05 October, 2007

ريشة فنان .... كلاكيت تانى مرة

صديقى و أخى الفنان الشاب رسام الكاريكاتير عبد الرحمن أبو بكر مازال يصر على أن يجرب فيا دائما .. أقصد يبدع فيا دائما


عم الأمور اللى فوق فى الرسمة .. ماهو الا العبد لله .. أنا يعنى
طبعا لما شوفتها أول مرة اندهشت .. لأنه رسمها من صورة كان صورهالى بالكاميرا قبل كده .. كنت واقف نفس الوقفة و لابس نفس الطقم وكنت فعلا مخفف شعرى كده كنوع من أنواع التنفيس برضه .. وعلى فكرة هو نزل الصورة فى مدونته فى التاج اللى أنا بعتهوله


فعلا عبد الرحمن ده كل مدى يثبتلى أنه فنان مش هين
ربنا يوفقك ياعبد الرحمن


ويجعل لك فى كل لوحة سلامة .. و يجعل لك فتحة اللوحة قدم السعد عليك
وما يوقعكش فى ألوان ميه لما الميه تكون قاطعة .. وما يدلقلكش بلتة ألوان على السرير
كل سنة وأنت طيب
كل سنة وكل أخواتى و أصدقائى المدونين طيبين

66 comments:

Romantica said...

السلام عليكم ورحمة الله
اخي العزيز ابي صلاح
كل عام وانت بخير عيد سعيد عليك
كنت كتبت رد في بوست قديم بخصوص ذاك المثلي
فارجو قرائته وابداء الراي فيه
واسمح لي باضافتك عندي في مدونتي
وجزاك الله خيرا عن دفاعك عن دينك

Romantica said...

البوست هو حسبي الله ونعم الوكيل

شبــ اون لاين ـــاب said...

طب يا عم الصوره جميله اهئ

لا فعلا ربنا معاه ويكمل مشواره زى ما هو عايز


مدونه جامده

شبــ اون لاين ـــاب said...

معلش يا ابو صلاح
واضح كده انى جيت متأخر اوى لزيارتك و كان نفسى اجى من زمان علشان اعلق ع المثالى المعتوه ده



ده ماشى يوزع دعاوى لكل المدونين علشان يبقوا اصحابه

ابو صلاح احب اقوللك انت فعلا اظهرت له بتعليقك هذا اننا المسلمين محترمين
احييك مره تانيه

ربنا يرحمنا من امثاله

soka said...

ازيك ياابو صلاح
يابختك ياعم عندك صاحب يرسمك اهو
والله صوره حلوه
عقبال مايرسمك يوم فرحك ياسيدى
تحياتى.....

yas said...

كل سنة وانت طيب
حلوة الصورة عبد الرحمن رسمه حلو فعلا كان نفسي ابقي بعرف ارسم حلو كده زيه ربنا يوفقه يارب
سلام

الأستاذ said...

لأ جامدة والله يا أبو الصلح وعبد الرحمن شكله فعلاً موهوب أوي
ربنا يوفقك ويوفقه إن شاء الله
ويكرمكوا

mesh2dra said...

السلام عليكم

ويجعل لك فى كل لوحة سلامة .. و يجعل لك فتحة اللوحة قدم السعد عليك
وما يوقعكش فى ألوان ميه لما الميه تكون قاطعة .. وما يدلقلكش بلتة ألوان على السرير

ههههههههه
لا بصراحة ...دعوات في الصميم :D


وانت طيب يا فندم

سلاماتي

Unknown said...

سلام عليكم
ازيك يا ابو صلاح معلش جيت متاخر بس النت كان مقطوع بقالة تلات ايام
ولسة جاي
انا شوفت الرسمة دي من فترة عند عبد الرحمن لما حطها في التاج
بس هو فعلا فنان رسمة حلو
كان نفسي ابقي بعرف ارسم كدا
انا عندي واحدة صحبتي رسمها حلو كدا بردة
بس مغمورة
يعني مش بتشتغل
انا كنت بردة كاتبة عنها بوست
لو كنت شوفت البوستات القديمة هتشوف رسومتها
هي كمان رسمتني صورة كانها انا بس طبعا معرضتش الصورة علشان الرجال قوامون علي الناس:)
وانت عارف الرقابة وكدا
يلا لو شوفت رسومتها تبقي تقولي رئيك فيهم
سلام

sahr said...

السلام عليكم
حلوة اوي الصورة
واكيد طبعا الصورة احسن من الاصل
مين قدك عندك صاحبك بيرسمك ببلاش
ربنا يخليكوا لبعض

dr.Roufy said...

فعلا لفتت نظري الصورة في مدونة عبد الرحمن
وأكيد جميلة زي كل اعماله
وواضح اناه بتنقل روح معينة هو شايفها فيك

وربنا يديم الأخوة والمحبة بينكم يارب

حياة الأحلام said...

السلام عليكم

فعلا ما شاء الله رسمه حلو أوى وواضح أوى أنه موهبه حقيقه يارب يقدر يحقق أحلامه أن شاء الله

أنا بحب الرسم بس ما وصلتش خالص للدرجه دى وكان نفسى يبقى ليه واحده صحبتى بتعرف ترسم

ربنا يخليكم لبعض يارب ويوفقه

تحياتى وكل سنه وأنت بألف خير ويارب يبلغنا ليله القدر

Unknown said...

هههههه
انا رايى تحط الصوره دى بدل صورتك القديمه اللى مطمعه فيك الناس
وكمان عشان عين الحسود
لا حقيقى فنان تسلم ريشته

عبد الرحمن أبو بكر said...

ويجعل لك فى كل لوحة سلامة .. و يجعل لك فتحة اللوحة قدم السعد عليك
وما يوقعكش فى ألوان ميه لما الميه تكون قاطعة .. وما يدلقلكش بلتة ألوان على السرير


اية يابني الدعوات التشكيلية الجامدة جدا دي

الرسمة دي اقل واجب اعبر بيه
عن مدي الاخوة والصداقة اللي بينا

وربنا يدمها علي طول

البِـئرُ والظمّأْ said...

ابر صلاح
سلام الله عليك
انا بقالي يومين كده النت فاصل و مش جيت عندك بقالي كتيير
ايه يابني فين الصزرة اللي فاتت انت غيرتها ؟؟
لا بس دي شغاله
الصورة الكاريكاتير ليك برضه حلوه قوي
تحياتي ليك
و كل سنه و انت طيب
.
زيــزي

عبد الرحمن أبو بكر said...

اة صحيح نسيت اقول حاجة

انا عايز اشكر كل الناس الجميلة اللي علقوا واللي لو شكرتهم من هنا لبكرة
مش هوفيهم حقهم

شكرا علي الكلام الحلو اللي قولتوه علي الرسمة

وشكرا لأبو صلاح عشان عرفني علي احلي
مدونين في الدنيا

Che The Hermit said...

يا جامد حلو الطقم دا ههههههههه
لا فعلا جامدة الصورة تسلم ايد من رسم :)

صحيح ليك عندى تاج

تحياتى ..،
تشي الحزين

SunShine said...

loool it's a gr8 pic! i like comics so much =D can't he draw me one =D...
anyways thnx for visiting my blog i answered the tag btw. bas shakly keda 3aka =D

مواطن زهقان said...

عبد الرحمن دا فنان
جميل يااحمد
بس انت كنمت واعدنى هتنزل الصورة الاصلية
فين هيا ياجميل

Banota said...

7elwa awy :D i like drowin' comic cartoons .. bas ta2reban mosh ha3raf arsem 7elw keda zay ele rasmlak el sora .. bas ba3raf arsam ya3ny comic :D.. gamda b gad la2ny mn 3osha2 el rasm dah

kafrawy said...

طيب

و اللة

زى العسل

ويمكن احلى

ما علينا said...

مبروك عليك يا عم يابخت من كان صاحبه رسام

وبعدين انت قاعد تشحت عليه
هي الدعوات دي في منهج
الفنون الجميلة

ربنا يوفقه ويديم بينكم
الالوان الفرشة


ومبروك تغيير صورة البروفيل

تــــ(حـنة)ــــر said...

كل سنة و انت طيب
على فكرة بعد عناء شديد خلصت التاج
ارجوا مكونش اتأخرت
لكن اسفة على التأخير
تحياتى
تمر حنة
على فكرة نزلت بوست جديد ابقى تعالى بقى

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

هههههههههه
لا حلوة بجد والله تسلم ايده وباين عليه فنان حقيقي مش أي كلام

كل سنة وانت طيب يا ابو صلاح باشا

abo salah said...

السلام عليكم جميعا

تقبلوا إعتذاري عن تأخري فى الرد

أناأسف فعلا ياجماعة .. وأنتم عارفين بقي رمضان و ساعاته القليلة

هوه كده أي حاجة جميلة وقتها قليل و بتعدي بسرعة

abo salah said...

Romantica

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته
ازيك يامحمد منور المدونة
وكل سنة وأنت بألف صحة و سلامة

بالطبع قرأت تعليقك في هذا البوست .. ولن استطيع أن ارد عليه لأنك أتيت بكل شئ في هذا التعليق الأكثر من ممتاز

ولا كلام بعد كلامك و بعد ماقلته
بارك الله فيك .. وزادك من علمه

أؤيدك في كل حرف من ما ذكرته

إضافة مدونتى عندك كانت مفأجاة جميلة ليا .. طبعا اسمح لك فده شرف ليا

أشكرك وأتمني دوام التواصل

حسام مراد said...

انا اول ما شوفتها شوفتها فى التاج وفعلا عجبتنى جدا الصوره

تحيه ليك وللفنان بورتراوى

وشغال

abo salah said...

Romantica

علي فكرة أنت القيت السلام في تعليقك في الموضوع السابق

بس الظاهر أنك مخدتش بالك .. عشان كنت منفعل زينا كلنا بسبب الحكاية دي

تحياتي ليك
وكل سنة وأنت طيب

abo salah said...

شبــ اون لاين ـــاب

ربنا يخليك ياباشا .. ولو عجباك متغلاش عليك والله

ولا يهمك من التأخير ياباشا .. وبعدين الأخوة المدونين قاموا بالازم

وفعلا شكله غاوي دعاية

أشكرك علي تحيتك و إعجابك بمدونتى المتواضعة

وأوعي تكون أول زيارة وأخر زيارة .. مدونتي منورة بيك دايما

abo salah said...

soka

أزيك ياسوكة عاملة أيه ؟ .. منورة المدونة ياسوكة

معلش مقصر في زياراتي ليكي

وياستي ربنا يخليكي .. ولو عشت يعني لحد يوم الفرح ده .. كلكم معزومين طبعا

abo salah said...

yasmine

كل سنة وأنت بألف صحة وسلامة ياياسمين

ياستي مش مشكلة تتعلمي أن شاء الله .. وتبقي احسن رسامة

منورة المدونة ياياسمين

abo salah said...

الأستاذ

والله أنت اللي جامد ياأبو الأساتيذ

وربنا يخليك و يكرمك علي دعواتك الطيبة دي

وربنا يوفقك أن شاء الله

abo salah said...

mesh2dra

وعليكم السلام ورحمة الله و بركاته

مش دعوات في الصميم .. دي دعوات في المنهج علي رأي العزيزة ماعلينا

وكل سنة وأنتي بألف صخة وسلامة
ياعاشقة اضحك للدنيا

abo salah said...

My Hope$

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته
ازيك أنتي يامني عاملة أيه .. ياستي ولا يهمك أنتي تشرفي في أي وقت طبعا

وطبعا هشوف رسومات صحبتك .. وربنا يخليهالك يارب

وأشكرك بجد .. وكل سنة وأنتي طيبة

abo salah said...

sahr

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته
ازيك ياسهر .. معلش أنا مقصر معاكي شوية
بس خلاص أهوه رمضان خلص

وقبل ماأنسي عايز احييكي علي اشتراكك في مدونة الا رسولي المتازة
وجزاكي الله خيرا .. وجزاكم جميعا

كده يعني
الصورة احلي من الاصل
شكلك كده مستقصداني ياسهر
عامة ياستي مش مشكلة

abo salah said...

dr.Roufy

وأنا بأقول أيه النور ده كله .. الدكتورة روفي حتة واحدة

والله حاسس انك كنت غايبة بقالك كتير .. ولا جايز عشان أنا مقصر معاكم شوية

وربنا يخليكي علي كلامك الجميل ده

abo salah said...

حياة الأحلام

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

ازيك ياحياتنا كلنا .. اصل حياتنا برضه كلها احلام

ربنا يباركلك ياستي

وبعدين ياستي مااحنا برضه صحابك و اخواتك .. ولا أيه؟

كل سنة وأنتي بألف صحة و سلامة

abo salah said...

لماضة

أولا يالماضة أنا عايز أتاسفلك عن عدم زيارتي لمدونتك حتي الأن .. رغم أنك مغرقاني بزيارتك الجميلة دي اللي ربنا يبارك فيها

بس بقي هازهقك بعد كده .. وياريت أنتي تستحملي

والله عندك حق .. أول مرة اشعر في حياتي أني مطعم قصدي مطمع

مطمع فول و طعمية ..... هههههههه

عشت و شفت اليوم اللي بقيت فيه مطمع

فعلا
ربنا يرحمنا برحمته

ومنورة المدونة دايما

abo salah said...

عبد الرحمن أبو بكر

تسلم إيدك ياعُبد .. خليك أنت تفضل تجرب فيا كده
المرة الجاية عايزك تعملي حاجة تنزل بقي في متحف اللوفر .. حاجة كده زي أبوصلاح ليزا

ياخبر دي أقل واجب .. امال لو اكتر واجب كنت هتعمل أيه
هتنحتني

ربنا يكرمك ياعُبد

abo salah said...

Meekness !!!

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته
ايوة والله يازيزي .. وأنا برضه متعود أنك تنوري المدونة عالطول

عامة ياستي المدونة بتاعتك و تشرفي في أي وقت طبعا

أيوه قولت أغير شوية .. وعامة لو مش عجباكي صورة البروفيل دي بلغيني بس وأنا أغيرها

ربنا يخليكي و يكرمك
وكل سنة وأنتي بألف صحة و سلامة

abo salah said...

عبد الرحمن أبو بكر

طيب خلاص بلاش تشكرهم من هنا لبكره .. خليها لبعد بكره

لا شكر علي واجب يافنان .. أنت تستحق ياباشا

وعلي فكرة
دول مش احلي مدونين في الدنيا بس
دول احلي مدونين في الكون كمان

abo salah said...

Che The Sad

ربنا يخليك ياأبوحميد .. اتفضل والله مايغلاش عليك

ربنا يكرمك ياباشا

واشكرك علي الثقة الغالية دي .. وعلي التاج الجميل ده و كفاية أنه من إيدك

بس أنا هأتاخر شوية في الاجابة عليه .. عشان معايا تاج لسه ما جوبتوش

abo salah said...

SunShine

ربنا يخليكي ياستي

وأنا برضه علي فكرة بأحب الكوميكس أوي

طبعا أنتي تأمري .. وطلباتك أوامر

وأنا علي فكرة شوفت التاج .. وشوفت إجاباتك الجميلة
وأنتي زي الفل .. ولا عاكة ولا حاجة
وعقبال التاج التاني

abo salah said...

مواطن زهقان

عامل أيه ياأحمد .. وربنا يفك زهقك يارب

وربنا يخليك
ومعلش بقي ما عرفتش انزل الاصل بتاع الرسمة

منورة البلوج دايما

abo salah said...

Banota

ربنا يخليكي يابنوتة

وياستي بكرة تتعلمي و تأخدي الخبرة .. وتبقي احسن من احسن فنانة

abo salah said...

كفراوى

وأنا بأقول أيه النور ده كله .. أتاري كفراوي مشرفنا في مدونتي المتواضعة

وربنا يخليك ياباشا
دا أنت اللي زي العسل

abo salah said...

ما علينا

الله يبارك فيكي .. وربنا يكرمك

لا دا أنا اخدت الدعوات دي هدية علي علبة ألوان

صورة البروفيل
ياستي ربنا يبارك فيكي

وبعدين
أنت مش بتخشي مدونتك الجديدة ولا ايه .. أنا علقتلك هناك

ومنورة البلوج دايما

abo salah said...

تمر حنة

وأنتي بألف صحة و سلامة ياتمر حنة

جاوبتي التاج
كفارة ياستي .. ومبروك أنك خلصتي .. طبعا هأجي عشان أشوفه

ياستي ولا يهمك من التأخير

abo salah said...

آلام وآمال

اولا احب اعتذر عن تأخري في زيارتك .. بس أن شاء الله هازهقك بعد كده و تلاقيني كل شوية ناططلك في مدونتك


وربنا يخليك
وكل سنة وأنت بألف صحة و سلامة

abo salah said...

حسام مراد

ازيك ياحسام ياجميل .. عامل أيه ياباشا

تسلم ياباشا ربنا يكرمك

وأنت أيه يابني أنت لسه برضه شغااااااااااال

Unknown said...

حلوة قوي الصورة علي فكرة

وباين عليه فعلا فنان

الي مزيد من التقدم

بس انت خليه يحاول يجرب في حاجة تانية غيرك يا أبو صلاح

مش ضامنين المرة الجاية ريشته تخيب ولا حاجة تطلع انت الضحية


كل سنة وأنت طيب

ما علينا said...

كل سنة وانت طيب وبالف خير يا ابو صلاح
انا كدا كدا
كنت جاية اعيد عليك
بس انت سبقت وعيدت على الاول
وكنت انا في المدونة وانت بتعيد على

قلت بقى اكيد هاتيجي هنا قبل ما تخرج
عيديتك جنب التعليق
الحق بقى قبل ما اي حد ياخدها وتبقى
من نصيبه

كل سنة وانت بالف خير
ويرزقنا جميعا العمرة والحج ان شاء الله


يااااااااااااااااه
يا ابو صلاح
العمرة او الحج
ياسلاااااااااام
نفسي نفسي احج او اعتمر
وجميع المسلمين ان شاء الله

والفرفشة موجودة
انا مفرفشة

بس من جوايا من جوا جوايا
حزينة

سلام يا ابو صلاح

Romantica said...

صديقى العزيز والاخ المحترم والصحفي الناجح والكاتب ذو القلم الحر والاديب المفكر ابو صلاح
السلام عليكم ورحمة الله
انا سعيد جدا انك شرفتني بالزيارة وانا اسف لعدم تواصلي معك دائما لاني في فترة الامتحانات والتي سوف تستمر شهرين
وباذن الله بعدها ساصبح قارئ دائم ومتابع لمدونتك الغراء
_____________
ونسالكم الدعاء علشان ربنا يعدي يومين الامتحانات دول على خير

وكل عام وانتم بخير
اخوك محمد عاصي

sahr said...

ابو صلاح معدش غير يومين على رمضان ويخلص ومعدش هيبقى لك حجة
وخلاص ياسيدي ماتزعلش الاصل اكيد احلى
وعلى فكرة انا لما ببحب حد بحب اناقر معاه كتير مش استئصاد يعني ولا حاجة
وكل سنة وانت طيب

كلمات تأتى وتختفى فجأة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بجد صورة حلوة لا فعلا فنان
و الدعاء الاخير لذيذ
شكلكم اصحاب يارب يخليكوا لبعض ويديم بينكم المعروف
تقبل احترامى

حسن مشالي said...

كل عام وانت بخير يا ابوصلاح

اسف على تاخرى فى التعليق مشاغل الحياة زى ما انت عارف بس بتابع كل بوستاتك وبوستات الاصدقاء على السريع

الصورة جميله وتبدو فيها موهبة صديقك

ادام الله بينكم الصداقة والمحبة

Coca said...

لول الخناقه مكنتش عرفت ابو صلاح
بهزر طبعا حضرت انسان جدير بالاحترام
علي فكره انا بحب الكاركاتير جدا
وصديقك شكله موهوب

Unknown said...

سلام عليكم
كل سنة وانت طيب يا ابو صلاح
وعيد سعيد ان شاء الله
سلام

abo salah said...

fanan fa2eer

ازيك يافنانتنا ياللي مش فقيرة بالمرة

منورة البلوج كله

وربنا يخليكي علي الكلام الجميل ده

ماأنا قولتله كده برضه .. يجرب في حد تاني
بس يظهر كده أني الملهم بتاعه
المرة الجاية مش هاسلم من مطوته قصدي من ريشته

علي فكرة
أنتي عاملة موضوع من اروع مايمكن .. بتاع الاختلاف في الرأي .. احييكي عليه لأنه فعلا قضية تدوينية مهمة

أنا طبعت ماحضرتوش .. بس ده مايمنعش أنا هأقراه و أشارك كمان برأيي المتواضع

abo salah said...

ما علينا

ياستي أنا سبقت أنتي سبقتي مفيش مشاكل واحد يعني

المهم
كل سنة وأنت بخير و بألف صحة و سلامة

وأيه دا بقي أن شاء الله .. فين هيا العيدية اللي جنب التعليق دي .. أنا قلبت المدونة كلها رأسا علي عقب مالقيتش حاجة

ياستي مامعكيش تديني قوليلي .. وكفاية اوي انك افتكرتيني و عيدتي عليا

وربنا يرزقنا الحج و العمرة أن شاء الله

طيب وليه اساسا تزعلي من جوه .. ياستى مفيش حاجة تستاهل زعلك

وربنا يفك كربك .. و يفرحك دايما

abo salah said...

Romantica

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

ياخبر أبيض ياأستاذ محمد .. أيه ياعم الكلام الجميل ده .. ياريت أنا بس استاهل ربع الكلام الكبير ده ياباشا

وربنا يعزك يارب

أنت ياباشا تشرف المدونة في أي وقت .. هتلاقيها بترحب بيك .. لأنها مدونتك

وشد أنت حيلك بس في الامتحانات .. وأن شاء الله ربنا هيوفقك

وهيجازيك علي اد نيتك الطيبة دي

وأن شاء تكون دكتور متفوق .. ويبقي ليا أخ و صديق دكتور

abo salah said...

sahr

لا ياست سهر متخافيش .. كده خلاص مش هيبقي في حجج تاني .. حاجات بسيطة بس

زي الكلية .. و الدراسة .. و مشروع التخرج .. و الامتحانات .. والاولاد .. ومصاريف العيال

ياخبر دا أنا سرحت ولا أيه .. هوه أنا اتجوزت اصلا .. ولا شكلي حتي هاعملها

متقلقيش من حطة الحجج خالص ياسهر

ومادام كده .. خلاص ياستي عايزك تناقري فيا كتير .. واسئصديني كمان

abo salah said...

كلمات تأتى وتختفى فجأة

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

ربنا يخليكي يارب علي كلامك الجميل

ودايما كده منورة مدونتى المتواضعة

وربنا ما يحرمنيش من متابعتك الجميلة دى

وأوعي بقي تكوني زي كلماتك تأتي و تختفي فجأة

لأن عايزينك تنوري المدونة عالطول

abo salah said...

حسن مشالي

كل سنة وأنت بألف صحة و سلامة ياأستاذ حسن

ياعم ولا يهمك من التأخير .. دي مدونتك .. وأنت تنورها في أي وقت

وربنا يعينك يارب علي مشاغلك

abo salah said...

coca

أزيك ياكوكا .. وأنا بأقول أيه النور ده كله

ياستى ربنا مايجيب خناق خالص

ربنا يخليكي ياكوكا .. دا أنتي فعلا اللي شخصية جديرة بالاحترام

abo salah said...

My Hope$

كده برضه .. دايما تحرجيني بذوقك .. وسبقتيني و عيدتي عليا الأول .. قبل ماأنا اعيد عليكي

كل سنة وأنتي بألف صحة وسلامة
وعيد سعيد عليكي وعلي أسرتك جميعا