11 August, 2008

حنين .. وأوقات رائعة


أكاد اقفز فرحا .. ادندن بألحان مبهجة .. ابتسم
قد يظن البعض أن كل هذه السعادة بأسبوع المصيف الذى قضيته فى رأس البر .. لكن على العكس تماما هذه السعادة انتابتنى بعبورنا بوابة القاهرة
عن يمينى قصر البارون .. اتنهد واصبر نفسى ماهى الا ساعة وأكون فى دفء منزلنا .. من فوق الكوبرى أرى ميدان رمسيس .. أرى وسط البلد .. أحد أهم الأماكن فى حياتى
للأسف لم يفلح أسبوع الأجازة الصيفية فى تحسين حالتى كثيرا .. ولأول مرة أتمنى مرور الأيام السبعة للمصيف سريعا .. فمنذ يومى الأول وأنا اشعر بحنين للقاهرة .. القاهرة بها كل ما يربطنى بالحياة .. اصحابى .. جيرانى .. عملى .. جهاز الكمبيوتر .. متابعة المدونات كل يوم .. قلمى والنوت بوك الذى اخط فيه ما يتوارد من افكار لقصصى .. الكتب والروايات (اصطحبتهم معى ولم اقرأ منهم حرفا) .. شعورى بالبعد عن كل هذه الأشياء منعنى من التمتع الكامل بأسبوع فى واحدة من أفضل مدن مصر على الإطلاق
ويبدو أن التدوين قد اصبح جزءا من حياتى بحق .. فكلما حاولت أن اتناسى اننى بعيد عنه .. جرفنى الشوق اليه .. اتركهم العائلة وانزل بحثا عن نت كافيه .. ادخل مدونتى ومدونات أخرين .. الغريب اننى لا أفعل شيئا سوى البحلقة فقط .. شعور بأن هذا الجهاز غريب على .. اغلق الجهاز واغادر .. وهكذا كل يوم اذهب وارجع دون ان اقرأ حرف سواء فى مدونات الأخرين أو فى تعليقات مدونتى
لم يكن افتقادى للمدونات بقدر افتقادى لاصحابها .. فأنا لا اعتبر اصحابها مجرد مدونين بل اعتبرهم اصحابى واخواتى .. يكفى أننى اقضى فى أحضان أقلامهم وإبداعاتهم وأفكارهم أكثر مما اقضيه مع اصحابى فى الواقع
بجد
وحشتونى كلكم ووحشتنى مدوناتكم .. ولى عذرى عن عدم متابعتك طوال أسبوع المصيف .. ولكن أن شاء الله هاتابع كل ما فاتنى من موضوعاتكم


على هامش السيرة


لم أذهب إلى رأس البر منذ ما يزيد عن سبعة أعوام .. وذهبت هذا العام لأجد طفرة هائلة وتطور هائل جعلا من رأس البر مدينة سياحية تنافس أشهر المدن السياحية فى مصر .. شعرت أننى فى رأس البر مختلفة عن التى زورتها منذ سبعة اعوام .. احسست كأننى فى شرم الشيخ أو الساحل الشمالى .. تطور فى المرافق .. فى الخدمات .. خاصة خدمة النقل والرقابة على الأسواق والتجار .. حقيقة اصبحت رأس البر مدينة ساحرة
يبدو أن القائمين عليها تداركوا أهمية السياحة الداخلية
أحيى كل المسئولين عن هذا التطوير ومن ضمنهم المحافظ ولكنى بخلاف ذلك لست معهم فيما علمته من الأهالى هناك فى أنهم يرغبون فى أنشاء مصنع ( اجريوم ) الذى يصدر عنه اشعاعات نووية تضر بصحة الأهالى .. وعلمت أن الأهالى تظاهروا وطالبوا بعدم إنشاء هذا المصنع ( معلش بقى الحاسة الصحفية شغالة معايا حتى فى المصيف ) ههههههههههههههه


أوقات رائعة لا يمكن نكرانها


أول الأوقات
أن تسمع عن معجزة ألهية فى درس دينى شئ .. أن تقرأ عن المعجزة فى القرأن الكريم شيئا أخر .. أن ترى معجزة ألهية أمام عينيك شيئا لا يفوقه أخر
من حولى تردد الناس عبارات التسبيح والتوحيد والتعظيم لرب العالمين الخالق القادر
منطقة اللسان برأس البر .. أهم مزار فى المدينة كلها على الأطلاق .. من يزور رأس البر ولا يمر على اللسان فلا يدعى أنه زار رأس البر
فى منطقة اللسان ينتهى نهر النيل من فرع دمياط ليلتقى بالبحر المتوسط .. المياه العذبة تلتقى بالمياه المالحة دون ان يختلطا .. روعة وسحر ومعجزة ذُكرت فى مواضع كثيرة فى القرأن
أذكر منها من سورة الرحمن
مرج البحرين يلتقيان .. بينهما برزخ لا يبغيان
هناك فقط لا تحتاج تفسيرا للأية الكريمة .. هدوء النيل ووقاره .. ثورة البحر وأمواجه .. يفصل بينهما خط وهميا الهيا يمنع مياههما من الإختلاط
الغريب أن امواج البحر المالح فى هذه النقطة تحديدا ثائرة جدا .. رغم ان شواطئ المصيفين تبعد عن هذه النقطة بأمتار قليلة ولكنها ليست ثائرة لهذه الدرجة
لدرجة ان من ثورة الامواج فى هذه النقطة ترتطم الامواج بالصخور ليندفع رذاذ المياه على المارة بالخارج فى احساس اكثر من رائع .. الجميع يتعمد ان يسير بمحاذاة سور الجسر تماما كى ينعم بتدفق المياه على وجهه وملابسه .. اعتقد ان ثورة البحر فى هذه النقطة تحديدا علامة منه على التسبيح للخالق عزوجل .. وكأن كل موجة ترقص فرحة بأن الله اكرمها بأن تكون قرب موقع المعجزة
سبحان الله


ثانى الأوقات
كانت فى سواقة العجل .. متعة رهيبة .. كنت بأخد عجلة وألف بيها مدينة رأس البر كلها .. وكنا ساعات اربع عجلات انا وتلاتة ولاد خالاتى .. كنا بنسد الشارع واحنا عاملين زى الكوماندز .. طبعا انتوا عارفين مهارتى فى سواقة العجل من بوست

يوم ولا على البال بتاع العجل .. اضغط اللينك لتراجع البوست


ههههههههههههههه
بس أنا كنت انتحارى اوى .. بادخل بالعجلة فى الطريق السريع بين السيارات .. كنت ساعات باعمل فيها ارنولد في فيلم ترمينيتور .. وساعات برضه كنت باعمل فيها نيكلوس كيدج فى فيلم جوست ريدر .. بس الفرق انهم كانوا بدراجات بخارية
هههههههههههههههههههههههههههه


ثالث الأوقات
أوقات التصوير .. كنت عامل زى السائح اللى نازل الأهرامات لأول مرة .. الكاميرا الديجتال فى ايدي فى الرايحة والجاية .. كنت باروح اشترى الحاجة من السوق على عجلة والكاميرا فى ايدي .. اصور اى حاجة .. صور وفيديو .. وكل حاجة .. لدرجة أن الكارت ال 1 جيجا اشتكى .. وصورت حوالى 500 صورة


رابع الأوقات
أوقات العزلة .. لما اقعد لوحدى .. ولما امشى لوحدى


تحياتى ليكم كلكم
وكل سنة وأنتوا طيبين

44 comments:

EMMY BABY said...

ايه يابو صلاح

طب راعى مشاعرى ههههههههههه

لا بجد والله بوست رائع حسستنى انى نفسى اروح راس البر

حتى انا مصيفتش كالعادة طبعا

وحلو اوى الجزء بتاع المعجزة الالهية بجد سبحان الله

وحمد الله على السلامة

وعقبال السنين الجاية كدة لما تصيف وتيجى تحكيلنا

تحياتى

ايمى

واد غلبان said...

انت عارف ليه ما كنتش سعيد وانت راجع
اقوللك سببين

اكيد انت قبل ما تروح فكرت ان الاجازة دى اسعد اجازة فى حياتك
وطبعا مع اتفه مشكلة تقابلك هاتحس ان العكس صحيح
ساعات المبالغة فى التفاؤل بتجيب الحزن
وساعات المبالغة فى التشاؤم بتجيب السعاده

المهم
السفر متعة المتع
وحتى راى د\احمد خالد توفيق
اذا سعدت بالسفر فسوف ترجع سعيدا بالايام التى قضيته
واذا حزنت بالسفر فسترجع مشتاقا لمكانك الاصلى
تحياتى

Anonymous said...

thx

this good blog

Unknown said...

الله عليك يا ابو صلاح
جميل جدا جدا
زي ما اكون كنت معاكم
يارتني كنت معاكم
:(
عجبتني قوي الجزء بتاع البحر وفرع دمياط
سبحان الله
انا عاوزه اروح البحر

zOzO said...

اولا حمدلله ع السلامه
ثانيا انا برده تقريبا كدا لما ورحت اصيف
او اروح ف اي مكان
بكون هموت وادخل نت واشوف المدونات وكدا


انا بحب عالم التدوين اوي اوي
وبحس فعلا انكم كلكم اصحابي


بالنسبه بقي للمصيف
اكيد عندك حق طبعا
منظر اللسان حاجه روعه
وكمان البحر بس بدري عند الشروق كدا
بيكون حاجه خرافه
سبحان الله ع دا جمال

تحياتي ليك
ولرجوعك

Mercy Devil said...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

يا أبو صلاح
ماليش صورة عندك ؟
بالمناسبة عندك حق لما تشوف المعجزة فعلا " سبحان الله " بتطلع منك لا إراديا
زى ما انت إنتحرت كده وانا قلت " سبحان الله " الذى امد فى عمره علشان يقولنا كل كده
هههههههههههههههههههههه
عموما بلوجتنا تنور ياباشا بزيارتكم

ادم المصرى said...

حمدلله على سلامتك
\\

راس البر حلوة جدا انا صيفت السنه الى فاتت فيها

وبجد رائعه جدا

بسى للاسف السنادى مصيفتش

بسى مش مشكله

البركه فيك شرحت ليا كل شىء هناك ما شى اذاى

وحمدلله على السلامه مرة تانية

سفروتة said...

حمد الله علي السلامة ابو صلاح

بس غريبة اوي انك وانت في المصيف تبقي عايز ترجع القاهرة تاني

ده حتي المصيف استجمام

يللا ماعلينا

.........

احنا اساسا مبنفكرش في المصيف ده خاااااااااااااااااااااااااالص ومصيفتش غير مرة واحدة بس....نظرا لظروف عمل الوالد اللي متخليهوش عارف يصيفنا
:)))))

.....

بابا برضه شاف منظر التقاء النيل بالبحر المتوسط وفعلا كان بيقولنا انه منظر رهيب ..سبحان الله

...

تحياتي ابو صلاح وحمد الله علي السلامة

نورت مصر

:)

Moustafa` said...

تعرف يا أبو عجله
إن ده تاني بوست تتولد بينا علاقه حب عشقيه
---
انت بلغه عربيه بسيطه قدرت توصل إحساسك صرف كانك فكرت بيها فعلا ونقلتنا شعور ولا أروع
التقسيمه للأفكار ساعدت انت دماغك منظمه اوي
---
الحنين واللسان والعجل وسط العربيات
والجنون والشرود والتوحد
مفردات نضيفه بعيد عن مفهوم المصيف المتداول حاليا
بس عشق البحر جوايا حاجه تانيه
انت قضيت وقت حلو اكيد
بس مش زي ما انت راسم ف الخيال
حمد الله عل السلامه يا أحمد
بجد البوست عجبني مووت سمعته على خلفيه ترنيم أم كلثوم حيرت قلبي
----
تخيل بقه المزاج كانت ناقصه ماج شيكولاه باللبن
---
تصبح على كول سعاده يا غالي
سلام

semsem said...

حمدا لله ع سلامتك
نورتنا تانى
راس البر دي تحفه
وصفك كان حلو اوى

عالم ماريونت said...

ازيك يا ابو صلاح
الف حمد الله ع السلامة
بجد تعبتني اوي لما قلت ان الحياة في القاهرة وحشتك من أسبوع واحد قضيتة بعيد عنها
انا عشت في القاهرة اربع سنين بس
وبقالي سنة بعيدة عنها
فعلا زي ما انت قلت
طول السنة دي مش قادرة احس اني عايشة غير لما ادخل رسالة
اول ما اخرج منها احس اني مركبة اكسجين
بتنفس بس مش عايشة
يارب متتحرمش من القاهرة ابدا عشان فعلا ده احساس صعب اوي اوي اوي
احساس يخنق بجد يا ابو صلاح
وانت قلبت عليا المواجع
بس معلش سماح عشان فعلا بحب اسلوبك وقصصك
ومدونتك من مدوناتي المفضلة مع اني لسة مضفتهاش
بمناسبة المدونات انت لية مبتجيش عندي؟

رحــــيـل said...

انا كمان كنت فى راس البر يوم الاحد بس يوم ورجعت

فعلا راس البر اختلفت كتير جدا عن زمان
المهم انك حاولت تستمتع بوقتك

هههههههههه انا صورت 145 صوره فى يوم
اصحابى كانو هيجننوا مننى

تحياتى لك

abo salah said...

EMMY BABY


الله يسلمك يا إيمى

ما تزعليش تتعوض السنة الجاية وتصيفى أن شاء الله

أن برضه كنت بقالى 6 سنين مصيفتش بخلاف رحلات اليوم الواحد بس

وعقبالك أنتى بقى السنين الجاية تصيفى وتيجى تحكلنا

ربنا يخليكى يا إيمى
وشكرا على تواجدك وتعليقك الجميل

منورة دايما

abo salah said...

واد غلبان

عارف ؟؟
أنت فعلا عندك حق

ساعات المبالغة فى التفاؤل بتجيب الحزن
وساعات المبالغة فى التشاؤم بتجيب السعاده

طبعا السفر متعة وأنا باحبه اوى
بس المرة دى هيا الوحيدة اللى شعرت بكل هذا الحنين من اليوم الأول

وممكن يكون السبب واحد من الأتنين اللى أنت ذكرتهم

منور وربنا ما يحرمنى منك

abo salah said...

Steel BeaUtY

thnx 4 ur comment

and ur visit

abo salah said...

لماضة


ربنا يخليكى يا لماضة

وهوا فعلا يا لماضة موضع التقاء البحرين أجمل جزء فى رأس البر كلها

أن شاء تروحى تشوفى المعجزة بعينك قريب

abo salah said...

zOzO


الله يسلمك يا زوزو

يظهر ان المدونات واصحابها اصبحوا ضمن كرات الدم اللى بتجرى فى عروقنا ما نقدرش نستغنى عنهم

أنا كمان من عشاق التدوين .. وبأحب كل المدونين أوى

فعلا منظر اللسان فى لحظات الشروق خاصة حاجة لا يمكن وصفها بالكلمات

لكى كل التحية يا زوزو

abo salah said...

Mercy Devil


هههههههههههههه

فكرتنى بجوز خالتى .. كان دايما شايفنى رايح جاى بالكاميرا فى ايدى
ويقولى .. يا بنى انت جاى المصيف تشتغل مصوراتى


لا دا أنت كمان لو كنت قريت يومى اللى ولا عالبال بتاع العجلة كنت هتعرف أن ربنا أمد فى عمرى عشان اتقمص دور الانتحارى للمرة التانية

ياباشا ربنا يكرمك بلوجاتكم منورة باصحابها

abo salah said...

همس الاحساس


الله يسلمك يا همس الاحساس

فعلا راس البر اتطورت خالص وبقت روعة

ان شاء الله تصيفى فيها السنة الجاية

ربنا يكرمك
ومدنتى المتواضعة نورت بزيارتك الجميلة

abo salah said...

سفروتة

الله يسلمك يا سفروتة

فعلا هيا غريبة شوية

والأغرب كمان أنى من محبى السفر

بس القاهرة بشوارعها بناسها بجيرانى فيها باصحابى وزمايلى وكل مكان بروحه حاجات كلها بتربطنى بيها

معلش ما تزعليش
والدك معذور .. عشان دى ظروف عمله زى ما أنتى قولتى .. وربنا يارب يعينه ويقويه

وبكره ان شاء الله لما تتخرجى وتروحى بيت العدل تبقى تصيفى بقى مع جوزك
بس ابقى اعزمينا
اقصد تعزمينا على الفرح مش على المصيف
هههههههههههه

الله يسلمك يا سفروتة ومنورة البلوج كله

abo salah said...

ساجي


تعرف أنت يا مصطفى
أن فى حاجات كتير بنا مشتركة
وحاجات نشبه بعض فيها

حاجات استشفتها من شخصيتك اللى اتضحت فى كتاباتك .. تعليقاتك .. ردودك

على فكرة يا مصطفى أنت حد كويس وأنا بأعزك أوى
ياريت يجمعنا لقاء تانى على الميل
خاصة فى ظل قرارك بعدم كتابة قصص تانى
عايز اعرف ايه الاسباب لأن موهبتك الأدبية عالية فعلا

ثانية أنا اساسا مش عارف ادخل مدونتك أزاز مش عارف انت حاجبها ولا ايه ؟

منتظرك يا درش
وعامة

الله يسلمك
وأشكرك على تعليقك الجميل .. بقيت بانتظر تعليقك .. وبقيت بأحب تعليقاتك أوي

فى انتظارك يا باشا

abo salah said...

semsem


الله يسلمك يا سمسم

انت اللى منورة بجد

وربنا يخليكى

abo salah said...

يوميات نائمة في الأرياف


ربنا يكرمك على سؤالك
أنا الحمد لله .. أنتى اللى أزيك يا رنا ؟؟

الله يسلمك يا ستى
متهيالى أن كل ما يربطنى بالقاهرة اصبح أكبر من أى متعة بخارجها

وعلى فكرة
أكتر حاجة خلتنى اشعر بالعزلة والحنين هو افتقادى للمدونات لانى كنت عارف أنه هيبقى من الصعب أنى اتابعها من هناك .. ودا كان اكتر شعور خانق

معلش ياستى
أنا أسف أنى قلبت عليكى المواجع
وربنا يرزقك السعادة فى أى مكان تعيشى فيه

وربنا يخليكى ويارب دايما اسلوبى وقصصى تعجبك
وربنا يجعلنى عند حسن ظن عباده بى

دا شرف ليا أن مدونتى المتواضعة تكون من مدوناتك المفضلة

لا طبعا أنا بأجى عندك دايما
بس معلش هما اليومين اللى عدوا دول بس
عشان كنت لسه راجع من السفر وبألملم نفسى ولما جيت اتشغلت يومين ورا بعض فى الكورس بتاعى

ولكن هازورك وكمان مش هافوت اللى فاتنى اثناء سفرى من غير ما اقرأه

abo salah said...

رحــــيـل


حمد الله على سلامة الرجوع

وفعلا عندك حق اتغيرت خالص

طفرة غريبة حصلت فى رأس البر

صورتى 145 صورة بس

أنا بقى كانوا مسمينى المصوراتى

أشكرك على تشريفك لمدونتى المتواضعة
ومنورة دايما

maha said...

سلام عليك ي ابو صلاح
ياااااااااااه هتجنن واسافر و اروح البحر و اتكلم معاه ..
حمد لله علي السلامة :)
عارف
كتير لما بسافر و الاقي فات يوم و اتنين و انا بعيد عن القاهرة ان فيه حاجة ناقصاني ..ان جو المكان في البيت اللي احنا فيه غريب علينا حتي لو كان اهلي معايا و ضحكنا و صوتنا واحد هو نفس اللي في القاهرة
بس بيجي علينا كلنا وقت نقول كلنا "برغم الوقت الجميل اللي في المصيف بس عايزين نرجع القاهرة "
فيه حاجة بتشدني ليها ..حنين غريب لكل ركن فيها ..انا بكون طايرة من الفرح لما الاقي معالم القاهرة اللي انا عارفاها شفتها من جديد بعد غياب اسبوع او 10 ايام
.........
حنين المدونة ده فيه كلام كتير ..يمكن لان التدوين بقي جزء لا يتجزأ مننا ..
..
الحمد لله انك اتبسطت هناك
ياااااااااارب اسافر بقي ..
ان شاء الله قريب و انا كمان اكتب عن البحر كتييييييير
:)
سلام و حمد لله علي السلامة
مها

dr.Roufy said...

حمد الله على السلامة يا أبو صلاح
شوقتني اني اروح راس البر
بالذات ان كلامك قلب المواجع وفكرني اني ماصيفتش السنة دي
:((
لأني ماعنديش أجازات من المستشفى خاااااالص
ماعلينا سيبك من مأساتي الطبية
وحمد الله على سلامتك يابطل..ويارب كل اوقاتك تكون اروع واروع

kafrawy said...

هههههههههههههههههه


مارحتش راس البر قبل كدة و الله
حمد الله على السلامة

وكل سنة و انت طيب
يا ابوصلاح الحلو

sahr said...

ايه ياابو صلاح دا الواحد مابيصدق يخرج برا حياته الروتينيه ويغير جو وانت تضيع الفرصه دي
يابني كبر دماغك
ماتفرقش

قلب ينبض لله said...

الله بوست حلو أوي
أنت كلامك عن راس البر زي ماتكون بتتكلم عن قرية سياحيه فعلا

بصراحة هي اتغيرت كتيييييييييير عن زمان
اتغيرت كدا قول 720 درجة

وانا معاك ان من أجمل الأوقات هناك ركوب العجل متعة بجد

اللسان دا بئي فعلا سبحان الله عجبني وصفك للموقف والمشهد والمكان رغم أنك ماقولتش جديد عن اللي أنا عارفاه بس ما اعرفش ليه حسيت ان الكلام جديد

عموما حمدالله علي سلامتك وعئبال ماتروحها كمان وكمان

عالم ماريونت said...

عزيزي أبو صلاح:
ولا يهمك التأخير يا سيدي أنا بس بطمن
ونفسي أشوف القاهرة تاني لأنك شوقتني ليها
بقولك اية
مش عايز تعرف مين ويلسون؟

رؤية said...

كل سنة وانت طيب ،
وحمدا لله ىعلى السلامة،
واحييك على موهبتك الصحفية،
تحياتى لك.

NeRmeeN said...

السلام عليكم

ازيك يا ابو صلاح

بجد بجد انا مكسوفة منك وعارفة انى مقصرة معاك جامد زى ما مقصرة مع الناس كلها..بجد سورى

تعليقك عندى على بوست العمرة انا لسه شايفاه دلوقتى...اصل انا مش بدخل كتير على المدونة بتاعتى....ومتعودة اقرا الردود اللى بتجيلى عن طريق الايميل...مع الاسف ساعات الميل بيهيس ومش بيوصل حاجة..بجد اسفة

مبروك يا سيدى على التخرج وعقبال كده ما اشوفك اكبر اعلامى فى الدنيا

بالنسبة بقى لراس البر..فانا بصراحة ما روحتهاش قبل كده اتمنى اروحها لان واضح فعلا انها جميلة

اسلوبك طبعا فى الكتابة اسلوب صحفى بالرغم انك المفروض بتحكى مجرد حاجة حصلت...لكن فعلا كل واحد مهنته بتبهت عليه..عرفت توصف كل حاجة باسلوب جميل...واكيد مش غريب عليك انك تكون ماشى بكاميرا

انا كمان مرتبطة بالكمبيوتر ولما ببعد عنه بحس انى مخنوقة وناقصنى حاجة...بس انا بقى مرتبطة بيه عشان مواقع الكورة هههههه مش المدونات..مش عارفة بصراحة انا مالى ...مرة واحدة كده لاقيت نفسى بره لعبة التدوين خالص...بيكون عندى افكار ..احاول اكتبها بلاقى نفسى مش عارفة اكتبها...مدونات كتيرة ظهرت وناس اعرفهم بطلوا يكتبوا ...ايييييييه دوووونيا :ي


بالنسبة لمووضوع الكتب والروايات اللى مش بتتقرى...فكرتنى بنفسى قبل كده كنت مسافرة شرم الشيخ..ومعايا كتابين كل واحد فيهم ماشاء الله وزن يعنى ..وزى ما راحو زى ما رجعوا

الرويات بتبقى مسلية فى السفر ..بس اثناء السفر نفسه...كنت راجعة من اليكس من حوالى اسبوعين...وكان معايا رواية نص جرام...تقدر تقول تقريبا ماحستش بالطريق خاااالللصصصصص:]

طولت عليك اوى انا عارفة ده جورنال مش كومنت....ميرسى على مرورك عندى...وحمد الله على السلامة

تقبل مرورى و تحياتى

Known as PHYSCO said...

أولا حمد على السلامة
ثانيا يظهر إن احنا جيل بايظ .. لإنى حصلى نفس الىل حصلك لما سافرت .. حاجة غريبة و الله
ثالثا أنا عمرى مارحت رأس البر أبدا أبدا .. نفسى ألف على محافظات مصر بقى
رابعا الحمد لله إنك برغم كل شئ انبسطت ساعات .. لإنه بيبقى عيب أوى لما الواحد يصيف و يرجع من غير ما ينبسط :)

Anonymous said...

قرب رمضان أغلق مدن أحقادك واطرق أبواب الرحمة والمودة فارحم القريب وود البعيد وازرع المساحات البيضاء في حناياك وتخلص من المساحات السوداء في داخلك ::: في رمضــــان ::: صافح قلبك ابتسم لذاتك صالح نفسك وأطلق أسر أحزانك وعلّم همومك الطيران بعيدا عنك وكل عام انتم جميعا بخير وإلى الله اقرب وعلى طاعته أدوم وأحرص

abo salah said...

maha

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الله يسلمك يا مها

كل اللى أنتى قولتيه يامها هو فعلا الحالة اللى حسيت بيها هناك
سواء من حيث الشعور بالحنين والغربة رغم أن أهلى كلهم حواليا
أو من حيث الحنين للمدونة

الغريب والمتناقض فى الأمر أنى من محبى السفر

أن شاء تسافرى قريب جدا ياستى وتنبسطى يارب وتيجى تحكلنا

والله يسلمك يامها

ودايما منورانى

abo salah said...

dr.Roufy


الله يسلمك يادكتورة روفى
ربنا يوفقك ويعينك فى شغلك يادكتورة

وأن شاء الله تتعوض السنة الجاية وتقدري تسافرى

الله يسلمك يادكتورة
وربنا يخليكى على دعوتك الجميلة دى

abo salah said...

kafrawy


ياسيدى الجايات أكتر
وبكره تروحها أن شاء الله

الله يسلمك يا كفراوى

وكل سنة وأنت بالصحة والسلامة
وربنا يعزك

abo salah said...

sahr


على رأيك ياسهر

بس اهى حالة وراحت لحال سبيلها

ما تخافيش ماضيعتش الفرصة أوى يعنى
كفاية أروع الأوقات

برضه ماتفرقش .. ايه حكاية ما تفرقش دى ؟؟
ههههههههههههههههه

abo salah said...

قلب ينبض لله

هيا فعلا اتطورت اوى وبقت اشبه بالقرى السياحية

ركوب العجل دا بالذات متعة ما بعدها متعة
متعة الانطلاق والحيوية
هههههههههههه

ربنا يكرمك على كلامك الجميل دا

والله يسلمك
وبجد بجد نورتينى ونورتى المدونة كلها فى زيارتك الأولى

ويارب يدوم التواصل

abo salah said...

يوميات نائمة في الأرياف

ربنا يخليكى يارب على إطمئنانك

وأن شاء الله ياستى تشوفى القاهرة من تانى لحد ما تزهقى منها

بس أوعى تزهقي من ناسها
لأنى من ناسها
هههههههههههههههههههه

طبعا عايز أعرف مين عم الحاج ويلسون دا
وأدينى فى طريقى للمعرفة

abo salah said...

رؤية

وأنتى بالصحة والسلامة دايما

والله يسلمك

ياستى ربنا يكرمك يارب
ودايما يارب تنورينى

abo salah said...

NeRmeeN

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أزيك انتى يا نرمين
مصدقتش عينى لما شوفت تعليقك

ياستى ولا كسوف ولا حاجة
هنا بيتك ومطرحك تيجى وقت ما يحلو لكى

أنا بس كنت بأطمن عليكى والله وعلى غيابك اللى طال

ما تتأسفيش ياستى .. أنا عارف أن الميل ساعات بيجيله حالات تخلف

الله يبارك فيكى وربنا يكرمك ياستى ويسمع من بقك ربنا

ياستى ربنا يخليكى على كلامك الجميل دا
وأخجلتم تواضعنا

فعلا للأسف كتير أوى انقطعوا عن التدوين ونفسى يرجعوا تانى .. وياريت انتى كمان ترجعى تكتبى وتعمرى مدونتك

مش كله كورة كورة يعنى .. يابنتى الكورة بقت بتجري في دمك خلاص .. ارحمى نفسك شوية
ههههههههههههههههههه

انا بقى مش زيك .. مش زى ماروحت زي ما جيت بالروايات .. انا على الأقل قريت الأغلفة
ههههههههههههههههههههه

الرواية اسمها ربع جرام .. وبأسمع عنها كلام خرافة .. قريب هأقراها أن شاء الله

ياستى دى مدونتك طولى فيها براحتك
وبجد نورتينى يا نرمين
والله يسلمك

abo salah said...

بيقولوا سايكو

الله يسلمك ياستى

وحمد الله على سلامتك

أيه دا هوا أنتى عانيتى من نفس الحالة كمان ؟
شكله فيروس منتشر
ههههههههههههههههه

الحمد لله طبعا كانت فى أوقات جميلة ما تتعوضش

حمد الله علي سلامتك وأن شاء الله تزورى رأس البر

abo salah said...

فاعل خير

جزاك الله خيرا على تذكرتك الجميلة

وجعلها الله فى ميزان حسناتك

اللهم بلغنا رمضان وأخرجنا منه تائبين متطهرين من ذنوبنا ومعاصينا

وكل عام وأنت إلى الله أقرب
وبالصحة والسلامة