08 September, 2007

أصدقائى الأعزاء .... أنتم الفائدة العظمى

كنت قد دخلت عالم التدوين لكي أستطيع التنفيس عن نفسى كهدف أساسي ، لذلك فقد أحببت هذا العالم جدا
كنت أحببته فقط .. ولم أكن عشقته بعد

أما الآن فأنا أعشق هذا العالم
وذلك لأنني جنيت فائدة عظمي
فائدة أعظم حتي من التنفيس ذاته
فائدة لم أكن لأتوقعها
الحمد لله


لقد كونت صداقات جديدة .. صداقات أعتز بيها .. كونت صداقات في وقت قصير جدا .. حتي وأن لم أكن رأيتم .. ألا أنني عرفتهم من كتاباتهم .. وأحببتهم .. كل هذا بفضل الله أولا .. ثم بفضل عالم التدوين

ولعلني سأظل أذكر
يومى الذى ولا على البال بالخير دائما .. لأن فوائده زادت بواحدة عظيمة .. وهو أنه جعلني أتعرف بأصدقاء جدد و قربهم منيّ .. رغم أن قدماي تصرخ كلما ذكرته
لذلك أهدي هذا البوست لهم .. لكل أصدقائي


صديقي عبد الرحمن البورتراوى
أحمد : المواطن الزهقان
ياسمين و حواديتها
زيزي و البئر و الظمأ
الدكتورة روفى و أنين الناى
أليرون و شباكه القديم
دكتور أشرف حمدى
خيوطها الرفيعة
نورهان كان ياما كان
ماعلينا الجميلة
عاشقة الوطن
سهر صاحبة أسهر عيون
حازم شلبى و أحلامه الصغيرة
شبابيك فنانة فقيرة
حسام مراد شغال
الكفراوى و النايت سموك
مهبول و مهبولة
حبة من حاجات إيمان
صاحبة حياة الأحلام
تمر حنة
مــــمــــكن
مونمن البنوتة
عبير ساكنة القلب
الجميلة My Hope$
تخاريف خلود
آخر قرصان وفساحيته
الأستاذ و عالمه الأفتراضى
بيفالوا سايكو و فنونها الجميلة
صديقتي الصحفية زوزو
بهلول المجهول حتي الآن



هولاء هم أصدقائي الذين الذين تعرفت عليهم من عالم التدوين حتي الآن
و كأول بوست في شهري الثاني في عالم التدوين .. أبعث لهم تحياتى
ليس هذا الأهداء و التحية لهم هم فحسب
ولكن إلى الصداقات التي ستكون فيما بعد طالما ظللت في عالم التدوين الجميل .. إلي الذين سوف أعرفهم من هذا العالم .. إلي صداقاتي القادمة .. أبعث لهم بتحياتي أيضا

66 comments:

soka said...

انا مبسوطه انى اول تعليق
بس مش مبسوطه انى اول مره ازورك مدونتك ويارب تفضل تحب اصدقائك على طول ويقربكم من بعض اكتر واكتر
على فكره ده اول بوست اقراهولك وان شاء الله مش الاخير
تحياتى

dr.Roufy said...

والله أنا الى فعلا فرحانة اني عرفت حد زيك يا أبو صلاح
فعلا يمكن نكون ماشوفناش بعض ولا كلمنا حتى بعض
لكن فعلا حاسة اني معتزة بمعرفتك..وبكلامك الراقي
وربنا يكرمك يارب..وتمتعنا دايما بكلامك الرائع..وتنفيسك المميز جداااااااا

كل التحية

حسن مشالي said...

تحياتى لك ولاصدقاءك
متمنيا دوام المحبة للجيع

Unknown said...

مرسية بجد
مش مصدقة اسمي جة في البوست الجميل دة
الله يخليك يا ابو صلاح
والله اسلوبك تحفة وانت انسان زوق جدا
وجزاك الله خير علي تكريمك لاصحابك وبجد دي حاجة اعتز بيها جدا
وبجد فرحت جدا
وخليت اسمك في ماي بيست بلوجس
من اول يوم دخلت فية عندك
شكرااا جدااا
سلام
مني*

عبد الرحمن أبو بكر said...

يا ابو حميد يا جاااااااااااااامد
اية الشغل الجامد دة يا واد
واصحابي اللي اعتز بيهم
اية يا ابني الجو دة
انت بكرة رايح الجيش
والا رايح تستشهد
اية جو الوداع اللي انت عايش فيه دة

ماتقفشكدة انا بهزر معاك

بس بجد لافتة لطيفة منك

حبة حاجات (ايمان) said...

احلى حاجه هى الصداقه اللى من غير اغراض او مصالح

ربنا يكرمك يا ابو صلاح
وعلى فكره انا اكتر واحده فرحانه انى كسبت صديق زيك

ربنا يوفقك لما يحب ويرضاه

ومتنسناش ها

yas said...

معلش جيت متأخر اوى
مع انى بدخل كل يوم بس مش بلاقيك كاتب جديد
اصلى النهاردة كنت قاعدة باولاد اخواتى
تلاته اطفال جنونى
عموما اتبسطت اوى انى موجودة ضمن اصدقائك وانا سعيدة جدا بصداقتك
وفعلا التدوين فرصة جميلة لتكوين صداقات وعموما اللى بعتبرهم اصدقائي عن طرقه وبجد مش مجاملة
انت واحمد مواطن زهقان وعبدالرحمن ومروة جمعه
وان شاء الله نفضل اصدقاء علطول

صانعة الحرية said...

السلام عليكم
احسست بكل ما تقول
بارك الله لك فى اصدقائك
واحب اقول لحضرتك
خلى حبك لهم فى الله
مش بس لانهم زاروا المدونه او شجعوك
لان ما كان لله دام واتصل ابحث فى كل منهم عن شىء يجعلك تحبه فى الله من منهم يذكرك بالله وهكذا
ومن هنا ادعوك للمشاركه فى حملة معا من اجل الحريه للمعتقلين
منتظرين زيارتك
http://sona3al7iah.blogspot.com/2007/09/blog-post_08.html

حياة الأحلام said...

أبو صلاح

بجد مبسوطه أوى أوى متعرفش قد أيه إن أسمى كان من ضمن صدقاتك وأنا لسه يدوبك بخطى أول خطواتى فى التدوين وتشجيعك ليه من أول الناس اللى علقت عندى

وسعيده جدا بمعرفه حد زيك بجد ويارب الصداقه فى الله تدوم يارب

لان الاخوه والصداقه فى الله من أغلى الحاجات فى الدنيا
ويمكن من بوستى تعرف انا قد أيه بقدر الصداقه

يارب تنور وتنور فى عالم التدوين أكتر من كده

وربنا يوفقك يارب
وسعيده بمعرفتك

وأسفه إنى جيت متأخر شويه

وكل سنه وأنت طيب والى الله أقرب
ورمضان كريم

sahr said...

ابو صلاح
ماتتصورش انا فرحانه اد ايه اني لقيت اسمي موجود بجد
ولو تعرف ان البوست دا جه في وقته لاني كنت خلاص نويت اني اقفل المدونه بتاعتي خالص بس بعد البوست دا استحاله اخسر صداقه جميلة زي دي
ويلا بقى مستنيه بوست جامد زي (يوم ولا على البال) علشان افرح فيك
سوري افرح بيك يعني
تحياتي

sahr said...

اه نسيت
ادخل المدونه بتاعتي هتلاقي سؤالين اجباري لازم تحلهم علشان مفيش دور تاني
مستنياك

آخــر قــرصان said...

بص ياا بو صلاح.. وبدون فلسفة
يمكن انت من الشباب القليل جدا فى سننا اللى عجبنى قلمه.. يمكن ما تقابلناش قبل كده او حتى عرفتك شخصيا وده قريب باذن الله لكن حسيت من كتابتك انك صديق من زمان
ولقائنا قريب باذن الله
ومستنيك على الايميل يا مان

أشرف حمدي said...

أشكر لك وضعي ضمن قائمة أصدقائك
هذه شهادة اعتز بها
تحياتي

kafrawy said...

ابو صلاح


ربنا يخليك

انا مكانتش فاكر انك خلاص


اعتبرتينى صاحبك

و الله انا فؤجت باسمى من ضمن الاسماء

عموما ربنا يخليك

و منتحرمش منك

وكل سنة وانت طيب

ياجميل

البِـئرُ والظمّأْ said...

السلام عليكم
والله يا ابو صلاح ما تعرفش قد ايه انا مبسوطه انك اعتبرتني من اصحابك
بجد انت ما تعرفش تعليقاتك كانت بتبسطني ازاي
برضه ما تعرفش فرحت قد ايه لما لقيت اسمي من ضمن الاصدقاء اللي بتهديلهم البوست ده
بجد كلامك كمان حلو قوي
انا هتابعك علطووووووووووول
بالتوفيق دوما يا بو صلاح
سلام
زيزي

ما علينا said...

بصراحة
ترددت في كتابة التعليق
لاني احسست بحرج شديد
من شدة سعادتي
بوجودي ضمن البوست

لن انكر انني للوهلة الاولى قرأت جميع الاسماء
ولم الحظ اسمي بها فاستشعرت استياء في نفسي
لانني حقا منذ اليوم الاول الذي دخلت فيه مدونتك
عددتك اخ وصديق
نظرا لجودة قلمك
وصدق كتاباتك وسلاستها
وجديتها

ثم اعدت الكرة مرة اخرى
فوجدت اسمي
فسعدت جدا

لان اكثر شيء ممكن يسعدني هو الصداقة
فمابالك ان تجد شخص انت تحترمه جدا ويعدك ضمن اصدقائه

اشكرك جدا جدا
واتمنى ان اكون كفء لتلك الصداقة الغاليه


ومعك في ان عالم التدوين مبهر جدا
وان الصداقات تقوم فيه
بشكل عقلاني وموضوعي جدا
صادق جدا

فلا مجال لفرض الصداقات
فليس احد مجبر ان يصادقك
او يزورك او يعلق لديك

سعيدة جدا جدا
ادام الله الود
والصداقة على الخير ان شاء الله

son's egypt said...

السلام عليكم
فعلا الصداقة هي احلي حاجة في حياة الانسان
والواحد لما يلاقي صديق بجد بيشعر بسعاده بالغة

Abeer said...

والله لا تتخيل انا فرحت اد ايه
لما لقيت اسمي موجود
ديه حاجة بجد اعتز بيها ويارب اكون
اد الاختيار ده
ربنا يوفقك يارب
وكل سنة وانت طيب
:)

مواطن زهقان said...

انت مش تتخيل فرحتى
قد ايه ياابو حميد لما لقيت اسمى كدا فى وسط المدونين الحلوين دول
لا وايه كمان من اصدقاء احمد بجد
فرحان جدا جدا
ياابوصلاح
وان شاء الله تدوم الصداقة بينا
وتدوم بينك وبين كل الناس ديا
وربنا يكرمك يارب

Banota said...

والله بجد أنا كمان فرحت أوى لما لقيت أسمى فى البوست بتاعك ... أنا فعلأ بعتز باأصدقائى اللى فى المدونة

الأستاذ said...

من الجيد إفتخارك بمعرفة أناس قد تكون لم تصادفهم يوماً حتى وإن جمعتك الظروف بهم في أي وقت أو مكان ولكن الأجمل أنك ضمنتني في قائمتك المفصلة والتي تشبه قائمة المحكوم عليهم بـ" الصداقة" وهذا يشرفني جداً فقد تفاجئت عندما وجدت إسمي ,شكراً

Anonymous said...

السلام عليكم
بسم الله ما شاء الله
ربنا يكتر من اصدقائك

اجمل شئ فى الدنيا الصداقة

فالانسان ليس له قيمة فى نظرى بدون

وجود اصدقاء يحبوة
اتمنى ان اكون ضمن هؤلاء الاصدقاء

https://alees. blogger

حسام مراد said...

الله يا ابو صلاح
بجد انت حد جميل اوى اوى
وانا اعتز بصداقتى بيك والله انا سعيد جدا بيها
وان شاء الله تدوم الصداقه يا معلم
وتانى بجد انت حد جميل واعتز بصداقتهادى

وكل سنه وانت طيب والامه الاسلاميه بخير
رمضان كريم
حسام مراد
شغال
تقبل ارق تحياتى وسلاماتى
سلامووووووووووووووووووووووز

maioya said...

فعلا للتدوين فوائد اخري:)
ربنا يخليكو لبعض

Unknown said...

ياسيدي ده احنا اللي كسبنا صديق جديد ومميز

وكسبناك كمدون كمان

صداقة دائمة ان شاء الله

malak said...

حقيقى عالم التدوين اهم فايدة انك بتكتسب اصدقاء وبتحس انهم معاك خايفين عليك لو غبت عنهم بيقلقوا ويسالوا عليك فعلا ديه اهم فايدة فى عالم التدوين
وربنا يدوم المحبة بينك وبين كل المدونين

وكل سنة وانت طيب ورمضان كريم

تحياتى

hazem shalaby said...

كما عودتنى .. بعد السلام عليكم .. جئت لزيارتك فوجدت انك اكرم منى فعذراً لبخلى وشكراً لكرمك عذراً لانى مقل فى زياراتى فظروف العمل و الغربة يا صديقى لا تترك لنا الا القليل القليل لنمارس فيه حياتنا الطبيعية .. وشكراً لك على كرمك وصداقتك التى أعتز بها واتمنى ان تدوم ان شاء الله وان تتوطد بمرور الايام فأنت يا صديقى نموذج مشرف لشباب مصر اللى لسه فيه الامل .. تحياتى يا ابو صلاح وكل سنة و انت طيب بمناسبة شهر رمضان الكريم

حسام مراد said...

كل سنه وانت طيب
والامه الاسلاميه بخير وافضل حال
رمضان يوم الخميس
رمضان كريم

D◎◎dy §okara said...

انا اول مره ازور المدونه وان شاء الله متكنش اخر زياره ومدونتك رائعه وفعلا عالم التدويندا جامدجداانا عندى زى الميه والهوا بالظبط كل سنه وانت طيب وياريت تزور مدونتى المتواضعهوتقول رايك فى اخر موضوع لان رايك يهمنى
تحياتى لك

abo salah said...

soka

ولا يهمك ياستي
أنا اللي مبسوط بزيارتك دي
ربنا يخليكي .. وأنت خلاص بقيتي من أصدقائي دول

abo salah said...

dr.Roufy

ممكن الواحد يعرف شخص معين من كلماته ومن كتابته
وأنا فعلا عرفتك بالطريقة دي
وأعتز بصداقتك و أفخر بيها

abo salah said...

حسن مشالي

وتحياتي ليك أيضا
ولكلامك الجميل
وزيارتك الجميلة

abo salah said...

My Hope$

أنا من أول بوست قرأته ليكي وكان بعنوان .. من نعم الله

وأنا سعيد بيكي جدا
وأعتبرت معرفتك من مكاسبي من عالم التدوين
أشكرك علي الكلام الجميل ده

abo salah said...

عبد الرحمن أبو بكر

لا ياعم أنا ولا رايح الجيش ولا حاجة
أما عن الشهادة .. مين فينا منفسوش فيها .. منزلة الشهداء في الجنة معروفة

بس كل الحكاية أني سعيد بصداقاتي الجديدة

زي مافرحت بصداقتي بيك .. ولسه فرحان طبعا

abo salah said...

حبة حاجات (ايمان

طبعا أحلي صداقة اللي من غير أغراض و مصالح

وأنا طبعا فرحان أني كسبت صديقة زيك يا إيمان

وأكيد مش هأنساكوا لأني عرفتكو من غير أغراض و مصالح

abo salah said...

yasmine

تأخير أيه بس ياياسمين .. أنتي تيجي في اي وقت .. المدونة مدونتك

وأنا سعيد بصداقتك الغالية دي .. وربنا يخليكي

ويعينك علي ولاد اخواتك و يخليهملك

abo salah said...

صانعة الحرية

مدونتي نورت بزيارتك دي

طبعا حبي لهم في الله خالي من اي اغراض و مصالح

وليس أعتبرهم أصدقائي لمجرد انهم زاروني في مدونتي فقط .. بل شعرت أنني بهم لست وحيدا في عالم التدوين .. أجد أصدقاء تشاركني أحلامي .. ويتبادلون معيّ الأراء .. حينما تغيب يسألون عنك

اللهم فك أسر المعتقلين و أعادهم لأهاليهم بخير

abo salah said...

حياه الأحلام

وأنا سعيد بمعرفتك و بصداقتك
ويارب صداقتنا في الله تدوم

فعلا الصداقة من أحلي الحاجات في الدنيا

أشكرك علي كلامك الرقيق
وكل سنة وأنتي طيبة

abo salah said...

sahr

سهر ياصاحبة أسهر عيون أنت من الناس اللي بأعتز بصداقتهم بشدة

طبعا أوعي تفكري تبطلي كتابة ، لأن الكتابة هي الشئ اللي جمعنا و موحدنا و خلانا نبقي أصدقاء و من غير الكتابة مكناش هنكون الصداقات الجميلة دي

عُلم و جاري الإجابة علي الأسئلة حالا لأن أنا مبحبش الملاحق

abo salah said...

همبكة آخر قرصان

بص ياعم القرصان .. بدون فلسفة أنت من الناس الي باعتز بصداقتهم

أنا طبعا يكون لي الشرف أنا أقابلك قريب أن شاء الله

abo salah said...

أشرف حمدي

دكتور أشرف أنا واحد من الناس اللي يفخروا بمعرفتهم بيك

لا شكر علي واجب

بهلول said...

كل عام وانتم والامه الاسلاميه بخير

abo salah said...

kafrawy

من أول لقاء مدوني يجمعنا ومن أول مدخلت مدونتك وأنا حبيتك و أعتبرتك صديق

كل سنة وأنت طيب
ورمضان كريم

بهلول said...

http://bbb11hhh11m.blogspot.com/
هذا رابط مدونه بهلول
حتى لا تقول مجهول
وهذا رابط مدونه بهلوله
http://bbb11hhh11.blogspot.com

abo salah said...

Meekness

أنتي من الناس اللي شجعونا في بدايتي في التدوين يازيزي ، وكانت بتسعدني أرائك وكنت بابحث دايما عن تعليقاتك الجميلة
ومن الوهلة الأولي أعتبرتك من أصدقائي

ربنا يخليكي علي الكلام الجميل ده
وأنا يشرفني متابعتك لمدونتي المتواضعة
ياصاحبة البئر و الظما

abo salah said...

ما علينا

أولا ياست الكل متتحرجيش مني تاني .. لأني خلاص أخ و صديق

ثانيا أنا مكنتش أقدر أساسا ماضمش ماعلينا الجميلة إلي أصدقائي اللي بأعتز بيهم

عارفة ليه؟؟
لأنك بصراحة كده من الناس اللي بأحترمها بشدة .. ومعجب بفكرهم و دماغهم

ادام الله الصداقة علي خير

abo salah said...

son's egypt

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

طبعا الصداقة من الحاجات الجميلة في الدنيا
أنا عن نفسي بأعتبرها من نعم الله علينا

أسعدتني زيارتك للغاية

رسالتي لم تقتصر علي أصدقائي هؤلاء فقط بل علي كل من اصدقائي المدونين

لذلك أعتبرني صديقا لك

abo salah said...

Abeer

طبعا ياعبير أنت أد الاختيار
وأي بني أدم لازم يفخر بصداقتك
وأنا برضه أعتز بصداقتك

ربنا يوفقك يارب
وكل سنة وأنتي طيبة

abo salah said...

مواطن زهقان

طبعا ياأبو حميد يازهقان أنا عارف أد أيه معزتك عندي

ويكفي أنك يا أحمد من اوائل الناس اللي عرفتهم من العالم الجميل ده

وربنا يفك زهقك يارب

abo salah said...

Banota

وأنا برضه بأعتز بصداقتي كلها يابنوتة اللي أنتي منهم طبعا

وأدام الله الصداقة الطيبة بيننا

abo salah said...

الأستاذ

قد تكون كتابات الشخص أجدر وأوضح أن أردت أن تتعرف عليه .. ربما أكثر مما لو رأيته
لأن كتاباته تفرض عليه دون وعي منه أن يستخدم كلمات و جمل معبرة عن شخصيته

وأنا أيضا يشرفني صداقتك

abo salah said...

اليس

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته
بالفعل أجمل حاجة في الدنيا الصداقة

طبعا يشرفني أن تكون ضمن أصدقائي ، وده شئ يفرحني كتير أوي

أتمني أن ترسل رابط مدونتك صحيحا ، لأنني حاولت كثيرا و لم استطع الدخول ، ويبدو أن هناك خطأ في كتابتك له

Unknown said...

البوست الجديد نزل يا ابو صلاح
تبقي تدخل
انا هغيب شهر رمضان عن التدوين بس هتابع من الوقت لاتاني الكومنتات
شكرا علي الزيارة ويارب دايما
وكل سنة وانت طيب وبالف خير
سلام

عاشقة الوطن said...

السلام عليكم

ازيك ياابو صلاح
احنا الاسعد بوجودك فى عالم التدوين
وربنا يجعله عامر

التدوين ده عالك لو دخلت فيه صعب انك تعرف تخرج وان خرجت يبقي خرجت غصب عنك لظروف ما
بس بجد الناس اللى بتقابلها وبتتعلم منها اكيد افضل بكتير من حاجات تانية

الحمدلله على الصداقات وعلى الاخوة فى الله اللى ممكن نلاقيها

شكرا ليك
وتحياتى الشديدة ليك

كل سنة وانت طيب وبخير يااارب دايما
رمضان كريم

abo salah said...

حسام مراد

ربنا يباركلك ياحسام علي الكلمتين الحلوين دول
وأنا طبعا بأعتز بصداقتك ياباشا
وكل سنة وأنت بألف صحة وسلامة
وكل سنة وأنت إلي الله أقرب

abo salah said...

may

مدونتي نورت بزيارتك الجميلة دي
وأتمني دوام التواصل

abo salah said...

fanan fa2eer

ربنا يخليكي يافنانتنا اللي مش فقيرة خالص

وأدام الله الصداقة
وطبعا أنا بأعتز بصداقتك

abo salah said...

malak

أنا سعيد أنك متفقة معايا أنا أكتر فائدة في عالم التدوين هي الأصدقاء
ولكن برضه أسعد بزيارتك لمدونتي المتواضعة التي أتمني أن تتكرر

abo salah said...

حازم شلبى

ياعم أنت أكرم الناس
وربنا يعينك يارب علي مشاغلك
وبجد أنا من البداية أتمنيت أن أكون صديقك

كل سنة وأنت طيب
ورمضان كريم

abo salah said...

حسام مراد

وأنت طيب ياحسام
وكل سنة وأنت إلي الله أقرب
وبصحة و سعادة

ورمضان كريم

abo salah said...

D◎◎dy §okara

وأنا ياستي أتشرفت بزيارتك دي

وأحييكي علي جملة أن التدوين بالنسبة ليكي زي الميه و الهوا

وكل سنة وأنتي طيبة

وطبعا هأزور مدونتك
وأتمني دوام التواصل

abo salah said...

بهلول

وكل سنة وأنت طيب يابهلول
ورمضان كريم

أيوه كده ياباشا أنت بقيت مش مجهول
خلينا بقي أعرفك من كلامك

وكل سنة وأنت بصحة وسعادة

abo salah said...

My Hope$

ماشي ياست الكل عُلم وجاري إجراء اللازم

يااا..هتغيبي شهر بحاله عن التدوين
شهر رمضان كله
شكلك هتبقي مشغولة مع الكنافة والقطايف
يلا ربنا يعينك
وكل سنة وأنتي طيبة

abo salah said...

عاشقة الوطن

أزيك ياعاشقة الوطن عاملة أيه؟؟

أنت بجد من الصداقات اللي بأعتز بيها كتير

فعلا التدوين صعب الواحد يخرج منه بعد ماعرف كل الأصدقاء الحلوين دول

كل سنة وأنتي طيبة

تــــ(حـنة)ــــر said...

مين
!
انا
!
الله يخلييك
بس بجد انت تستاهل كل خير
مجهودك فى المدونة رائع و على فترة قصيرة
ربنا يوفقك

ويارب يدوم الصدقة دى على مدار كل بوست تنزلة كدة بمزاج

يارب تكون دايما عند حسن ظن اللى بيحبوك

تحياتى

تمر حنة

abo salah said...

تمر حنة

أيوه أنت طبعا ياستي

ربنا يخليكي يا تمر حنة
وأشكرك علي الكلام الجميل ده

وأدام الله الصداقة بيننا

اللهم أجعلني دايما عند حسن ظن كل اللي بيحبوني

كل سنة وأنتي طيبة ياتمر حنة