياتى

abo salah said...

Banota

ربنا يخليكي يابنوتة
وأشكرك علي كلامك الجميل دا

فعلا كلامك يشجع والله
وفكرتك ونصيحتك ورأيك مهمين بالنسبة لي

وان شاء الله هأنفذ الفكرة اللي قولتى عليها


تحياتي

سلسبيل said...

عندك حق ف كل كلمة
انا ساعات بقعد احسب الحسبه دي بس بعد مابكون اتضحك عليا وكلت المقلب الاول ودفعت طبعا
نعمل ايه
لاهم هيبطلو اونطه
ولا احنا هنبطل نطلع فلوس لاننا بنفكر الف مره ان ممكن يكون الشخص ده محتاج فعلا
مع اني ساعات برضه مش باقدر امنع نفسي لما ماشوف نموذج م اللي انت قلت عليه دول اتخيل اني بديها فلوس عشان تغير الساوند سيستم بتاع عربيتها مثلا..او تجيب تليفزيون 50بوصه بدل ال 40 عشان الاولاد بيحبو يلعبو بلاي ستيشن علي شاشه كبيره:D

بقول يعني مافيهاش حاجه لو الواحد ف وقت فراغه عمل كده واهي مصلحه يكون بيها نفسه
الا صحيح
انت لسه فاكر شراره والسلسله ههههههههههه

abo salah said...

سلسبيل

انتى كمان عندك حق
ولا هم هيبطلوا أونطة
ولا احنا هنبطل نطلع فلوس لأن ممكن يكون فيهم ناس محتاجة بالفعل

ههههههههههههههههههه
ساوند سيستم وبلاي ستيشن كمان
ههههههههههههه
يعني مطلعتش الحكاية رحلة لمرينا وبس

اه هوه حد ينسى الأخ شرارة
دا اللي علمنا اننا ما نسرقش عشان ما نتلسعش
واللي يتلسع من السلسلة ينفخ فى الزبادى
ههههههههههههه

أنا سعيد جدا بزيارتك دي
ومنورة المدونة دايما يارب