26 September, 2007

حسبى الله ونعم الوكيل

إلى المدون
mthlykaweyy

لن اتطرق هنا لكونه مثليا أو للمثلية من أساسه
فهذا شئ يرجع له
و أى فرد فى هذا العالم مسئول عن كامل أفعاله
سواء كانت صحيحة أم خاطئة
وليعلم جيدا أنه سيكون مسئولا عن أفعاله هذه
في يوم لقاء عظيم

ولكنـه قـام بزيـارة مــدونتـى بالأمــس و قـام بالتـعلـيق فــى موضـوعى السـابـق .. (
اضغط هنا لترى التعليق ) وكنت للحظة الأخيرة قد نويت أن أرد على تعليقه ردا لائـقا .. ردا يحمل من الترحاب ما يرضينى

و لكنى قد رأيت تعليقه فى مدونة عالم إفتراضى على بوسته الأخير بها بخصوص المدعو محمد حجازى .. (
اضغط هنا لترى التعليق ) وأنا هنا لست بصدد أن أنتقد محمد حجازى أو اهاجمه
فهو مسئول عن أفعاله

وليعلم الجميع أن هناك مبدأ راسخ من مبادئي ينص على أحترامى
لكافة الأديان السموية وينص على أن
الدين لله و الوطن للجميع

ولكنى هنا بصدد أن أذكره بتعليقه هذا .. تعليقه فى مدونة عالم إفتراضى .. أتذكره .. وأن كنت نسيته فأنا لن أنساه

التعليق الذى قولت فيه أن الإسلام دين ظالم و إرهابى
أتذكر
والذى قولت فيه أن الإسلام دين لا تحترمه و أنه دين المعاقين ذهنيا
أتذكر

لن أهاجمك ولن اتطاول عليك بالكلمات
أتعلم لماذا لأنك لا تستحق

ماذا تعلم أنت عن دين الإسلام؟

هل هذا هو ماذكرته في تعليقك عندى بأنكم ناس كويسة أوى وأن الناس هى اللى ظلماكوا وأن أنتوا اللى مظلومين
يبدو أنك توهمت بأنى لن أعثر علي تعليقك هذا

كنت قد طلبت منى فى تعليقك أن نكون أصدقاء
ولكنك دفعتنى دفعا

أعذرنى

لا أرحب بك صديقا ولا ترحب بك مدونتى صديقا أو حتى زائرا

وعلي فكرة
أنا أفخر بأنى على ذلك الدين الذى قولت عليه أنه ظالما
أنا أفخر بأنى على دين الإسلام

45 comments:

myHope$Mon@ said...

سلام عليكم
طبعا كلام كويس جدا
ورد لائق بشخصك
اللي بجد مهما وصفت مش هقدر اقول عنة
واللي بيتضح اكثر واكثر
كلما كتبت بوست او كومنت او حتي قومت برد علي كلام غير لائق
وفعلا احييك
وزي ماانت قولت
مالناش دعوة بحد بيفكر ازاي عايش حياتة ازاي بيحب اية بيكره اية دي حرية شخصية حتي دينة حرية لانة هيتحاسب علية
لكن اللي يهمنا في الاول والاخر
انة ميغلطش في دينا
ولا في رسولنا
وفي ربنا
لانه لامجال للغلط في هذة المنطقة
ريد لاين عليها
وربنا يهدينا ويهدي الجميع
وجزاك الله خيرا كثيرااا ويتقبل منك يارب دفاعك عن دينة
والله عمر الاسلام ماكان ظالم
ولا هيبقي
ربنا مش بيرضي بالظم لدرجة انة قال دعوة الظالم لاترد
وقال بردة دعوة الصائم عند الافطار لاترد
واللي ساوي ثواب الافطار بالظلم
اكيد عمرة ما هيكون بيحب الظلم
ولا الارهاب
سلام عليكممممممممممم

البِـئرُ والظمّأْ said...

سلام الله عليك يا احمد الاول
على فكره
انا او ما شفت اسمه مثلي قوي
افتكرت التعليق اللي كتبه في مدونه العالم الافتراضي
و كلامه اللي هوه كاتبه عن الاسلام و المسلمين
و دين ال ايه ظالم و ارهابي
و انا بقرا كلامه عندك الوقت استغربت قوي
كنت عايزة ارد عليه و اقوله
ما ابو صلاح ده مسلم يعني ظالم و ارهابي زي ما انت قلت في امدونه التانيه
؟
يعني ايه التناقض اللي فيه ده
على فكره
تحياتي ليك انك اهتميت انك ترد عليه و تنزل بوست مخصوص بخصوص الموقف ده
و مفيش حاجه اسمها ظالمينهم !!!!!!!!!!
تحياتي ليك كمان مره يا ابو صلاح
و بالتوفيق دايما ليك
و نطلب الهدايه للاخرين
و حسبي الله و نعم الوكيل
.
.
.
زيزي

mthlykaweyy said...

دخلت الى النت ليلا
ومباشره الى مدونتك
عندما وجدت هذا البوست
بكيت
قبل ان اكتب اليك كنت ساذهب الى الاستاذ واعتذر اليه
لكنه شتمنى وقال انى معتوه
صدقنى ما قلته كان تحت ضغط ولم يمكن الذى فى قلبى
صدقنى من قبل ان اتى اليك وانا مقرر ان اعتذر الى الاستاذ
ما قلته ليس هو ما فى قلبى صدقنى انهم الناس العلمانين والملحدين الذين يحاولن ان يكرهونا فى ديننا
لكن صدقنى لن يحدث
كنت متضايق سعتها وانا اسف لو كنت جرحت اى مشاعر اى مسلم وانا لا اقصد وانا اعتذر امام الجميع بكل شجاعه ادبيه

لكنى حزين جدا يابو صلاح
اعتقد انك كنت قاسيا على
انا ابكى الان

ولتعلم انى مسلم جدا

اشعر ان مشاعرى تعيسه

الأستاذ said...

بداية وجدت أنني عندما لم أرد عليه قد يعتقد أنني أضعف من كلماته القاسية والتي قالها على دين الإسلام ديننا ولن أقول دينه أيضاً فلقد تفاجئت عندما علمت أنه "مسلم" ليس لأنني كنت أتمنى أن يكون غير هذ فلكان ذلك أهون ولكن لأنه يسب دينه بنفسه وهنا لن أنطق بعدها
ولكن الأمر كان يتطلب مني التحضير جيداً لبوست جديد يصف الموقف تماماً بحيادية وغير تعصب أو انفعال فهذا ما سيحدث قريباً جداً إن شاء الله كما فعلت أنت ولكن حتى الآن أكتفي فعلاً بما قلته أنت في البوست الجديد من ردك عليه وجزاك الله خيراً
ملحوظة: أنا لم أقل أنه معتوه لأنني أطلقتها في البداية على حجازي وهذا ما استغربته حين وجدته ثائراً على هذا الكلام مما جعل الجميع يعتقدون بأنه مسيحي وأنا قد قلت أنني لم أسيئ للمسيحين في شئ أنا فقط كنت أناقش جزءاً من القضية وهو موضوع الإسم وأعتقد أنني حر فيما أقول كما كان الآخر حر في تغيير دينه ولكنني وصفته بـ "الشئ" لأنني لم أستطع تحديد نوعه ولن أتراجع عن هذا وخصوصاً بعدما كتب أخيراً

الخيط الرفيع said...

ايوة كدا اديله علي دماغه
شئ جميل لما يكون شباب الاسلام غيورين بالشكل دا علي الدين
كلامك الحماسه عاليه فيه قوي
ربنا يعزك بالاسلام ويعز الاسلام بيك وتيجي يوم القيامة ماسك في ايد عمربن الخطاب وابو بكر
واحنا كلنا نقعد نقول احنا كنا نعرفه في الدنيا ونحاول نشور ليك من بعيد لعل وعسي تفتكرنا في الخير الكبير اللي هتكون فيه

sahr said...

السلام عليكم
انا والله كنت متلخبطة اوي تعليقه عندك في المدونه افتكرته شخصية كويسة وبعد كده الاقي تعليقه في عالم افتراضي بيسئ للاسلام والله افتكرته مسيحي واستغربت جدا بعد كده لما عرفت انه مسلم وفهمت كويس انت عاوز تقول ايه وانا بحييك بجد على البوست دا اللي بيدل على انك فعلا شخصية جديرة بالاحترام
انا دخلت بعد كده على المدونه بتاعة الاخ دا واتلقيت بوست بيعتذر فيه لربنا وتعليقه هنا عندك تاني بيطلب من الناس انها تسامحه
انا طبعا معاك ان اللي زي دا مايستاهلش اننا نصاحبه ولازم يأخد على دماغه لانه ميستاهلش اصلا نعمة الاسلام اللي لما اتولد اتلقى نفسه مسلم
بس لما ربنا بيسامح وبيقبل توبة العبد مش هنيجي احنا ونرفض . نحاول نساعده ونوصله الاسلام صح بعيد عن التعصب
واللي زي دا بقى ربنا يكون في عونه انه مستحمل نفسه كده
ولا ايه ؟؟؟

حياة الأحلام said...

السلام عليكم

بصراحه مش عارفه أقولك ايه برااااااااااااااااافو عليك والله
تعرف أنا قريت تعليقه وكنت مستنيه ردك عليه
رديت بالكلام اللى يستاهله فعلا
وحسبنا الله ونعم الوكيل
أحيك تحيه جامده جداجدا يا ابو صلاح
وأنا بصراحه مش لاقيه كلام أقدر أقوله ليه
لان دالوقتى هو ما تقدرش تكلمه بالدين ولا حتى بالعقل هو خرج عن الاتنين
ولو أنى أشك أساسا انه مسلم

بجد الله ينور عليك
وجزاك الله كل خير يا أبو صلاح
ربنا يهدى يارب ويتقوا ربنا

مش بأيدينا الا الدعاء بالتوبه ليه واللى زيه

تحياتى الكبيره جدا

•√أريـ السمر ـج√• said...

السلام عليكم .. أعجبنى جدا اسلوبك الغاية بالاحترام فى التعبير عن رفضك لاسلوب الحديث .. و اعلانك اعتزازك بديننا الحنيف

تحياتى لك
mthlykaweyy كلمة صغيرة لك .. رائع انك تعتذر بكل شجاعة ادبية .. فمن منا لا يخطىء .. لكن الست معى بأنك قبل أن تعتذر لجرح مشاعر المسلمين .. ان تعتذر لله رب العالمين .. و تستغفره على سب ديننا و دينك .. يمكن تكون كنت متضايق وقتها اللهم فرج كربتك و ايانا و كل المسلمين .. لكن الاهم انك محتاج ترجع عن ده بينك و بين رب العالمين .. ادعوا الله ان يرزقنا و يرزق الهداية للصراط المستقيم نحن و جميع امة الاسلام

و اسفة على الاطالة اخى ابو صلاح .. لكن اعتذراه احزننى عليه بانه بيتكلم عن المسلمين كأنهم جنس اخر و خايف على مشاعر البشر و هو نفسه تايه .. اللهم ارنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و الباطل بطلاً و ارزقنا اجتنابه

عبد الرحمن أبو بكر said...

أبو حميد

مش هقدر اقول غير عشرة علي عشرة
انا اول ما شوفت تعليقة عندك استغربت قوي بس فوجئت انه كاتب نقس التعليق عند همبكة أخر قرصان
واما قولتلي امبارح انه شاتم في الاسلام انا قولت انه يا مجنون يا بيستهبل عجبني اوي ردك عليه بالدبلوماسية دي
وعجبني اكتر اعنذارك عن نشر تعليقكه عندك
بجد انت لو مكنتش عملت كدة كنت هأزعل منك جامد

soka said...

جزاك الله كل خير
ويارب يجعله فى ميزان حسناتك
وحسبى الله ونعم الوكيل فى كل اللى يسئ للأسلام والمسلمين بجد انا مش متخيله اللى حصل ده ومش مصدقه اللى بقراه
منهم لله وربنا ينتقم منهم

مواطن زهقان said...

جامد يااحمد والله فى ردك
عجبتنى جدا
فى دا
وانك تصرفت بحكمة
جامدة
وجزاك الله كل خير على دا

YOTTA said...

أبو صلاح
بجد أنا مبسوطة جداً من ردك
يعنى بجد رديت بطريقة محترمة، مش هجوم وخلاص
أنا من فترة قريت رده عند الاستاذ
حصلت لى حالة من القرف
بس قلت يا بت مالكيش دعوة وماترديش
يعنى ردك فش غللى شوية
لا اله الا الله
كمان طلع مسلم
؟؟؟؟

chico said...

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
ابو صلاح انا مش عارفك و اول مره ادخل مدونتك بس انا احترمتك من ردك على مثلى ده
و مثلى ده شكله كده بيستهبل
انا مش عارف ايه الكلام اللى بيقوله ده

mesh2dra said...

انحني لك
وارفع لك القبعة
على ردك المحترم والرائع

وانا كمان مسلمة وبفتخر بإسلامي جدا

سلاماتي

sahr said...
This comment has been removed by the author.
تــــ(حـنة)ــــر said...

ايه دا كلة دة
انا بقالى كتير مش متابعة
بس لدرجة دى
بس بجد
الله عليك
وربنا يهدى الجميع
طب دا احنا حتى فى شهر كريم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

انا جاية بقى المرة دى
علشان اعتذرك على التأخير فى الرد على التاج , اصلى بجد وقتى مشحون قوى الأيام دى ... يارب تهون على خير
لكن اوعد بالرد فى اقرب فرصة

سلام
تمر حنة

ما علينا said...

يمكن سبب تأخير
اني منذ الامس
منذ انا فوجئت بتعليق
المثلكاوي في مدونة احد الاصدقاء
واستغربت له كثيرا

استغربت على يقينه انه بالاسلوب اللي اتبعه
ممكن يكتسب الصداقات
وممكن يغير عقيدة في النفوس
ووجدت تعليق نسخة طبق الاصل
في العديد من مدونات الاصدقاء
الشباب فقط
لم اجد تعليقات في اي مدونات بنات
واشكره على ذلك
لاني لم اكن ادري
ماذا كان يمكن ان يكون ردي عليه

المهم
اني دخلت مدونته
وكانت اول مرة ادخل مدونة لشخص مثلي
الاستاذ
مرت عليه فترة وكتب بوستات عن ظلم الله
استغفر الله العظيم

لككن الراجل على اثر قصة
قصتها عليه صديقة
اكتشف ان الله غير ظالم
وكتب بوست يعتذر الى الله

هي التوبة والندم والاستغفار مكانهم فين
وهل انت محتاج
لتستدل على عدل الرحمن
قصص غريبة

ومن بعض التعليقات وقراءة بوستات
اشتفيت ان ما يفعله
هو محاولة
تزعم جماعة المثليين
هو يجد في نفسه خير من يتحدث عنهم ويخدم قضيتهم
ويدافع عنهم بشراسة
هذا كان كلامه
لاحد امثاله
يسأله من هو افضل من يتولى تلك المسئولية

ويظهر انه بدأ حملته
الانتخابية باستقطاب صداقة
اخوانا


بصراحة مش هاقدر اوصف احساسي
ولا شعوري كان ايه
من امبارح
لحد النهارده وانا عماله اتكعبل
في تعليقه في كل مدونة ادخلها

لدرجة اني تمنيت يكون معايا امكانية حذف التعليقات من كتر ما اتخنقت


بعد كل الرغي دا يا ابو حميد
اصل انا كنت مبقوقة منه اوي

هاقول زي انت ما قلت ان كل واحد
يتحمل نتيجة ما يرتكبه

وكل واحد هيتحاسب على اعماله

لكن عفوا
انا لا استطيع ان احترمهم او احترم
اي حرية شخصية في هذا


تصدق
كنت عاوزة اقولك
ينصر دينك يا ابو صلاح
دين العزة
دين الفلاح
الدين عند الله الاسلام

ta5areef said...

باشا يا ابو صلاح والله
انا باشكرك ع الرد بتاعك
اتمنى لك التوفيق

الحمد لله الذى انعم علينا بنعمة الاسلام وكفى بالاسلام نعمة

الخيط الرفيع said...

النهاردة الخمييييييييييس مبروك لخاتك
اكيد ملبوخ معاها
ربنا يكتر افراحكم
علي فكره انا عملت بوست جديد وهما في الحقيقه بوستين في بوست زي ما وعدتكم قبل كدا
شككككككككككككككرا علي سؤالك

dr.Roufy said...

أولا يا أحمد أنا باحييك على ردك المتعقل..وتصرفك دا

ثانيا أنا عايزة أقول لك ان هذا الشخص..لقيته امبارح سايب تعليق في المدونة عندي
عبارة عن ايه بقى؟
الأستاذ بيعمل اعلانات ودعاية رمضانية
بيتكلم عن انه مسكين ومضطهد..وسايب الايميل بتاعه..وبيدعونا للتواصل بصفته من المثليين العرب
أى والله
الظاهر انهم عملوا جمعية دلوقتي
يعني مش يخليه في حاله
بنظرية اذا بليتم فاستتروا

الغريب بقى اني لقيته عامل كدا ومنزل نفس التعليق..أو الدعاية في كذا مدونة تانية بالنص
بمعني انه بيلف على المدونات فعلا يعمل دعاية
انا كان ردي اني حذفت رده..يمكن يفهم انه شخص غير مرغوب فيه عندي

شئ غريب فعلا
طيب انت مثلي..وبلاش نقول كلمة تانية
احنا مالنا
جاي تعمل دعايا واعلان عندنا ليه
خليك مع المثليين اصحابك يا سيدي
وربنا يهنيكم ببعض

آسفة يا أبو صلاح لو كنت طولت ..بس بجد أختك مفروسة
ولا حول ولا قوة الا بالله

sahr said...

السلام عليكم
بصراحة فيه حاجة مكنتش فاهماها بس بعد كده انا بسحب كل كلامي اللي قلته اننا نسامحه وكده
وأنا بأيد كل كلامك بالحرف

حسام مراد said...

السلام عليكم

انا الظاهر عليا جيت متأخر جدا
بس قريت بوستك وتعليقه هنا وهنا وكمان التعليق الاخير بتاعه

ردك شغااااااااااال
ومش هاقول اكتر من كده

تحياتى

hazem shalaby said...

مساء الخير يا ابوصلاح ... ايه يا عم المعارك اللى شغاله عندك دى اغيب يومين ارجع الاقى كل ده ... معقول فيه عالم كده ولا انا اللى الظاهر بعدت عن مصر كتير .. عموما ردك كان كافى و وافى وكذلك بقية ردود الاصدقاء وزوار مدونتك ولا املك الا ان نطلب له الهداية والشفاء

حسن مشالي said...

ابوصلاح

السلام عليكم

اوجزت فانجزت
انت فتحت الموضوع وقفلته بطريقة حرفية وموضوعية
تحياتى وتقديرى

Anonymous said...

الى
كل الوحوش الضاريه
الموجوده والتى جرخت فى المثليين
بلاضمير

ساقول لهم جمله وحده

ان رفض المجتمع للمثليين ومعاملتهم بطريقه متوحشه وغير انسانيه كانت سببا فى انتحار العديد من المثليين


اتمنى انكم يكون ضميركم ارتاح
وان تكونوا افرغتهم عدونيتكم وساديتكم وكبتهم وكراهيتكم فى المثليين


فعلا كنت مخطىء عندما كنت ابحث وسط عن الانسانيه

فلم اجدها

كنت مخطىء عندما فتحت يدى اليكم بكل الحب فلم اجد سوى السب والشتايم


هل هؤلاء هم مثقين مصر


هل هذه هى طريقه الحوار فى مصر او فى بلادنا العربيه

فى النهايه اريد ان اقول

من يريد ان يشتم فليشتم ومن يريد ان ينصب من نفسه الها على البشر فليفعل

ذلك ومن يريد ان يصنع من نفسه طبيبا وعالما بالجسد وبالمثليه وهو لا يعرف شىء فليفعل


فلم يعد يهمنى الامر

انا لم احزن لقد اكتسبت العديدد من الاصدقاء على الياهو


وتكلمنا سويا

فمن يريد ان يكون صديقى فانا موجود


H_H6497@YAHOO.COM


وليضفنى على المسنجر اما من يريد ان يلعن او يسب او يرضى غريزته الساديه والعدوانيه فليكتب ما يشاء فانا لا يهمنى وحشيته


بل يهمنى الاصدقاء الذين لم يفقدوا انسانيتهم بعض وليضفونى الى اميلهم



والسوءال الان ؟

كيف يمكن ان نعيد الى المخلةقات التى تسب وتنصب من نفسها اطباء والهه تحاسب وهى لا تعلم شىء


كيف سنعيد هذه المخلوقات انسانيتها

على فكره يابو صلاح انا مش زعلان منك
عشان انت انسان بجد والكلام اللى كتبته مكنش زى الوحوش دول

بالعكس دنا حاسس اننا هنبقا اصحاب اوى

على فكره انت عنيك حلوه اوى

هههه

ياريت تبقا تضيف اميلى

تحياتى لك

مثلى قوى

أليس said...

ردك انت وكل الناس فيه الكفاية

بس واضح
انه معجب بيك
وبعنيك


انا سعيدة جدا اني اكون
من الوحوش الضارية
والمخلوقات دي


والمثليين اللي انتحروا
نتيجة كرهنا ورفضنا لهم

لم يكتفوا بذنبهم
بل تخلوا عن دينهم وماتوا كفرا


ربنا يرحمنا

البِـئرُ والظمّأْ said...

سلام الله عليك يا احمد
ايه الاخبار
ايه يابني اللي بيحصل عندك ده
و ايه الاخ ده اللي ماشي يوزع دعايه في كل مدونه ده
قبل ما يتكلم و يقول اننا بننبذهم كمثليين
لازم يعرف اننا و انت عموما كنت كتبت البوست ده بسبب رد فعله على بوست لاستاذ في مدونه العالم الافتراضي و سبه للدين الاسلامي
اللي هوه اشرف منه
مش كون انه مثلي
لان ده موضوع تاني
**********
حسبنا الله ونعم الوكيل
اظهر بقى يا احمد
.
زيزي

sahr said...

انا الحمد لله ضميري مستريح
ابو صلاح مش تقول ان عينك حلوة

Unknown said...

ana radet s u s

dr.Roufy said...

ايه يابني الكائن الغريب دا
دا..وقح
مالوش وصف تاني
قال عينيك حلوة قال
..هاقول ايه؟؟
ان لم تستح فاصنع ما شئت
انا لله وانا اليه راجعون
دا احنا في رمضان يا ناس

شئ مقزز فعلا
مشش قادر يفهم انه شئ مقزز بجدددددد

SunShine said...

e7m e7m :S besra7a ana mesh fahma el ostaz methly kawy dah 7'ales :S (wht does his name means anyway)

i personaly thinks tht u r sick person who needs a therapist (btw illness isn't a bad thing =) so i'm not really offending u)

or u r someone who is pretending to be someone else just to be noticed by others...r u sure ur muslim? the way ur saying? REALLY?

i think u should see a doc really , and plz try to think befor writing coz ur giving very bad imppresions abt ur self now *i think almost everyone agrees with me*...u r scaring me =D


p.s: God bless u ya abu sala7 for such post =)

ما علينا said...

ايه يا ابو صلاح

بقى لك معجبين
ابقى البس نضارة شمس بقى
ولا غمض عينيك

بتتعاكس كدا عيني عينك
بلاش عينك

عيانا بيانا

مش عارفة اضحك ولا ابكي
وفي كلا الحالتين
يغلب على شعوري بالاشمئزاز


على فكرة
انا فتحت المدونة
ان شالله ماحد حوش

انا كنت مخلياها اعمل فيها بروفات بس
بس انت طققتها في دماغي

وهاسيبها بقى
للحاجات اللي تلح على وتكون مجنونة
او حاجة تضل طريقها وتطلع من جوايا
للفضا


خللي بالك من عنيك
بقى
واوعى حد في البيت يعرف
ان الشيء دا قالك كدا
لاحسن يقطعوك ويخذقولك عينيك دي
باهرج معاك يا ابو صلاح

اصل مرارتي اتفقعت


سلام

بوابة الحلوانى said...

معلهش بعد اذنك يا ابو صلاح انا عايز ارد على حاجات من اللى الباشا بيقولها

بيقول الطب والغرب وكلام هو مش واعيه

الغرب ان كان اعترف بالمثليين فمازالوا وسيظلوا منبوذين

موضوع الطب والهرمونات دى مش صحيحة زى ماهو بيقول
ممكن تكون هرمونات انوثة زايدة عند راجل وتابن على جسمه او هرمونات ذكورة زيادة عند واحدة وتبان برضه على جسمها بس دا مالوش اى علاقة بالجينات
xx and xy and xxy
xx دا انثي
xy دا ذكر
xxy دا بقي لما بيحصل بيكون الشخص مش سليم عقليا اللى بيسموه البله المغولى
ولو هو شايف نفسه كده يبقي الحمد لله ان هو اللى قال
وموضوع البيض والسمر دا ايه علاقته بالموضوع دا سببه جين لون البشرة اللى بيعتمد على جينات الاب والام وبيبقي خليط بينهم اما الذكورة والانوثة هو جينات
xx and xy

كمان حاجة لما هو شايف نفسه سيكلوجست مايعالج نفسه واصحابه بعيد عننا
هو عايزنا نعترف بيهم ازاى نجوزهم لبعض ولا احنا اللى هنتجوزهم
دا ماله دا

اخر حاجة بقي
بوابة الحلوانى دى بتضم خمس مدونين والباشا علق عندنا التعليق اللى مالى بيه الدنيا
وانا بقوله يريح نفسه ويبعد عننا وميستناش مننا حاجة من اللى هو عايزها
عمرنا ماهنفكر نتحاور حتى معاه
ويعتبر نفسه وامثاله من المنبوذين والغير مرغوب فيهم فى مدونتنا

شكرا يا ابو صلاح ويا ريت تشيل صورتك بقي من المدونة

تخاريف دكتور

حزيــــــــــــــــــن said...

السلام عليكم

اشكرك على مرورك عندى واطراءك على
ان ما فعلته كان لوجه الله ولأنى حاولت ان اساعده لأنه صعب عليا
البعيد مبيفهمش
ربنا يهديهم اجمعين ويردهم الى دينهم
ويلعن ولاد الخنازير اللى صدرولنا الثقافات الزياله دى

ان شاء الله يومين كده وهعمل حمله للتعفف واطلب منك ياريت تصمملنا بانر للحمله دى وتشارك فيها وتنشرها وكله فى سبيل الاسلام

دعوه لنبز المثليه والعرى والاباحيه والى غض البصر

اخوك فى الله
احمد

Anonymous said...

هاى
اممم ازيكم
انا جيت تانى
ازيك ياصلاح يابو عيون جميله ياغلى صاحب ليا
عامل ايه ؟

الحقيقه انا جيت علشان ارد على تخاريف دكتور
بالعلم وراى العلم فى المثليه




لماذا يصبح الناس شواذاً أو حسب التعبير العلمى الصحيح مثليين جنسياً؟
سؤال يفرض نفسه بقوة لأن الشاذ جنسياً حوله أسرة تنصح، ومدرسة تعلم، وواعظ يوبخ وينهر، ومجتمع يدين ويشجب، وبالرغم من ذلك فهو يصر، وإن لم يصر فهو (او هي) لا يستطيع أن يتخلى، وإن تخلى سرعان ما يعود إلى ممارساته السابقة.
هل الشذوذ حالة يولد بها الإنسان ولا يستطيع أن يسيطر عليها، أى أنه لا حول له ولاقوة حيالها؟
هل هو حالة إرادية واعية يفعلها الشخص لمدة محددة من الزمن؟ أم هل الشذوذ نتيجة تربية خاطئة فى المنزل أو المدرسة؟؟؟
كل هذه الأسئلة وغيرها هامة لذاتها وهامة أيضاً فى تطبيقاتها لتحديد مدى سماحة الدين والأخلاق والمجتمع والقانون مع هؤلاء، وصعوبة هذه الأسئلة مصدرها سؤال أكثر صعوبة وهو: ماهى أسباب ما نطلق عليه الجنس الطبيعى وكيف ينشأ وينمو؟، وإذا عرفنا هذا نستطيع التأكد من ذلك.... فهل نوفق فى هذه الحالة أم أننا نطارد قطة سوداء فى الظلام الدامس ونحن نرتدى نظارة شمسية؟!
سنرى ذلك من خلال إستعراض النظريات التى حاولت تفسير أسباب الشذوذ الجنسى.
النظريات البيولوجية:
أرجع الكثير من الباحثين الشذوذ إلى أسباب بيولوجية بحتة ليس للإنسان أى إختيار فيها فهو كأبطال التراجيديات اليونانية الذين يمارسون فعلاً واحداً فى حياتهم وهو إنتظار ضربات القدر!
أولى هذه النظريات هى النظرية التى ترجع أسباب الشذوذ إلى أسباب وراثية فى الجينات، وأهم ما أيد هذه النظرية البحث الذى أجراه "كالمان" وأثبت فيه أن التوأم المتطابق تماماً IDENTICAL TWINS (ينتميان إلى بويضة واحدة)، إذا كان واحد منهما شاذ جنسياً فالآخر بالضرورة شاذ أيضاً، أما فى التوائم غير المتطابقة فالأمر لا يصبح بهذه الدرجة.
كان الباحث "كالمان" قد أجرى بحثه 1952 ووجد أن 100% من التوائم المتطابقة التى ينتمى فيها النصف إلى عالم الشذوذ لا بد أن يتصف النصف الآخر أيضاً بنفس الصفات، أما فى النوع الثانى من التوائم فقد بلغت النسبة 12% وهذا ما يؤيد الخلفية الوراثية، ولكن للأسف لم تثبت الدراسات التالية لباحثين آخرين صحة هذه النظرية على طول الخط، وصارت نظرية "كالمان" هى بيضة الديك التى لم تتكرر.
ثانى النظريات البيولوجية هى النظرية التى ترجع الشذوذ إلى أسباب تتعلق بالهورمونات، ومما أيد هذه النظرية أن بعض الباحثين وجدوا أن حقن أمهات الحيوانات ببعض الهورمونات يؤدى إلى ولادة حيوانات شاذة جنسياً، وأيدتها بعض الأبحاث التى أجريت على بعض السيدات اللاتى يعانين من مرض يسبب زيادة الهورمون الذكرى ADRENOGENITAL SYNDROME، ووجدت هذه الأبحاث أنهن أكثر عرضة أيضاً للشذوذ الجنسى، لكن هذه المشاهدات لم تؤيدها الأبحاث الأخرى التى تمت منذ بداية السبعينات، وخرجت إعتراضات عديدة عليها منها أن السلوك الجنسى فى الحيوانات لا يشابه السلوك الجنسى فى الإنسان، وثانياًً أن محاولة علاج الشاذين بالهورمونات باءت بالفشل.

على فكره

الى كتبته دى للناس اللى على راى الصعايده

دماغهم مش مجفله
ههههه

اه صلاح حافظ على عنيك وبعيد الشر على ان اى حجه تحصلك

باى ياجميل

Anonymous said...

اللى فات ده كان ردى على بوابه الحلوانى

yas said...

ههههههههههههه
انا مش عايزة اقلب الموضوع هزار
بس فعلا كلامه ضحكنى اوى
ده عنده اعاقة ذهنية ياحرام قاعد بيبكى من كلامك ده انت طلعت مؤثر اوى
ان مقرتش كل التعليقات لان مشغولة دلوقتى اوى سورى بس انا بعد كده مش هقولك غير يابو صلاح يابو عيون جميلة عينيك عاملة شغل جامد معاه
عموما اما اركز اكتر فى الموضوع ابقي اكتب كومنت بحق وحقيقي
يالا سلام يابو عيون جميلة

Anonymous said...

السلام عليكم
بجد هو دة احمد اللى انا اعرفه
غيور دايما على دينه
اما بالنسبة للاخ مثلاوى انا شايفة ان كلامه مجرد تخاريف واعذار واهية لاتستحق ان الواحد يقراها او يمر عليها

وشكرا ابو حميد

اختك زوزو

Anonymous said...

السلام عليكم
بجد هو دة احمد اللى انا اعرفه
غيور دايما على دينه
اما بالنسبة للاخ مثلاوى انا شايفة ان كلامه مجرد تخاريف واعذار واهية لاتستحق ان الواحد يقراها او يمر عليها

وشكرا ابو حميد

اختك زوزو

Anonymous said...

السلام عليكم
بجد هو دة احمد اللى انا اعرفه
غيور دايما على دينه
اما بالنسبة للاخ مثلاوى انا شايفة ان كلامه مجرد تخاريف واعذار واهية لاتستحق ان الواحد يقراها او يمر عليها

وشكرا ابو حميد

اختك زوزو

sahr said...

ابو صلاح
ياابو عيون حلوة
قلبت الدنيا وولعتها واختفيت
اظهر وبان بقى عليك الامان

آخــر قــرصان said...

دعوووووة بالغة الاهمية
اتمنى من الجميع المرور على ماكتبته فى مدونتى بخصوص تلك القضية المثارة
واؤكد مرة اخرى
اريد ان اعرف أراء الجميع فيما كتبته
منتظركم فى الفسحاية باذن الله
وتحياتى ليك يا ابو صلاح ياغالى

Romantica said...

السلام عليكم ورحمة الله
ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا
والله اني لاخشى ان نعذب بامثال هذا الشخص الفخور بفعله ويتحدث عنه كانه بطلا يناضل في سبيل مبدأ
أولا: ان ماتصنعه يعد مجاهرة بالذنب وهذا ليس بذنب عادي بل من اعظم الذنوب عند الله والتي يهتز عرش الرحمن لفعلهااي انك لا تكتفي بالذنب بل وتجاهر بل وتفتخر ولا حول
ولا قوة الا بالله
-----------------------------
ثانيا:
من وجهة نظر مجتمعك الشرقي ولا اقول الاسلامي لا تحاول ان تخدع نفسك انت تعلم جيدا ماهي نظرة ذاك المجتمع الشرقي فينظر اليه على انه من ادنى الاشخاص في المجتمع ويحتقره ويلفظه
واذا اخبرت احد الاشخاص البسطاء في الشارع انك من هذا النوع اعتقد انه سيتعفف ان يتحدث معك اصلا فضلا على ان يتعامل معك
_______
ثالثا:
ان الله سبحانه وتعالى وضع غريزة الجنس بداخلنا لا لان نصبح مثل البهائم نتناكح في الشوارع بل لتكون دافع للتناسل تخيل اذا كان التناسل واعمار الارض فرض عليك بلا اي رغبة تحركه مثل الصلاة مثلا ساقول ان احدا من الناس لن يتناسل كسلا عن تادية ذاك الفرض
اقصد بكلامي ان تلك العلاقة الشاذة هي لا تثمر اي انها ممارسة جنسية لاشباع الشهوة وفقط دون اثمار لتلك العلاقة
ولو كلفت نفسك وقرات تعدادات الدول المتقدمة والتي انتشر فيها مثل ما تفعل لادركت انها بدات في الفناء بسبب تغيير طبيعة التناسل
--------------------------
رابعا:اذا كنت تعتقد ان ماتفعله شيئ طبيعي فلما تدعونه شذوذ او مثلية
--------------------------
خامسا :طبيا لا يوجد شذوذ عضوي ابدا بل هو شذوذ نفسي بسبب حادثة تعرض لها الطفل وهوصغير او اما ان يكون مجرد دلع واستظارف مثل سيادتكم او ان يكون نتيجة للانفتاح الزائد فاصبح الزنا متاخا فيبدا الاشخاص بالبحث عن متعة اصعب من الزنا حتى يتاح الشذوذ فيبحثوا عن زنا المحارم وهكذا
اما ماتتكلم عنه من الخننثى فان كلمة خنثى تعني من لديه اعضاء تذكير وتانيث وليس من يمارس الشذوذ
________________
وادعو لك بالهداية

Romantica said...

ابو صلاح اعتذر عن عدم القاء السلام عليك لان ذاك الموضوع اشعل لي اعصابي


كل عام وانت بخير وجعلك الله دوما مدافعا عن الحق

Romantica said...

واسمح لي باضافة مدونتك عندي وياريت تشرفني بالزيارة