12 October, 2007

انا لله وانا اليه راجعون

منذ قليل .. وأنا اتابع الجديد لبعض المدونين .. استوقفنى تعليق لأخى و صديقى شريف عبد الهادى فى أحدى المدونات .. يطلب من زوارها زيارة مدونته الخاصة وقراءة بوسته الأخير

وهذا هو نص تعليقه


فبركة said...
ألف رحمة ونور عليكى يا شيماء
اللهم أرحمها وأرحم كل موتى المسلمين
اللهم أرحمنا فوق الأرض وتحت الأرض ويوم العرض عليك
رجاء من الكل زيارة مدونتى وقراءة البوست الأخير
جزاكم الله خيرا

ذهبت إلي مدونته وأنا فرح بعودته إلى التدوين بعد غياب .. ولكنى كنت أتسائل من شيماء هذه
حتي قرأت البوست
وهذا هو لينك البوست

حبيتها بعد وفاتها

ومن لا يعرف عن شيماء يقرأ البوست السابق هذا .. ثم يدخل مدونتها

لن استطيع ان اصف مقدار الحزن الذى اصابنى على هذه الإنسانة .. سرى فى جسدى سيل من القشعريرات الماً عليها .. قبضة من فولاذ اعتصرت قلبى وأن أقرا هذا البوست .. كم صعب الفراق ؟ .. هاهو الموت بكل غموضه ينتزع إنسانة فى ريعان شبابها

رحمة الله عليكى ياشيماء

ومثلى مثل عشرات المدونين .. لم اعرفها الا بعد وفاتها .. ولكنى احسست بأنها من أقرب الأقربين إلى .. بل أختى ذاتها
وعندما دخلت إلي مدونتها
لم استطع أن امنع نفسى عن البكاء .. عشرات و عشرات من تعليقات العزاء و الدعاء لها بالرحمة و المغفرة
وأقسم .. بأنى احسست بالدموع في عيون كل الذين علقوا
والله لن تكون الدموع غالية عليكى أبدا ياشيماء
لقد تذكرت بأن غدا سيمر علي اهلها أول عيد .. وهى ليست بينهم
ولكن نسأل الله أن تقضى العيد فى فسيح جناته

ادعوا لها بالرحمة .. وأقراوا لها الفاتحة

اضم صوتى إلى صوتك ياشريف
حبيتها بعد وفاتها .. وحتي وأن كانت علي قيد الحياة كنا سنحبها
الله لا إله الا هو الحى القيوم .. وسعت رحمته كل شئ .. انما أمره أن اراد شئيا أن يقول له كن فيكون
هاهو الموت يأتى فلا يفرق بين طفل و شيخ .. لا يفرق بين سليم و مريض
هل كل ما افعله يؤهلنى ان استقبل هذا اليوم وأنا مطمئن .. وهل أنا جاهز للقاء ربى
وما دمت لا اعلم لحظتى
لما لا اكون جاهزا من الآن؟؟

اللهم اهدنا فيمن هديت .. وعافنا فيمن عافيت .. وتولنا فيمن توليت .. وقنا برحمتك واصرف عنا شر ما قضيت ..إنك تقضي ولا يقضى عليك .. إنه لا يذِلُّ من واليت .. ولا يعِزُّ من عاديت .. تباركت ربنا وتعاليت
اللهم ارزقنا الصلاح و الهداية
ووفقنا لما تحبه و ترضاه

60 comments:

Unknown said...

انا لله وانا الية راجعونا
هي شمياء متوفية بقالها فترة اة
بس كويس اننا
نفضل ندعلها بالرحمة
وانا مدخلتش المدونة عندها بس هبقي ادخل
ربنا يرحمها ويرحمنا لان الموت الحيقيقة الوحيدة في الحياة
لاجدال فيها ويارب يرحمنا
وانا كتبت بوست عن اللي هيحصلنا بعد الموت لغاية ماندخل الجنة باذن الله ورحمتة
تبقي تحاول تقراه
سلام

sahr said...

البقاء لله
انا لله وانا اليه راجعون
انا كمان معرفتهاش غير بعد وفاتها
ربنا يرحمها ويرحمنا جمعيا
احساس صعب اوي لما الموت يفرق بينا
وحش اوي االموت دا بس هو الحقيقة الوحيدة في الدنيا دي
يلا سلام
كل سنة وانت طيب
عيد سعيد

البِـئرُ والظمّأْ said...

سلام الله عليكي يا احمد
و انا لله و انا اليه راجعون

عرفت شيماء اول ما دخلت عالم التدوين من مدونه انسانه
اتاثرت قوي باللي حصل كنت ببكي قوي من جوايا عليها
بجد ربنا يغفر ليها و يصبر اهلها

و ربنا يحسن حاتمتنا
عيد سعيد عليك يا احمد

زيــزي

عاشقة الوطن said...

السلام عليكم

ازيك ياابو صلاح

ربنا يرحمها برحمته ويدخلها جناته ويجعل مثواها جنة الخلد

كنت اقترحت ان كلمدون يحدد جزأ او اتنين من القرآن ويقراه ونحاول نعمل ختمة على روح شيماء وكله فى ميزان حسناتنا

وربنا يرحمنا ويرحمها

YOTTA said...

الله يرحمها
بيتهيألى تعليق فبركة قريتة عندى

أنا احترمته اوى بجد بالبوست اللى كتبه
وشكرا يا ابو صلاح ان انت كمان فكرتنا
..
نسألكم الفاتحة
..

mesh2dra said...

السلام عليكم

الله يرحمها ويصبر أهلها يارب

ربنا يستر ويجعل مثوانا الجنة جميعا يارب العالمين

سلاماتي

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

فعلا موضوع شيماء ربنا يرحمخا أثر فينا كلنا وهو على فكرة بآلو فترة كبيرة لكن بجد محدش ناسيها
ربنا يرحمها ويصبر أهلها

كل سنة وانت طيب يا ابو صلاح وهو ده حال الدنيا

تحيتي ليك وشكرا بجد على الكلام الجميل اللي قلته ليا في موضوعي الاخير
انا اقل من كده بكتير يا ابو صلاح
:)

الأستاذ said...

علمت بالموضوع من فترة ولم أكن فعلاً أعرفها أو أعرف عنها شيئاً سوى بعدما علمت الخبر وأدعو الله كباقي الأخوة والأخوات أن يرحمها ويدخلها جناته... اللهم آمين

كلمات تأتى وتختفى فجأة said...

انا لله وان اليه راجعون
طبعا اللهم آآآآمين على دعائك
ويارب صبر اهلها بالذات لاننا جربنا الاحساس الآليم فى رمضان ده عندما فقدنا بنت قريبتنا كان عندها 16 سنة ولسه مخلصة ثانوية عامة بمجموع كبير وفرحانة بالكلية
وقبل رمضان بيوم واحد صعقنا بالخبر دون
سابق انذار وكيف قضى اهلها رمضان بدونها
وكيف سيقضون العيد ايضا فعلا احساس صعب
وام ايضا فى المسجد اثناء صلاة التهجد انهارت وظلت تبكى بشده لانها تذكرت ابنتها الشابة
الصغيرة وكانت معها فى العام الماضى هنا فى
نفس المسجد وتقول اين هى هذا العام اتعرف
كيف اعيش بدونها
الموت الذى يأتى بغتة اه منه هل يتصور
الجميع انه من الممكن ان يأتيه الموت بعد
ساعة او دقيقة او ثانية او انا من الممكن
ان ياتينى وانا اكتب الرد الان
كل هذه الاشياء تلين الحجر الا يتعظ كل من يفعل معصيه
الذى يفعل المعاصى الا يعتقد ان الله يراه الا يعتقد ان الموت من الممكن ان يأتيه وهو يعصى الله
كل ما يحدث امامنا من موت فجأه لشيماء وغيرها من البنات والاولاد صغار السن
اولا هو من علامات الساعة الصغرى
ثانيا هو انذار يبعثه الله لكل الناس ويقول لهم اتقونى وخافوا يوما ترجعون لى فيه
بالله عليكم حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا
شوفوا اخطائكم قبل ان تبحثوا عن اخطاء الآخرين ولا تكونوا كالذين يأمرون الناس بالبر وينسون انفسهم
ايه رأيكم تصلوا كل يوم ركعتين قبل النوم
تتوبوا فيها الى الله وتستغفروا ربنا عن كل ذنب عملتوه طوال اليوم مش بقول ان كل الناس بتذنب ولكن فيه ذنوب عارفينها و فيه ذنوب بنبقى مش واخدين بالنا منها او انها ذنب اصلا
انا اسفة انا عارفة انى طولت عليك بس حسيت بغضب شديد وحزن اشد
ويارب يرحم جميع موتانا و يسكنهم فسيح جناته وارزقنا وارزقهم رؤيتك و رؤية نبيك صلى الله عليه وسلم

ما علينا said...

ياااااااااااااااه
يا ابو صلاح

ليه كدا
شيماء انا عرفت مدونتها قبل ما تتوفى بايام
من مدونة القادم اجمل للصديقة ولاء
كانت منزلة بوست تطلب فيه الدعاء لشيماء بالشفاء
ثم بعد فترة
قرأت لديها ان شيماء توفاها الله


اتعلم انني ازور مدونتها بشكل مستمر
واقرأ التعليقات لديها
وقرات جميع بوستاتها

كم هي روح جميلة وفكر رائع
ولم اجروؤ ان اترك تعليق للمواساة

كلما ادخل لديها لا اعلم لماذا
اهرول الى تعليق اخاها الذي نشر فيه خبر وفاتها

تجده فاصل بين دعوات بالشفاء
ودعوات طلبا للرحمة والمغفرة
بعد نزول القبر

الله يرحمها

اللهم ارحمها واغفر لها
اللهم ادخلها مدخل صدق
اللهم انها فقيره الى رحمتك و انت غني عن عذابها فارحمها يا راحم الراحمين

يارب
اشملها برحمتك الواسعة التى وسعت كل شيء


اللهم ارحم موتانا جميعا
واحياءنا جميعا

غفرانك ربنا واليك المصير

انا لله وانا اليه راجعون

آخــر قــرصان said...

كل فان الا وجه ربك ذو الجلال والاكرام
هما كلمتين فى الصميم ومش حزيد على اللى اتقال
احنا فى دايرة بتلف وتدور على الكل...
فيه اللى يفضل معاها يلف وتحاوره وفيه اللى مابيكملش كتير
وربنا بيفتكره عنده
يــــــــــــــــــــــــــــــارب

إنسان || Human said...

ربنا يرحمها ..ويرحمنا جميعا

SunShine said...

tht was so touchy =(
rabena yer7mha we yed5elha fase7 janato isA

i hope ur feeling better ya ahmed
=(

hazem shalaby said...

صديقى العزيز .. ابو صلاح .. جئت اليك اهنئك بالعيد فوجدت كلماتك الحزينة التى ذكرتنا بالمرحومة شيماء فكانت لمسة طيبة منك لنتذكرها و ندعو لها فجزاك الله خيراً .. كل سنة و انت طيب يا ريس و تقبل الله طاعتك .. تحياتى

تــــ(حـنة)ــــر said...

ابو صلاح

كدة قلبت علينا المواجع بجد

بس هى دى سنة الحياة ناس تعيش وناس تموت
ناس نحبهم ونخلصلهم و ناس نكتشف انهم اثروا فينا بعد ما يرحلوا عنا




إن لله و إن إليه راجعون
ربنا يرحمها و يرحم ولدى وكل تمة محمد اجمعين و يسكنهم فسيح جناته و يعزهم من عذاب فى النار و عذاب فى القبر

امين .. امين
يارب العالمين

Anonymous said...

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين
الرحمن الرحيم
مالك يوم الدين
اياك نعبد واياك نستعين
اهدنا الصراط المستقيم
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين
امين
صدق الله العظيم

الفاتحة دى مهداة لكل ارواح موتانا
شكرا احمد

زوزو

Unknown said...

انت لسة عارف دلوقتى؟؟
لا حول ولا قوة الا بالله
هى توفت فى شهر 7 واحنا عرفنا فى اغسطس.. ده نص الموضوع اللى كتبته عنها
http://2insana.blogspot.com/2007/08/shiko-online.html

ربنا يصبرنا ويصبر أهلها على فراقها اللهم آمين

وبجد لما بنلاقى الموت قريب جدا مننا ومن الآخرين بنتقى الله فيهم جدا لانهم ممكن يروحوا مننا فى اى لحظة

ربنا يخرجنا من الدنيا على خير ويلحقنا وأموات المسلمين مع الصالحين

واحده من الناس said...

انا لله وانا اليه راجعون

kafrawy said...

_كل نفس ذائقة الموت_


ربنا اغفر لى ولوالدى وللمؤمنين يوم يقوم الحساب

•√أريـ السمر ـج√• said...

انا لله وانا اليه راجعون
انا كمان معرفتهاش غير بعد وفاتها
ربنا يرحمها ويرحمنا جمعيا
جزاك الله كل خسر

Tamer Nabil Moussa said...

ربنا يرحمها

تحياتى

Unknown said...

ربنا يرحمها يارب


كل سنة وانت طيب
وعيد سعيد

abo salah said...

My Hope$

هي فعلا توفت من فترة .. بس للأسف أنا عرفت قبل كتابة البوست ده بدقائق

ربنا يشملها برحمته
و يسكنها فسيح جناته

أنا قريت البوست بتاع رحلة الخلود
واحييكي عليه كتير
وفعلا بوستك ده جه في وقته .. عشان يفوقنا و يصحينا

وربنا يجعلنا جميعا مثوانا الجنة

abo salah said...

sahr

رغم ان فعلا ياسهر الموت هو الحقيقة الوحيدة الا في حياتنا .. بس ما اعرفش ليه بتبفي صعبة جدا لما نواجهها او يواجهها حد تاني

ياتري دي سببه شدة تمسكنا بالدنيا
ولا خوفنا من الوقوف بين يدي الله واحنا مش جاهزين

ربنا ينولنا جميعا التوبة قبل الممات
اللهم امتنا تائبين صالحين

كل سنة و انتي بخير ياسهر

abo salah said...

Meekness !!!

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

اللهم تقبل دعائك

ربنا يحسن خاتمتنا .. فعلا دعاء جميل

كل اللي يتمناه اي شخص هو حسن الخاتمة

وأنتي بالصحة و السلامة يازيزي

abo salah said...

عاشقة الوطن

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

ازيك ياعاشقة الوطن

اقتراحك جميل جدا .. بس عرفيني الناس اللي قرأت قرأت أيه عشان أنا و الباقين نقرأ اجزاء غير اللي هما قرأوها
وبكده نعمل ختمة كاملة علي روحها ان شاء الله

اللهم امين

abo salah said...

YOTTA

فعلا شريف مشاعره نبيلة جدا .. وربنا يجعل اللي عمله ده في ميزان حسناته و يجازيه كل خير

وربنا يرحمها و يرحمنا جميعا

abo salah said...

mesh2dra

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

اللهم امين يارب العالمين

abo salah said...

آلام وآمال

من رحمة ربنا علي البني ادم .. أنه يلاقي ناس تفتكروا بعد مماته .. ربنا ينولهلنا يارب

كل سنة وأنتي بألف صحة و سلامة يامحمود

بالعكس أنت تستاهل اكثر من الكلام ده كمان .. ويكفي ان بوستاتك بمثابة تحذيرات لينا
تحذيرات من غضب ربنا علينا ومن افعالنا و معاصينا

ربنا يوفقنا جميعا لما يحبه و يرضاه

abo salah said...

الأستاذ

ربنا يتقبل دعائك

اللهم امين يارب العالمين

جزاك الله خيرا

abo salah said...

كلمات تأتى وتختفى فجأة

هذا هو الموت بكل غموضه .. لا يفرق بين كبير و صغير .. ولا بين سليم و مريض

ومن قضي أمره .. فقد رفعت الأقلام و جفت الصحف

لا كلام بعد كلامك .. الموت فعلا عبرة المفروض كلنا نعتبر منها
ونعيد حساب نفسنا قبل أن تأتي لحظة لا ينفع فيها الندم

لا تتأسفي علي التطويل ... وجزاكي الله خيرا

وربنا يصبر أهل شيماء و يصبركوا علي وفاة قريبتكم

ربنا يرحم موتانا جميعا

abo salah said...

ما علينا

أنا كمان لما عرفت و جريت علي مدونتها
وقريت بوستها الاخير غياب لأجل لا يعلمه الا الله

شوفت التعليقات متمنية الشفاء .. ولكن تعليق اخوها كان اصعب حاجة .. وجاء ت بعد كده التعليقات لتدعو لها بالرحمة
أد أيه كان تعيق أخوها صعب .. تخيلت وأني أري الدموع في عيون كل الذين علقوا بعده

ربنا يتقبل دعاءك
اللهم امين يارب العالمين

abo salah said...

آخــر قــرصان

عندك حق

نسأل الله حسن الخاتمة

abo salah said...

Human

امين يارب العالمين

abo salah said...

SunShine

أنا كمان اتاثرت و كأني اعرفها من سنين

ربنا يرحمها

ويتقبل دعوات كل الذين دعوا لها .. ربنا يرزقها فسيح جناته

حياة الأحلام said...

السلام عليكم

شيماء بجد من الناس اللى أثرت فى حياتى مع أنى عمرى ما شوفتها هى متوفيه من زمان على فكره من شهر 8 تقريبا وبجد مع أنى عمرى ما كنت دخلت بلوجها ألا أنى ساعه ما دخلتها بجد حسيت أحساس فظيع جدا وعرفت قد إيه الدنيا صغيره ومحدش يحس أن لسه بدرى والحياه طويله

وقعدت أفكر لو مت دالوقت أنا عملت إيه لربنا وعملت إيه فى حياتى وفضلت فتره بجد فى حاله عدم توازن

بجد يمكن ربنا جعلها سبب هدايه ناس كتير
ربنا يرحمها يارب ويرزقها الفردوس الأعلى وبجد هى بلوجها كان بيعبر عن شخصيه جميله ويمكن الدنيا مكنش فيها خير ليها علشان كده ربنا أختارها
يارب يرحمنا ويهدينا ويرزقنا حسن الخاتمه

فكرتنى بيها تانى بس ياريت بجد زى ما قالت عاشقه الوطن ودى الحاجه اللى نفسنا نعملها من زمان أننا نختم ليها القرآن

ربنا يجازيك خيرا يا أبو صلاح
تحياتى

abo salah said...

حازم شلبى

ربنا يتقبل دعوات كل من دعوا لها

أشكرك ياحازم علي سؤالك الغالي عليا

وكل سنة وانت طيب

abo salah said...

تمر حنة

معلش ياتمر حنة مش قصدي والله هاقلب عليكوا المواجع

ناس نكتشف انهم اثروا فينا بعد ما يرحلوا عنا

فعلا عندك حق

ربنا يتقبل دعائك

اللهم امين يارب العالمين

abo salah said...

زوزو

جزاك الله خيرا

وجعله في ميزان حسناتك

abo salah said...

إنـســانـة

هي توفت من مدة فعلا .. بس أنا ما اعرفش الا قبل كتابة البوست ده بدقيقتين

جزاكي الله خيرا علي البوست اللي كتبتيه عن شيماء

اللهم تقبل دعائك
وارزقنا جميعا حسن الخاتمة

abo salah said...

أوشــــــه

جزاك الله خيرا

انا لله وانا اليه راجعون

اللهم ارزقنا حسن الخاتمة

abo salah said...

كفراوى

اللهم امين

ربنا يغفر لنا ذنوبنا .. و يكفر عنا سيئاتنا

abo salah said...

أريـــ [ السمر ] ــــج

جزاكي الله خيرا

abo salah said...

Tamer Nabil

ربنا يرحمها و يرحم موتانا جميعا

جزاكي الله خيرا

abo salah said...

esraa

امين يارب العالمين

كل سنة وانتي بألف صحة و سلامة

abo salah said...

حياة الأحلام

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

انا كمان مكنش ليا حظ ادخل مدونتها غير بعد وفاتها .. وفعلا مدونتها بتعبر عن شخصية جميلة

ربنا يتقبل دعواتك
ويجازيكي الله كل الخير

اقتراح عاشقة الوطن اقتراح رائع
بس في سؤال .. ماهو احنا لازم نعرف الناس اللي قرأت قرأت انهي اجزاء .. عشان احنا نقرأ اجزاء غيرها .. و بكده نحصل علي ختمة كاملة علي روحها

dr.Roufy said...

فعلا من فترة وأنا عرفت بوفاتها
ويمكن كانت أول مرة أدخل مدونتها هي بعد وفاتها
كل الى أقدر اقوله انها انسانة جميلة
بجد
والبوست الي انت كاتب عنه حزين قوي
خلاني أفكر ان ممكن أي حد فينا يكون مكان شيكو في أي لحظة
خلاني أفكر برضه ان حاجات كتير مابنشوفش جمالها غير بعد ماتروح مننا

ربنا يرحمها يارب ويرحمنا
ويهون علينا الدنيا وآلامها

ومعلش على الغيبة ؟؟بس كنت مسافرة والله ولسه راجعة النهاردة

Dr.Diamond86 said...

انا لله وانا اليه راجعون
وأنا كمان معرفتهاش غير بعد وفاتها
الله يرحمها ويحمنا جميعا موتى واحياء
لما بأتكرها بأفكر بجد هو انا مستعدة لليوم ده
وفاتها ووفاة شباب كتير بتقول ان الموت قريب
قريب أوى
اللهم اهدنا طريقك القويم وارض عنا يا رب

فتافيت سكر said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الله يرحمك يا شيماء ويرحم كل موتى المسلمين ويسكنهم فسيح جناته ...

انا لله وانا اليه راجعون

ياسمين

Unknown said...

سلام عليكم
اية يا احمد
مفيش جديد
فينك مش باين لية بس
يلا طمني عليك
سلاممممممممممممم

فى القلب said...

أنت عارف سعات بحس ان شيماء عملت عمل كبير قبل عند الله لأن موتها مؤثر بشكل رههههههههييييب
و حدث أنقلاب فى المدونات عند موتها
و الغريب بعد كل تلك الفتره من موتها أجد الجميع يتزكرها

تعرف سعات بتمنى و قت موتى حد يحبنى كل هذا الحب
ربنا يرحمها و يرحمنا و يجمعنا بها فى الفردوس الاعلى

حبة حاجات (ايمان) said...

انا لله وانا اليه راجعون
الله يرحمك يا شيماء ويسكنك فسيح جناته باذن الله

ومفيش كلام اكتر من كدا ممكن اقوله

abo salah said...

dr.Roufy

كتير جدا مادخلوش مدونتها الا بعد وفاتها .. وأد أيه اكتشفوا انها انسانة جميلة

وفعلا اي حد كان ممكن يكون في مكانها .. بس ياتري ربنا هيرزقنا بأن ناس تترحم علينا و تكتب عنا حتي وأن كانت ماعرفتناش في حياتنا

ربنا يتقبل دعاءك

وميهمكيش من الغيبة يادكتورة روفي .. انتي تشرفي فى أي وقت

وحمد الله علي السلامة

abo salah said...

Dr.Diamond86

فعلا الموت قريب أوي
والسؤال
ياتري احنا بنعمل لليوم ده؟

ربنا يتقبل دعاءك
اللهم امين

abo salah said...

أمانى وياسمين

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

اللهم امين يارب العالمين

جزاكي الله خيرا يا ياسمين

abo salah said...

My Hope$

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

والله انتي كده كل مرة بتحرجيني بذوقك ده يامنى

وتخليني احس بأن كلمة شكرا متكفيش

بس والله سؤالك عني ده حاجة غالية .. ربنا يكرمك ياستي

سبب الغياب ياستي .. تقدري تقولي نصه بسبب الدراسة او تحديدا مشروع التخرج .. والنص التاني هو أن المود بتاعي كان مش ولابد

ولكن أنا الحمد لله كويس

وبالنسبة لسؤالك عن الجديد .. ردي عليكي دلوقتي بعد مانزلت الجديد .. ويارب يحوز علي إعجابك

abo salah said...

فى القلب

تعرفي وأن كتير بأحس أن شيماء ربنا راضي عنها .. عشان كده خلي الناس اللي حتي ماتعرفهاش تترحم عليها و تكتب عنها و تدعلها

اللهم امين يارب العالمين

abo salah said...

حبة حاجات (ايمان

ربنا يتقبل دعاءك

وجزاكي الله خيرا

وحمد الله علي السلامة يا إيمان

WiLdBiRd said...

ربنا يرحمها ويغفر لها

ويتقبلها فيمن عنده

ويجعل مثواه الجنة

ويهدينا ويجعل نهايتنا على خير

abo salah said...

WiLdBiRd

امين يارب العالمين

جزاكي الله خيرا

وتقبل الله دعائك