06 November, 2007

قريبا جدا

ترقبوا قريبا جدا
يومٌ أخر .. ولا على البال

اتذكرون يومى الأول
يوم ولا على البال

من لم يقرأه .. فليقرأه ليعلم أنى قد شارفت على استصدار موسوعة أيامى التى ولا على البال
أما يومى الجديد هذا فهو كان يوم الجمعة الماضي 2 / 11 .. ولكنى لم استطع تدوينه فى لحظتها
وقريبا جدا سأسرد تفاصليله .. ومن هنا حتى لقاءنا هذا
أن صادف احدكم أحدى هذه العناوين تحتل مانشيتات الصحف فلا يستعجب

تسببت دراجة مجنونة يقودها سائق أخرق فى أثارة الشغب فى شوارع حى المعادى

دراجة هاربة من أفلام الماتريكس جعلت من ميادين المعادى قطعة من الجحيم

سائق دراجة يتسبب فى تعطيل حركة المرور فى بعض الطرق السريعة فى المعادى

من يدلى بمواصفات أو معلومات تساعد فى التعرف على سائق الدراجة له مكأفاة وقدرها علبة لبن حليب خالى من السيراميك و 5 أرغفة من الخبز الغير مسرطن

42 comments:

حياة الأحلام said...

السلام عليكم

أول تعليق

ازيك يا أبو صلاح يارب تكون بخير ان شاء الله وإيه الغياب ده

ومنتظرين اليوم اللى ولا على البال
وايه السسبنس الجامد ده للبوست شكله كان يوم طويل ومغامرات كتيره

ربنا معاك ويسعد كل أيامك منتظرين يوم ولا على بال على حد فينا يمكن يقدر يخرجنى من حاله الصدمه اللى كلنا مش انا لوحدى فيها

ربنا يرحمنا جميعا

تحياتى ليك

حياة الأحلام said...

على فكره


ما تنساش تاخد فلوس معاك احتياطى يارب ما يكنش زى اليوم اللى قبله
و
الأغنيه جميله جدا وانا كلماتها بتعجبنى جدا لانها بتعبر عن حاله الشباب

يارب يكتب لكل الشباب انهم يخرجوا من الدايره اللى احنا فيها كلنا

طولت عليك

سلام

soka said...

السلام عليكم
ازيك ياابو صلاح
ايه ياعم الالغاز دى
اوعى تكون انت سائق الدراجه
يلا قولنا بقى على اللى حصل
انا مستنيه اهو

البِـئرُ والظمّأْ said...

سلام الله عليك يا احمد

ايه اخبارك الاول يا رب تكون بخير يا رب ثانيا انا مستنيه اهو تلك الاحداث
.
ما تغيبش و طمنا عليك


زيزي

Unknown said...

ايه الغيبه دي كلها كنت فين يا راجل
انا مستنيه البوست الجديد

و ممكن كمان الي يرشد عن سائق الدراجه ياخد غطا بلاعه

حبة حاجات (ايمان) said...

حمد الله على السلامه ياراجل
يارب تكون عملت كويس فى مشروعك

بس بجد فكره حلوه اللى انت رجعت بيها دى وكتبتها
وربنا يعينك على اللى جاى

بالتوفيق

Che The Hermit said...

ياااااااااااااااااااا للهول
يوم تانى زى اليوم اللى لسه قاريه دلوقتى
ربنا يكون فى عونك يا راجل وحلو الاعلان عن اليوم اللى انت عامله دا

منتظر البوست على احر من الجمر

تشي

NeRmeeN said...

السلام عليكم

يا نهار ابيض...انا قريت دلوقتى البوست اللى انت قلت عليه...بجد انا مش متخيلة ان فى حدي قدر يمشى كل ده ...الله يكون فى عونك...انا بقى لو كنت مكانك كنت قعدت اعيط لحد ما يبانلى صحاب....لانى غير انى بتعب بسرعة ومش هستحمل المشى ده....الا انى ابيض يا ورد فى شوارع مصر....حياتى كلها جوه مدينة نصر...وكانت نقلة حياتى لما روحت عين شمس فى العباسية....واكبر مغامرة و مخاطرة ...كانت جامعة القاهرة لقضاء مشواير فى سياسة واقتصاد ..لكن طبعا مش حافظة طريقها:ي
يلا بقى مستنيين نعرف عملت ايه فى المعادى...انت كده تبقى جيبت القاهرة كلها من اولها لاخرها

بجد ميرسى لمرورك فى مدونتى ...وكلامك الكبببييييير اوى عليا

تحياتى

Unknown said...

عادي في المعادي كذالك في الزمالك
يعني يوم يحصلك من ورايا كدا
اخص
مش تقولي
متفكرنيش باليوم اللي ولا علي البال
انت علي طول
ناسي كدا
واية حكاية المتوسكل دة
بقيت بتركب متوسكلات
وكمان جايزة
انا عايزة ادخل السحب
يمكن اكسب
يلا متتاخرش علي اليوم كتير
علشان اخري هستني لغاية بكرة
فا لازم تلحق بسرعة تحكية
يلا سلام

كلمات تأتى وتختفى فجأة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايه الكلام الجامد ده
شكله يوم من الف ليله وليله
على العموم منتظرين حكاية اليوم اللى ولا على البال

ربنا معاك ويقويك دائما

تقبل احترامى

Unknown said...

هههههههههههه
عملت ايه تانى يا ابو صلاح
ياعم انت مدوخنا وراك كده ليل نهار نسلكك من هنا ونجيبك من هنا
وبعدين معاك

sahr said...

اه والنبي ياابو صلاح نزله بسرعه بقى عاوزة افرح فيك
ماتتصورش فرحتي كانت اد ايه وانا بقرأ البوست
يلا بقى بسرعه قبل ما الكمبيوتر يغير رأيه ويروح يتصلح تاني ومعرفش افرح بيك اول واحده
بسرعه

sahr said...

بسرعه يابني بقى
انت مستني ايه

الخيط الرفيع said...

السلام عليكم ابو صلاح يارب تكون بخير
قبل التعليق انا زعلانه من قله الزيارة
منتظرين اليوم
شكاله علي ما اتوقع هيكون كوميدي سياسي

Abeer said...

لا لا لا
احنا مش اد الساسبنس وشغل الاكشن ده
ياريت متتاخرش علينا يا ابو صلاح .. عايزين الديتيلز بسرعة

ما علينا said...

السلام عليكم

عايزة اعرف

الاعلان دا مدفوع الاجر ولا كدا مجاني

والفيلم قصدي اليوم دا محجوز له دور عرض
قصدي بوست بتاريخ كام

ايه يا ابو صلاح
انت هاتقضيها كلها موتورجل

وبعدين ايه حكاية الدراجات دي

المهم انها لا تكون دراجة نارية

اصلك قلبت على مواجع سرقة شنطتى
في المهندسين
الشباب شالوها بدالي من ايدي وغلاوتك
وهم راكبين دراجة لكن نارية

انا مش هادلي باي مواصفات

لاني ماليش في اللبن الحليب سواء بالسيراميك
او البورسلين

وكمان
العيش بنخبزه في بيتنا

يللا بقى منتظرة

abo salah said...

حياة الأحلام

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أنا الحمد لله كويس ياحياة الاحلام
وربنا يخليكي على سؤالك الجميل ده
أنتي عارفة بقي ظروف الدراسة والسنة الاخيرة وكده بقي

أنتى دايما منورة حتى لو أخر تعليق ياستى

الصراحة هوه اليوم بتاع المرة دي أخف من بتاع المرة اللي فاتت 100 مرة
وأحداثه كمان أقل

لكن بتاع المرة اللي فاتت ده ربنا مايوريه لحد

ربنا يسعدك دايما ويفك كربك

أمين يارب العالمين

لا طبعا ياحياة الاحلام اليوم المرة دي مش مرتبط بزنقة فلوس .. لأنى اكيد اتعلمت الدرس كويس

يارب يكتب لكل الشباب خروجهم من حيرتهم ومن دوامتهم

لا ياحياة الاحلام .. ولا طولتى ولا حاجة
دي مدونتك .. تتكلمي فيها أن شاء الله للصبح

abo salah said...

soka

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ازيك أنتى ياسوكة ؟ عاملة أيه ؟
وقريب عايز اشوف بوستاتك بقى وكفاية دلع

لا هيا مش الغاز ولا حاجة
بيني وبينك .. أنا قولت امهد الاول لاني مكنتش كتبته لسه

منوراني دايما ياسوكة
وأن شاء الله مش هتأخر

abo salah said...

Meekness !!!

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ازيك يازيزي ياللي دايما بتحرجيني بذوقك ده
دايما انا مقصر .. وأنتي دايما بتسألي

ربنا يخليكي ياستي

أن شاء الله مش هأغيب يازيزي

abo salah said...

EmY

ازيك ياإيمي
منورانى والله
فرحت اوي لما شفت تعليقك
واعذريني على تقصيري في زياراتك

امممممم .. غطا بلاعة
بس غطيان البلاعات بتتسرق دلوقتي ياإيمي

بس كويس برضه ادينا هنقفل بالغطا ده أي بلاعة مفتوحة .. وعمالين نقع فيها

منورة مدونتي المتواضعة

abo salah said...

حبة حاجات (ايمان

الله يسلمك ياإيمان
اهوه المشروع شغالين فيه لسه
هوه طبعا لسه مخلصش
لأنه علي طول الترم الاول كله

وأشكرك علي سؤالك الغالي ده
وربنا يباركلك

abo salah said...

Che The Sad

صديقي العزيز أحمد
اللي أنا محرج منه بسبب تقصيري الشنيع معاه

اعذرني بقي ياصديقي

لا .. لا متخافش ياعم اليوم المرة دي اقل في حدته من اليوم اللي فات

ده اللي فات ده ربنا مايوريك اللي حصل في العبد لله

منور دايما يا أحمد

abo salah said...

NeRmeeN

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

والله يانرمين ولا أنا كنت متخيل أني هأقدر امشي كل ده
ولا أني اوصل علي خير
بس الحمد لله

ماهوه أنا كمان كنت باعيط .. بس مش باعيط دموع
كنت باعيط عرق

اه .. شكلي هأقضيها 200 يوم حول القاهرة

ياستى كلامي ولا كبير ولا حاجة .. أنا بعيد عن المجاملة وأنتي فعلا موهوبة

abo salah said...

My Hope$

لا الصراحة هوه مكنش عادي في المعادي خالص .. ده كان غير عادي خالص

معلش ياستى سامحيني .. نسيت فعلا اقولك
أنت عارفة بقي حكم السن والزهايمر
هههههه

موتسكل أيه يابنتي بس ؟ .. ههههههه

أنا جبت سيرة موتسكلات خالص
بقولك دراجة بس .. مش دراجة نارية

وكفاية اوي انها كانت دراجة عادية

ليه بس اخرك بكره .. اكيد الامتحانات
ربنا يعينك ياستي ويوفقك أن شاء الله

مش هتأخر أن شاء الله

abo salah said...

كلمات تأتى وتختفى فجأة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اولا ياستي الف حمد علي السلامة
ورجوعك لينا بخير
ويارب تكوني دلوقتي بصحة جيدة

ربنا يباركلك علي دعواتك الجميلة دي

لا ياستي مش لدرجة 1000 ليلة و ليلة .. الايام دي بيبقي كفاية منها ليلة واحدة بس

abo salah said...

لماضة

ازيك يالماضة عاملة ايه ؟
لا بقي دا انتي جدعة فعلا .. انتي بتعبريني اهوه رغم اني مقصر معاكي بشدة

اعذريني بقي يادكتورة مشروع التخرج من الدنيا ده واخد كل وقتنا

علي رأيك صحيح
مش عارف ايه حكايتي
ماهوه
للعيب فيا
للعيب مني
هههههههه

abo salah said...

sahr

اااه رجعنا بقي تاني لشغل الشماتة ده
وكمان عايزة تفرحي فيا
لا احسن بقي الكمبيوتر يغير رأيه ويروح يتصلح

مش عارف انا أيه اللي خلانا اقولك بس

دايما كده فرحانة فيا
يابنت الحلال
هوه انا كنت بأكل سندوتشات المربة بالقشطة بتاعتك

طيب بلاش دي

كنت بأسرق منك اللوليتا بتاعتك وأنتي راحة المدرسة
ههههههههههه

abo salah said...

sahr

مش عارفة مستني ايه؟

مستني الكمبيوتر بتاعك يغير رأيه ويروح يتصلح

عشان توريني بقي هتبقي تفرحي في مين

هههههههه

abo salah said...

الخيط الرفيع

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

والله ياستي أنا كمان زعلان بسبب تقصيري معاكم
بس معلش بقي اعذريني هوه مشروع التخرج المقندل ده مش عايز يخلص
وياريت بقي ماتزعليش

لا هوه الصراحة مش يوم كوميدي سياسي
دا كوميدي عجلاتي
هههههههه

abo salah said...

Abeer

ازيك ياعبير ؟ عاملة ايه ؟

منوراني دايما يارب

لا ياستي مش هأتاخر أن شاء الله

واعذريني ان كنت مقصر معاكي الفترة دي
وكمان مقصر مع كل حبايبي المدونين

abo salah said...

ما علينا

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ازيك ياماعلينا ؟ عاملة أيه ؟

لا ياماعلينا الاعلان ده شكك .. علي النوتة يعنى

لا ياستي المرة دي مش موتورجل .. المرة دي موتوبايك

دراجة نارية ايه بس ؟ .. هوه احنا ناقصين حر

ياااااا
معقول في شباب ذوق للدرجة دي
لا شباب اخلاق اخلاق يعني
ماهنش عليهم يشوفوا بنت بلدهم شايلة شنطة .. ومايشلهوش منها

والله احسن حاجة انكم بتخبزوا العيش في البيت
كده احسن من العيش بالرصاص .. اللي حول البشر لمسدسات ماشية علي الأرض

منوراني دايما ياماعلينا

mesh2dra said...

السلام عليكم


ههههههههههههه
ماشي
مستنيين
حلو شغل الاثارة ده

على فكرة
نسيت اقولك ان الواحد لو عدى بموقف زى اللي عديت بيه في اى وقت
بدل ماتمشي ده كله وتقعد تفكر في بدائل
خد تاكسي لحد البيت واقوله استنى اجيبلك الفلوس
طبعا ممكن مايصدقكش ويفتكرك حتكت
بس هو مش حيبقى أدامه بدائل

يالا مستنيين بوستاتك

سلاماتي

ghalia said...

ههههههههههههههههه
يا نهار أبيض
ده شكلو يوم أجمد من اليوم اللى قرأتو الآن
عموما أنا منتظرة ومفتحة عنيا على الآخر
ناوية احجز أول تعليق

Che The Hermit said...

ابو صلاح
يا سيدي ولا محرج ولا حاجة ولا يهمك خالص عارف انك مشغول وكنت انت قلت ان فى مشروع تخرج وحاجات كدا كتير ربنا معاك يا راجل

تحياتى
تشي

Anonymous said...

السلام عليكم
ازيك يا ابو صلاح
والله ورجعت ايامك الحلوة التى ولا على البال
بس شكلك كدة انت اللى كنت سايق العجلة خاصة انك ساكن قريب من المعادى
واكيد انت اللى عملت الشغب وعطلت المرور
اصل الحاجات دى متطلعش الا منك
عموما مستنية على نار التفاصيل
سلااااااااام

اختك زوزو

حسن مشالي said...

السلام عليحكم

ايه يا ابوصلاح
شكلك انتى اللى عملت العمله دى

انت عملت ايه بالموتوسكل
مش كفايه المغامرة الشاقه اللى فاتت
عموما منتظر اعرف ايه اللى حصل

تـــحـــياتــى

abo salah said...

mesh2dra

وعيكم السلام ورحمة الله وبركاته

والله يامش قادرة الفكرة ممتازة

بس تقولي ايه بقي علي الدماغ
وبيني وبينك ماخطرتش عيا خالص

دايما منورة يامش قادرة

abo salah said...

ghalia

لا ياستى دا اليوم اللي أنتي قرأتيه ده ما يتعوضش

اليوم الجديد دا بقي كوميدي شوية

ياستى
أنتي تنوري في اول تعليق
وحتي في أخر تعليق

منورة البلوج كله

abo salah said...

Che The Sad

والله ياباشا مش عارف اقولك ايه
الحمد لله انك عاذرني

كنت خايف انك تكون زعلان ومكسوف تقول

عامة ماتتكسفش مني .. أنا اخوك يعني

وربنا يخليك على دعوتك الجميلة دي

abo salah said...

زوزو

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ازيك يازوزو ؟
عاملة ايه ؟ وفينك ؟
يارب تكوني كويسة دايما

انتي هتقوليلي علي الايام اللي ولا علي البال دي .. دا أنا مرزق بيها

ايه النباهة دي يازوزو .. عرفتي ازاي ان انا اللي كنت سايق العجلة

هههههههه

abo salah said...

حسن مشالي

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

منورني والله ياأستاذ حسن
دايما زياراتك بتسعدني
وأنا أسف جدا علي تقصيري معاك وقلة زياراتي لمدونتك الجميلة
بس ظروف الدراسة والله ياأستاذ حسن

هوه انا فعلا صاحب العملة دي
بس دي ماكنتش موتسيكل
ياعم دي دراجة عادية خالص

البلوج منور بيك

فرنسا هانم said...

ايه يا عم البخل ده
علبه لبن واحده
وخمس ارغفه
طبعا لبن خالى من السيراميك وعيش غير مسرطن حاجه نفيسه
وغير متواجده
لكن زودهم حبيتين
علشان اخد الموتيسكل بتاع ابن اختى وانزل القاهره وادور على الناس دول بضمير